hojo Skrevet 6. juli 2004 Del Skrevet 6. juli 2004 (endret) Heisan NÅ er jeg lei av dårlig lyd og bilde kvalitet fra vanlig tv antenne.... Så jeg har tenkt å skaffe meg et parabol anlegg., men har visse kriterier og spørsmål * Har to tver så jeg skal ha to tunere * Den ene tuneren skal ha harddisk opptaker * parabol antenne (så klart) * skal ikke ha noe bindingstid (gjerne pakke løsning men ikke abonnement) tenkte jeg skulle ha Canal digitals LOCAl abonnement * er det noen som eventuelt har andre tips/ råd *Og sist MEN ikke minst pris ( pris på: parabol med hoder og kabler og tunere) Håper der tar dere tid til dette, har ikke så mye peiling på dette! Takker for svar Endret 6. juli 2004 av hojo Lenke til kommentar
Seven1979 Skrevet 6. juli 2004 Del Skrevet 6. juli 2004 Skal du bare ha canal digital sine kanaler?? I så tilfelle trenger du bare 1 hode på tallerkenen. Du må passe på at det er et "twin" hode med 2 uttak. Hvis du vil se forskjellige kanaler på begge TV'ene samtidig. Hvis ikke så blir det mye enklere å bare bruke trådløs overføring mellom tuner og TV nr.2 Det blir veldig mye dyrere bare for å kunne se forskjellige kanaler på 2 TV'er under samme annlegg. Du blir også nødt å abonnere dobbelt for du får ikke 2 programkort til 1 abn. Lenke til kommentar
mullemeck Skrevet 6. juli 2004 Del Skrevet 6. juli 2004 Heisan NÅ er jeg lei av dårlig lyd og bilde kvalitet fra vanlig tv antenne.... Så jeg har tenkt å skaffe meg et parabol anlegg., men har visse kriterier og spørsmål * Har to tver så jeg skal ha to tunere * Den ene tuneren skal ha harddisk opptaker * parabol antenne (så klart) * skal ikke ha noe bindingstid og pakke løsninger * tenkte jeg skulle ha Canal digitals LOCAl abonnement * er det noen som eventuelt har andre tips/ råd *Og sist MEN ikke minst pris ( pris på: parabol med hoder og kabler og tunere) Håper der tar dere tid til dette, har ikke så mye peiling på dette! Takker for svar hei! Jeg har ikke tenkt å komme med noen eksakte anbefalinger,men anbefaler deg å se litt på tveco.no der er det en del info som kan være matnyttig. Du skriver også at du vil ha localpakken til canal digital, Om du skal få sett denne på to tunere trenger du også to abb fra de om du skal gjøre dette etter boka. Pris på parabol kommer også ann på hvilke satelitter du er ute etter å ta ned. Skal du kun ta ned 1 grad vest? Jeg regner med at du er litt teknisk intressert,og har grunnleggende datakunnskaper siden du poster her. Du nevner at du vil ha en tuner med hardisk,et lite tips da blir å ta dreambox med i vurderingen. Det er veldig mye å velge i mellom,og tror de aller fleste du spør vil komme med ulike svar (les forhandlere) håper dette kunne være til litt hjelp! Lenke til kommentar
hojo Skrevet 6. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2004 Skal du bare ha canal digital sine kanaler?? I så tilfelle trenger du bare 1 hode på tallerkenen. Du må passe på at det er et "twin" hode med 2 uttak.Hvis du vil se forskjellige kanaler på begge TV'ene samtidig. Hvis ikke så blir det mye enklere å bare bruke trådløs overføring mellom tuner og TV nr.2 Det blir veldig mye dyrere bare for å kunne se forskjellige kanaler på 2 TV'er under samme annlegg. Du blir også nødt å abonnere dobbelt for du får ikke 2 programkort til 1 abn. ja hva mener du med det? er ikke helt sikker på hva du mener. Twin hode??? spesifiser det gjerne med bilde Lenke til kommentar
