Gå til innhold

Montere en SATA harddisk

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg en Western Digital Raptor Serial ATA hardisk hos PSdata her om dagen...

Så dukket den opp i posten.. og jeg skulle til å montere den i maskinen.

Etterhvert finner jeg ut at jeg må ha noen spesielle kabler for å koble den til...

satakobling.gif

Slik ser koblinga ut... som du ser på bildet..

Skal slike ledninger følge med hardisken.. eller må jeg skaffe dem selv??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjøpte meg en Western Digital Raptor Serial ATA hardisk hos PSdata her om dagen...

Så dukket den opp i posten.. og jeg skulle til å montere den i maskinen.

Etterhvert finner jeg ut at jeg må ha noen spesielle kabler for å koble den til...

satakobling.gif

Slik ser koblinga ut... som du ser på bildet..

Skal slike ledninger følge med hardisken.. eller må jeg skaffe dem selv??

Den største der er en s-ata strømkontakt, men du kan også bruke en vanlig molex-kontakt på raptor-diskene. Noen strømforsyninger kommer også med s-ata kontakter, men siden denne teknologien er "relativt" ny, er absolutt ikke dette noe du kan forvente. Den minste kabelen der er en s-ata kabel for dataoverføring, ide-kablens lillebror om du vil, og følger vanligvis med hovekortet ditt hvis det er av nyere tid. Du kan velge hvilken av strøm-kablene du vil bruke for å levere strøm til harddisken din, men for guds skyld ikke bruk begge. Det kan nemlig skade harddisken permanent...

Håper dette hjalp!

Endret av Caliber
Lenke til kommentar

Er man nødt til å gi den strøm gjennom den stor inngangen.... er det ikke mulig å gi den strøm gjeennom den vanlige strøminngangen som er på den?

Hva mener du med at jeg ikke skal bruke begge strømkablene?

Mener du at jeg ikke må gi den strøm gjennom begge kablene?

Lenke til kommentar
han mener at du må koble inn en av strømkontaktene, den "gammeldagse" eller den nye.

Nettopp. Den minste kabelen på tegningen er vital for at harddisken i det hele tatt skal være i stand til å utveklse informasjon med hovedkortet, men strøm, som harddisken jo trenger for å fungere, kan bli tilført enten ved bruk av en gammel molex/4-pins kontakt (har egen tilkobling på harddisken, i dette tilfellet en WD Raptor), eller ved å bruke egen strømkabel for s-ata disker som avbildet. Si ifra hvis det er noe mer du lurer på, håper dette svarte på spørsmålene dine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...