Johnx Skrevet 6. juli 2004 Del Skrevet 6. juli 2004 Skal kjøpe nettverkskabel, den skal jeg bruke fra ADSL modemet til switchen. Cat 5e eller Cat6? Hva er egentlig forskjellen på disse? Lenke til kommentar
felzius Skrevet 6. juli 2004 Del Skrevet 6. juli 2004 Tør jeg gjette hastighet? Men det er ingen forskjell av betydning til ditt bruk. Kjøp cat5 om den er noe billigere. Lenke til kommentar
Johnx Skrevet 6. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2004 Cat6 er for gigabit Trenger jeg gigabit? Skal koble fra ADSL modemet til Switch/Router. Lenke til kommentar
vigilante Skrevet 6. juli 2004 Del Skrevet 6. juli 2004 Trenger jeg gigabit? Skal koble fra ADSL modemet til Switch/Router. Nei... Lenke til kommentar
Johnx Skrevet 6. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2004 Trenger jeg gigabit? Skal koble fra ADSL modemet til Switch/Router. Nei... Takker Lenke til kommentar
JuB Skrevet 6. juli 2004 Del Skrevet 6. juli 2004 Mener på at cat5e også er gigabit, bruker disse på jobb, de sa den takla gigabit. Kanskje cat6 er fiber? Lenke til kommentar
TBJ Skrevet 6. juli 2004 Del Skrevet 6. juli 2004 Cat. 6 er ikke fiber. Jeg hadde en ligende tråd for ca. 9 mnd. siden. Der kom det frem interresante ting. Les her: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=161185 Lenke til kommentar
Jon A. Feet Skrevet 6. juli 2004 Del Skrevet 6. juli 2004 Både Cat5e og Cat6 er GB, men såvidt jeg husker er cat6 bedre skjermet. Her: http://www.broadbandutopia.com/caandcaco.html finner du en oversikt over forskjellen(e) på Cat5e og Cat6. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 6. juli 2004 Del Skrevet 6. juli 2004 (endret) Fixet spm.......... Endret 6. juli 2004 av jarmo Lenke til kommentar
Goodall Skrevet 6. juli 2004 Del Skrevet 6. juli 2004 er det ikke slik at cat6 er godkjent på lengre avstand enn cat5 begge funker fint på GB Lenke til kommentar
Duplo Skrevet 7. juli 2004 Del Skrevet 7. juli 2004 (endret) cat.6 er bedre skjermet og er tvunnet bedre. Begge kategoriene skal klare GB men cat.5.e støtter ikke GB over 100m, det gjør cat.6 og fabrikkproduserte kabler er veldig fint å ha så lenge de ikke koster for mye. Det finnes flere typer kabler alt ettersom hvor de skal ligge/lengde. Cat.6 og cat.7 standarene er enda ikke utarbeidet, så i teorien fins det ikke noen godkjente cat.6 kabler enda. Så det er ikke så mye vits i å bruke så altfor mye penger på det enda.. I og med at du skal ha kabelen fra ADSL modemet og til en switch så trenger du ikke mer enn en cat.3 kabel (10 mbit)... Bare pass på om du må ha en krysset-kabel eller ikke.. Endret 7. juli 2004 av Duplo Lenke til kommentar
jornilse Skrevet 7. juli 2004 Del Skrevet 7. juli 2004 Her snakker du om ting du absolutt ikke kan! Standarden er fast mht. til lengde, uansett kategori når det gjelder strukturert kabling (grunnet garantivilkår fra utstyrsleverandører). 90m fast kabling + 10 meter dropkabel. Kategori 5e standarden (Klasse D) er beregnet for opptil gigabit ethernet 1000Base-T. Kategori 6 standarden (Klasse E) har vært med oss i en årrekke, ferdig utarbeidet. Kategori 7 er en annen historie med forskjellige fabrikanter som gjerne påstår at sine produkter er bra vare, Nexans med en avart av RJ45-kontakten de kaller GG45 hvor pinnekonfigurasjonen bakoverkompatibel med eldre standarder og en egen pinnekonfig når systemets egne cat-7 patchesnorer benyttes. Annen produsent benytter seg av Terra, ikke bakoverkompatibel på noen som helst måte. Hos Lanse befinner det seg noe lesestoff som ganske kort oppsummerer basic ting på norsk som kanskje burde leses og læres før man utbasunerer med feilaktige fakta. DSL-reports har også en del matnyttig lesestoff for de hungrige. -- Jørn O.Nilsen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå