Gå til innhold

Er lydkort et "must" ved tilkobling til Hi-FI?

Anbefalte innlegg

Jeg har ett rimelig bra anlegg stående i stua ( 50 000 + kr klassen) Hører mest på orginal CD'er, men kunne godt tenkt meg å koble til Data maskinen også. Har testet sånn i full fart, men ble ikke mye overbevist over lydkvaliteten. Det jeg lurer på er dette. Ville lydkvaliteten gått mye opp hvis jeg hadde oppgradert fra onboard lydkortet (P4C800Deluxe) til f.eks SB Audigy 2?

Hadde da lagt opp en høy kvalitets phonokabel også selvsagt. Er det noen som vet om dette hadde vært noe vits? Folk sier det er så lite forskjell i lyden mellom bra MP3'er å orginal CD'er nå. Med onboard lydkortet mitt var forskjellen STOR

Håper på å få litt tilbakemeldinger fra folk som har noe tilsvarende anlegg i stua. Er ikke int. i å høre at det er kjempebra på ett eller annet Gennexa folk har, for det vet jeg at jeg ikke hadde synes var bra nok.

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De lydkortene som er on-board på hovedkort, er vanligvis noe av det blilligste som er å finne.

Det ville helt klart gort seg med et nytt lydkort, men jeg vet ikke hviket som ehadde vært tingen for deg, siden du har et anlegg i 50 000+ klassen. Men jeg vet at til profesjonell bruk er Soundblaster et banneord. Da er det merker som Proson, E-Magic og mage andre som gjelder.

Som sagt, jeg lan ikke gi deg et endelig råd, men jeg kan i alle fall råde deg til å legge litt penger i et godt lydkort.

Lenke til kommentar

OnBoard-kort er langt fra bra nok for hi-fi entusiaster, og det er neppe Audigy 2 heller.

Jeg ville gått for et kort fra M-Audio eller noe sånt. De er av langt høyere klasse, og koster ikke altfor mye.

Når det gjelder avspilling av MP3 på hi-fi, så kommer det mye an på hva slags bitrate MP3en er encodet i, og ikke minst hvilket MP3-codec som er brukt. Det har også noe å si hva slags decoder avspillingsprogrammet bruker. De aller fleste bruker feilfrie decodere, men det finnes syndere der ute.

Foobar2000 er et godt valg.

Jeg anbefaler at du besøker nettstedet http://www.hydrogenaudio.org, der kan du få vite alt du behøver om MP3 (og andre codecs), samt finne ut hvilket lydkort som passer dine behov best.

Hydrogenaudio er et forum for audiofile (og andre lydinteresserte), og de tar alle tema rundt lyd veldig seriøst.

Endret av agitator
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...