thelittlewitch Skrevet 6. juli 2004 Del Skrevet 6. juli 2004 Det er som han sier, et hode med 2 uttak, slik at du får "et" uttak til hver tuner. Du må ha slik for å få sett på forskjellige kanaler på hver tuner. fant ikke noe bedre i farten men her er link til Biltema sitt twin LNB ihvertfall Biltema Universal Twin LNB Lenke til kommentar
cegeland Skrevet 6. juli 2004 Del Skrevet 6. juli 2004 Leste for ca 6 måneder siden i tror det var LydogBilde at det finnes en type parabolmotaker på det norske markedet som man kan se på 2 forskjellige kanaler samtidig på 2 forskjellige tver. Dette kan jo muligens spare deg for noen kroner hvis du kun trenger en dekoder. Lenke til kommentar
hojo Skrevet 6. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2004 Det er som han sier, et hode med 2 uttak, slik at du får "et" uttak til hver tuner. Du må ha slik for å få sett på forskjellige kanaler på hver tuner. fant ikke noe bedre i farten men her er link til Biltema sitt twin LNB ihvertfall Biltema Universal Twin LNB hvis jeg skal kjøre to program kort på begge tunerene da? Må jeg ha to hoder med to uttak da? dette blir litt mer enn hva jeg trodde! det betyr vel også at jeg da må ha to koblings bokser og to coax kabler inn til huset? Lenke til kommentar
hojo Skrevet 6. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2004 Hva er egentlig forskjell på disse dreambox pakkene m/parabol antennehttp://www.parabolen.no/ gå til: Nettbutikk> pakketilbud og se de to øverste pakketilbudene!!!!! Lenke til kommentar
Frupp Skrevet 6. juli 2004 Del Skrevet 6. juli 2004 hvis jeg skal kjøre to program kort på begge tunerene da? Må jeg ha to hoder med to uttak da? Nei det er ikke nødvendig, du får jo kun brukt 1 kort om gangen på hver tuner. Men dersom du skal peke parabolen mot Thor/Intelsat der Canal Digital har sine kanaler er det jo også begrenset med hvilke andre kort som er aktuelle. Forskjellen på de to pakkene er at Europapakken kommer med 4 hoder(vanligvis 1W-5E-13E-19E ettersom jeg husker?), mens Nordenpakken har kun 2 (da med tanke på Canaldigital(1W)/Viasat(5E) vil jeg anta) Men dersom du kun skal se på Canaldigital så trenger du bare et hode. (men da med 2 uttak dersom du skal ha 2 tunere) Lenke til kommentar
hellandes Skrevet 6. juli 2004 Del Skrevet 6. juli 2004 Tull. Har ikke de fleste tunere lnb in og lnb out da ???? Lenke til kommentar
hellandes Skrevet 6. juli 2004 Del Skrevet 6. juli 2004 1 universal LNB hode -> lnb in-Tuner1-lnb out -> lnb in-Tuner2 Lnb power on/enable på tuner2. Av/disable på tuner1. Du kan også kjøpe utstyr for å modulere tv-ut signalet fra flere tunere til en og samme antennekabel/trådløs overføring. Du kan da velge tuner/kanal ved å skifte kanal på tv. Det vil koste 1 kort + 1 justerbar tv modulator + 1 tuner pr forbruker. Dette må bli en grei løsning dersom man kan velge tunere med fjernkontroll som benytter radiosignal og ikke IR. Slik at du kan styre tunerne fra flere steder i huset. Det finnes riktignok også IR replikatorer for dette formålet, men tror det er en mer kostbar løsning. Lenke til kommentar
tivolieselet Skrevet 6. juli 2004 Del Skrevet 6. juli 2004 Du kan også kjøpe utstyr for å modulere tv-ut signalet fra flere tunere til en og samme antennekabel/trådløs overføring. Du kan da velge tuner/kanal ved å skifte kanal på tv. Det vil koste 1 kort + 1 justerbar tv modulator + 1 tuner pr forbruker. Dette må bli en grei løsning dersom man kan velge tunere med fjernkontroll som benytter radiosignal og ikke IR. Slik at du kan styre tunerne fra flere steder i huset. hmm.. vel oppe så har vi en sann canal digital med parabol osv.. men vi har det bare på en tv. så hva skal jeg gjøre/kjøpe for å få det ned til meg da? har du noen linker til noe butikker osv.. Lenke til kommentar
