Danjaco Skrevet 6. juli 2004 Del Skrevet 6. juli 2004 Skal ha et lite "Lan" hos en kompis som har telenor ADSL, [Der du må koble opp for å komme på internet] Det skal kobles opp 4 pcer til sammen, må jeg da ha en router eller går det med switch?? Og eventuel hvordan skal jeg sette opp hvis det går med en switch?? Lenke til kommentar
enden Skrevet 6. juli 2004 Del Skrevet 6. juli 2004 Du må ha en router som støtter PPPOE. Har den da flere porter er saken grei, ellers må du ha en hub eller switch i tillegg. PS - vi har en søkefuksjon her på forumet, og spørsmålet er svart på og diskutert opp og ned før Lenke til kommentar
Danjaco Skrevet 6. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2004 (endret) Men kan jeg sette opp en router på pcen (fyren på telenor sa at jeg kunne setter opp en slags router) Og når jeg søker får jeg foresten bare en feilmelding Endret 6. juli 2004 av TheGreatOne Lenke til kommentar
Thorvald Skrevet 6. juli 2004 Del Skrevet 6. juli 2004 Her har du en dings som virker til ditt formål. Lenke til kommentar
adyton Skrevet 6. juli 2004 Del Skrevet 6. juli 2004 DU kan også sette opp den ene pcen som routeren Her!. Da trenger du bare en hub/svitsj for å koble sammen pcene og alle pcene får tilgang til internett Lenke til kommentar
flabben2k Skrevet 7. juli 2004 Del Skrevet 7. juli 2004 (endret) http://www.hjelperdeg.net/nettverk/index.php Der kan du lese også. Du tar å velger egenskaper på opprings koblinga, så velger du å dele internet linja di. Nå skulle du også bli fortallt at du må kjøre 192.168.0.1 siden du skal dele inet. Alle de andre pcene skal ha automatisk ip omså gjerne ha slått av firewall dems, også kanskje din firewall, hvis du vill kjøre firewall, bør du hvertfall adde 192.168.0.1-192.168.0.255 på trusted network. Selve koblinga mellom blir en vanlig nettverkskabel fra din pc til switch, og en kryssa kabel mellom switch og modem, og vanlig kabel til de alle andre også. Da skulle du være sett for å ha inet på alle pcene dine. Endret 7. juli 2004 av flabben2k Lenke til kommentar
Duplo Skrevet 7. juli 2004 Del Skrevet 7. juli 2004 Du trenger enten to nettverkskort i pcen din eller en router. Har du to nettverkskort (trenger ikke mer enn et 10Mbits kort til inett koblingen) så trøkker du inn begge (det ene er sikkert inne fra før) plugger i kabelen fra ADSL modemet i det ene kortet, nettverk i det andre.. Få internett til å virke på pcen din, gå så og del internett ved å høyreklikke på mine nettverksteder - egenskaper og høyreklikke på det nettverkskortet som inett er plugget i og velge del internett-oppkobling e.l. En router plasserer man der pcen din er plassert over og følger maualen på hvordan den konfigureres.. Lenke til kommentar
Evilman Skrevet 7. juli 2004 Del Skrevet 7. juli 2004 tja på nettverkskortet til den pcen som skal dele internett har muligheten til å dele dette men vis du vil kunne sette opp fler vpn og slikt for å gi alle en lik mulighet til å være fri på nettet kan dere altids sjekke ut dette www.smoothwall.org les dokumentasjonen dette programmet er en brannmur som er enkel og en kjapp innstallasjon har en kompis som kjører dette på ett skrap av en pc funker som bare det. krav en 486 med 200 mb disk og 16 mb ram med to nettverkskort. distroen er på 40 mb og innstallasjonen går så det suser denne kobler du mellom modem og switchen. Lenke til kommentar
Danjaco Skrevet 7. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2004 Takk for alle svar nå ordna det seg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå