Gå til innhold

Problemer med IDE-enheter. help ASAP

co2

Anbefalte innlegg

Har nå satt i Asus A8V Deluxe og AMD64 3500.

Installert windows. Men så finner ikke PCen begge HDene eller begge CDROMene, bare en av dem. Har installert AVI 4-1 driver.

Så står det i oppstart at Fasttrack søker i IDE driverne, den finner den ikke, så står det at BIOS ikke blir loadet. Prøvde å installere Fasttrack driver (manuelt i XP)

men jeg får det ikke til.

Blir gal i hode, trenger hjelp!

Plz, bare seriøse meldinger tilbake

##Emnefelt endret av moderator. Emnefeltet skal beskrive innholdet i tråden, ikke bar si at alt går galt ;) - enden##

Endret av co2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var IDE så jeg satte det til RAID--->IDE operation modus eller noe.

SATA378 bla bla

Detecting.....

Så bare kommer det "BIOS did not load"

:realmad:

Nå er det rett før jeg begynner å grine :cry:

EDIT: Jeg finner den andre hardisken i enhetsbehandling.

Og det ser også ut som jeg formaterte hele den første HDen, ettersom C er på 111gig. Selv om jeg bare valgte å slette-formatere Cen

Endret av co2
Lenke til kommentar

Jeg bruker 2 IDE HDer, så da bruker jeg ikke RAID.

Har satt det til IDE på operation modus, husker ikke helt hva det heter.

Når jeg installerte Windows så tok jeg NTSC(noe sånt) filsystem.

Er dette feil eller?

Og ja, det står et gult utropstegn på kontrolleren, det er fordi jeg ikke får til å installere SATA378 driveren. Den finner den ikke i angitt plass(CDen)

Hadde vært bra om noen hadde ideer, er veldig skuffa ettersom det ikke virker.

-Brukte 6000 på CPU,HD :cry:

EDIT: Det er bare den HDen som jeg installerte Win. på som vises

Endret av co2
Lenke til kommentar

Det du kan prøve på er: høyreklikk i enhetsbehandling på det som står som gult, avinstaller driver og så scanner du for ny maskinvare.

Men det jeg ikke forstår er at du skriver at ide-diskene ikke skal i RAID, men fasttrak 378 er en RAID-kontroller.

Så hvilket ide-spor har du diskene koplet til?

Skal se om jeg ikke får tid og laster ned manualen for Asus-kortet ditt og setter meg litt grundigere inn i systemet ditt, så skal jeg prøve og hjelpe deg. :hmm:

edit: Jeg må også spørre, har du kolet den disken til idespor 3, som er til RAID?

For du skal ikke trenge Promise Fasttrak 378 hvis du har to idedisker som du har koplet til idespor 1/2, altså primary eller secondary.

Hvis jeg har forstått deg riktig har du to ide-disker(PATA), som er satt til master og slave på samme kabel, da må du sette jumperene riktig på diskene.

Eller.....?

Tror du må forklare hvordan disse to diskene er satt opp.

Endret av mantra17
Lenke til kommentar

Hadde 2 HDer på samme IDE kabel, dette var en kabel jeg fikk fra microplex som det sto "Master" på den ytterste kontakten og "SLAVE" på den andre.

Så da trengte jeg vel ikke jumpere på, det virket tidligere på A7N8Xen jeg hadde.

Grunnen til at jeg trodde Fastrack 378 trengtes er fordi det står:

"Fastrack xxxxxxxxxxx

xxxxxx

Scannig IDE drivers......"

--->

"No drives found, BIOS did not load"

Noe i den duren som står. Men nå tar jeg IDE kablene som fulgte med HKet, men må finne ut hvordan jumperen skal stå for Master\Slave.

EDIT: Begge så ut til å stå på cable select.

Må det ikke være BIOSen feilen ligger i?

Eller kan jeg slette RAID kontrollerne ?

EDIT2: Ok, det er ikke kablene det er feil med.

Det som kommer i oppstart tror jeg ikke er noe problem,

i og med at den bare "Detecting....." så er vel det for RAIDen only.

Skal ta av dette i BIOS nå. også setta av det der IDE operatonstuffet,

som visstnok bare går ut på at om jeg vil ha RAIDen til å ta IDE.

Endret av co2
Lenke til kommentar

Det var det jeg trodde, prøv nå å sette den disken med XP som master(bruksanvisning pleier å stå på disken) og den andre som slave, så setter du kabelen i primary ide-spor (1) og likedan med de to CD-drevene, de har også jumper og setter denne kabelen i secondary (2)

Det er to SATA-controllere på kortet ditt, en integrert i sydbrikken, VIA vt8237 og en Promise 378 som er på egen brikke.

I tillegg er det et tredjespor for ide (3) som kun skal brukes hvis du skal kjøre en ide-disk i RAID, derfor glemmer du FT 378 inntill videre.

Men husk jumpersetting på diskene og CD.

Lenke til kommentar

har gjort det med HDene, men ikke med CDROM, burde vel ikke ha noe å si de?

EDIT: Tok self-test for HD, da fant den begge HDene. Virker som PCen finner den overalt, men den kommer ikke opp i Min datamaskin :dontgetit:

Endret av co2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...