hellandes Skrevet 7. juli 2004 Del Skrevet 7. juli 2004 Nix , driver ikke med salg. Kun veiledning. Du må jo ha en tuner til obviously. To radiosignal baserte fjernkontroller for tunerne.Eller to iR-replikator sett. Slik at du kan styre begge tunerene fra de plasseringer hvor man har tv apparat. Tv modulator er tilgjengelig hos elektrogrossist. Jeg foreslår du ringer elektroinstallatør.Be om prisoverslag. Lenke til kommentar
ZyberZone Skrevet 7. juli 2004 Del Skrevet 7. juli 2004 1 universal LNB hode -> lnb in-Tuner1-lnb out -> lnb in-Tuner2 Lnb power on/enable på tuner2. Av/disable på tuner1. Du kan også kjøpe utstyr for å modulere tv-ut signalet fra flere tunere til en og samme antennekabel/trådløs overføring. Du kan da velge tuner/kanal ved å skifte kanal på tv. Det vil koste 1 kort + 1 justerbar tv modulator + 1 tuner pr forbruker. Dette må bli en grei løsning dersom man kan velge tunere med fjernkontroll som benytter radiosignal og ikke IR. Slik at du kan styre tunerne fra flere steder i huset. Det finnes riktignok også IR replikatorer for dette formålet, men tror det er en mer kostbar løsning. Slik som jeg forsto det kan du bare se på samme kanal hvis du bruker LNB ut. Av en eller annen grunn. Men jeg forstår ikke helt hvorfor? Mulig LNBen får noe spenning ifra mottakern på noen rar måte? Må ihvertfall sjekkes opp. Lenke til kommentar
Frupp Skrevet 7. juli 2004 Del Skrevet 7. juli 2004 1 universal LNB hode -> lnb in-Tuner1-lnb out -> lnb in-Tuner2 Lnb power on/enable på tuner2. Av/disable på tuner1. . Så lenge kun en av tunerne står på vil dette fungere, men man får ikke brukt begge samtidig? Eller er jeg helt på villspor? Lenke til kommentar
Frupp Skrevet 7. juli 2004 Del Skrevet 7. juli 2004 Stjeler litt fra NPF forumet her nå De fire områdene på en LNB er Horisontal lavband, Horisontal høyband, Vertikal lavband og Vertikal høyband For å få LNB´en til å gå i de respektive områdene kreves det kommandoer fra reciveren. Disse kommandoene utføres med å endre spenning og eller legge til en 22 KHz tone puls ut fra reciveren til LNB´en. Her er de fire kommandoene fra reciveren: 18 volt = Horisontal lavband 18 volt + 22 KHz tone = Horisontal høyband 13 volt = Vertikal lavband 13 volt + 22 KHz tone = Vertikal høyband En kort summering av overstående får oss til å skjønne at når vi velger en horisontal polaritet på en transponder så gir reciveren ut 18 volt på koaksialkabelen til LNB´en. En vertikal polaritet gir ut 13 volt. Da lurer sikker mange på hvordan får man ut en 22 KHz tone puls? Jo den kommer når man legger inn en frekvens som er 11.750 MHz eller høyere. Er frekvensen lavere så legger ikke reciveren ut 22 KHz tone puls. Når man har skjønt dette som er over her, da skjønner man også at og ha to recivere koblet opp til en singel LNB via en toveis splitter er lite lurt når begge reciverene skal brukes samtidig. Et eksempel: På reciver nr. 1 vil jeg se NRK1 som har frekvens 12.322 MHz og har horisontal polaritet. Da gir reciveren 18 volt + 22 KHz tone puls ut til LNB´en På reciver nr .2 vil jeg se Cartoon som har frekvens 11.309 MHz og har vertikal polaritet. Da gir reciveren kun ut 13 volt. Da blir det ikke mye Cartoon på reciver nr. 2 via den splitteren da LNB´en står i Horisontal høyband og ikke i Vertikal lavband som reciveren må ha for å kunne ta inn Cartoon. Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 7. juli 2004 Del Skrevet 7. juli 2004 (endret) Topfield 4000 PVR har 2 tunere innebygd og hardisk.Den kan du kjøpe her. Den tuneren oppfyller alle dine kriterier og du trenger bare et kort. Ring og snakk med Tveco,de hjelper deg med resten av det du trenger. Endret 7. juli 2004 av Morten K Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 7. juli 2004 Del Skrevet 7. juli 2004 Som Frupp quotet, så kan loop trough være en dårlig løsning. Har selv brukt det mellom en digital og analog tuner så jeg vet hvordan det funker. Tuneren med inntaket fra antennen (nr. 1) vil bestemme hvilke frekvenser man kan bruke tuner nr. 2 på. Men dette gjelder bare hvis tuner nr 1 er påslått. Er den av, har man full funksjonalitet med tuner nr 2. Så hvis man er alene, og ikke i to rom samtidig...? så er to tunere, hvor man bruker en loop trough fullt brukbart. Man må ganske enkelt ha på én tuner om gangen. Men ønsker man full funksjonalitet på begge tunere er et twinhode absolutt og anbefale. Spesiellt hvis man bare skal ta ned én sat.pos. Skal man derimot ha ned 3-4 posisjoner, blir det fort litt dyrere. Et bra twinhode er over dobbelt så dyrt som et singelhode. Og man må logisk nok ha et slikt hode til hver sat.pos. (med mindre man har motor) Videre må man ha 2 switcher tilpasset antall hoder. Disse bør/må være av høyisolasjon type siden de blir brukt med twinhoder. Disse er også noe dyrere enn de vanlige. I tillegg kommer det jo dobbelt opp med kabler og plugger. Når det gjelder abonnement, så vet jeg det finnes en løsning på kortdeling mellom to tunere, og nei, jeg snakker ikke om noe ulovlige greier over nett! Det består av en liten kortleser til den ene tuneren og et "kort" til den andre. Disse kobles i sammen med en tynn 2-leder kabel. Ulempen er at dette nok ikke er det peneste å se på, da kortleseren stikker et stykke ut av tuneren. Jeg har selvfølgelig også rotet bort linken til nettbutikken som solgte dette. Men det var i england en plass. Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 7. juli 2004 Del Skrevet 7. juli 2004 Den tuneren oppfyller alle dine kriterier og du trenger bare et kort. Har mine tvil. Da de fleste har to tver i to forskjellige rom. Man ønsker sikkert full kontroll uten fjernkontrollforlengere, laaaange scart kabler osv. Men topfield tuneren er sikkert flott hvis man tar opp mye fra TV. Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 7. juli 2004 Del Skrevet 7. juli 2004 (endret) Den tuneren oppfyller alle dine kriterier og du trenger bare et kort. Har mine tvil. Da de fleste har to tver i to forskjellige rom. Man ønsker sikkert full kontroll uten fjernkontrollforlengere, laaaange scart kabler osv. Men topfield tuneren er sikkert flott hvis man tar opp mye fra TV. Da kjøper han bare en slik og bruker en universal fjernkontroll til den ene tven og den orginale fjernkontrollen til den andre tven. Dette er en fullgod løsning som trådstarter sikkert blir fornøyd med. Han kan også kjøpe en CA-Modul og få Viasat sine kanaler med denne tuneren. Endret 7. juli 2004 av Morten K Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå