Gå til innhold

Beste Webside for Ungdomsbedrifter 2004..

Anbefalte innlegg

Merk at jeg ikke har noe imot siden personlig, bare selve konkurransen, og dets nivå.. :)

Leste en artikkel i et blad om den siden som vant konkurransen for Beste Webside for Ungdomsbedriftene i landet i 2004.. Den ble vunnet av Microstar Electronics UB, URL ser dere nedenfor. arve, du kjenner kanskje noen av dem, da de kommer fra Øyrane VGS i Førde.. :)

Besøk;

Link med Flash-"Intro"..

Link uten Flashintro..

Noen utdrag fra grunngivelsen til juryen;

- Meget fint design. Syns det må si mer om resten av sidene enn om denne. Mitt helhetsinntrykk er ikke akkurat "bra". Juryen nevner "behagelige farger", det kan så være, men kanskje ikke den beste sammensetningen. Ifølge ColorMatch Remix "passer ingen" av fargene sammen. Fargene som er brukt er #F7F7F7, #FDDB89, #FF6600, #1050A3 og #CCDCEC.

- Logoen er nevnt som å være profesjonell, jeg likte den, funker fett.

- Juryen ble imponert over startsiden (som dem kaller den) der man får Flashintro. De har da ikke tenkt på at ikke alle har Flash, og det finnes ingen hyperkobling som går direkte inn på siden. Har man ikke Flash, har man ingen aning hvor man skal gå.

- Juryen sier det gir et seriøst inntrykk av firmaet når man gjengir logoen på alle sidene. Greit nok det, når man har logoen i header så pleier den ofte å gå igjen. Men om headeren er direkte pen eller ikke, det gidder jeg ikke si noe om.. :innocent:

- Den største hensikten med en webside er at kunden vil komme tilbake og kjøpe mer. Jeg vil mene dette er EN av mange hensikter.

Par ting jeg reagerer på;

- Header er ikke direkte pen.

- Jævli tomt med alt det hvite rundt selve siden, spesielt på høy oppløsning.

- En border rundt hele greia.

- Footer.

- Ingen informasjonsside.

- Ingen visuell form for mouseover.

- Stort mellomrom mellom samarbeidspartnere og reklamen for han som har laga websiden.

- Blanding mellom bokmål, nynorsk og engelsk.

- Menyen er JavaScript. (og alle vet hva vi synes om det)

- Om man øker skriftstørrelsen, så øker øker også bredden på den høyre kolonnen, og det er bare den høyre kolonnen som kan økes i skrift.

- Den validerer ikke.

- Den er bygd opp med tabeller.

Mulig det er meg, men jeg syns juryen her ikke har peiling på hva de driver med. De er tydeligvis noen som bare ser på det visuelle, som ikke ser på det bak, og hvordan ting egentlig fungerer.

Kravene til beste webside er disse;

2. Beste web-side

Juryen vil legge vekt på en helhetsvurdering av websiden, og vil spesielt vurdere ut fra følgende kriterier:

- Websiden skal profilere bedriften, dens virksomhet og produkter.

- Websiden skal gi informasjon om bedriften og produktene, og bidra til salg.

- Websiden skal være brukervennlig.

- Generelt inntrykk av websiden.

Syns det burde være en del andre kriterier her også..

Nå har ikke jeg noe med UB/UE elns å gjøre, men syns det er dårlig at såpass store kokurranser (landsdekkende) ikke har en høyere standard.. Dessuten vil jeg ikke mene at denne siden som vant, oppfyller alle kravene til konkurransen..

:)

Endret av Marvil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sinna fordi du ikke vant nå da? :p

Neida ;) Nei, jeg må si meg helt enig med deg.

Juryen er trolig en eller annen ikt-ansvarlig ved en skole som fortsatt pusler med å finne ut hvordan FrontPage virker. (Sier ikke at alle ikt-ansv. er "sånn", men det er jo en del)

Den vant kanskje ikke, men var det noen andre klare vinnere?

Kunne jo evt. vært "The Best of the worst".

Lenke til kommentar

@ReXoR; Ferdig med VGS der jeg gikk allmennfag, ergo har jeg aldri hatt noen UB, heller aldri deltatt, direkte eller indirekte.

Aner ikke hva du mente "den vant kanskje ikke", men den siden jeg linker til, den vant i 2004 ja.

Lenke til kommentar

Haha, den var direkte stygg, spesielt headeren. Og fargene var ikke behagelige at all. Jeg er helt enig med deg, Marvil. Sykt at en landsomspennende konkurranse ikke har ordentlig gjennomtenkte kriterier og såpass lav standard. :ermm:

Lenke til kommentar

Microstar..hmm.. MSI = Microstar international... :p

Vel, lave standarder. En del her inne skulle nok lett ha overgått alt i den konkurransen jah.. Og nei, eg kjenner ingen av dei - men dei var på besøk på vår skule (hafstad) på en sånn "elevbedriftsdag" elns, og hadde utstilling i kantina.. alle var skikkelig facinerte over et lian li kabinett med lys i elns :lol:

edit: sjå copyright notisen til høgre, er heile sida copyrighta han som lagde det "flotte designet" ? Hmm..

edit2: nesten frista å sende mail med URL til denne tråden til designeren :D

Endret av arve87
Lenke til kommentar

Sitter med en laptop nå som bare støtter 800x600 oppløsning, og ser på denne siden..

Hmm.. oi.. jeg kan ikke se hele menyen.. hva må jeg gjøre for å kunne se alt da?

Joda.. jeg må først trykke ved siden av menyen, for å velge riktig frame, og så scrolle ned med tastaturet....

:no:

Lenke til kommentar

Hmm, den blekkservice siden var bedre enn landsvinneren. Jeg er også overbevisst om at Juryen er en gjeng avlegse IKT "eksperter".

Mange IKT lærerere er overbevist om at de er dataeksperter kun fordi de kan bruke Excel.

Endret av Anders81
Lenke til kommentar

Introen var ikkje så galen, "dette kan bli bra" tenkte eg.

Men den var jo rett og slett ein skuffelse...eg er ingen webdesigner og har ikkje noko meir å rutte med enn ei freewebs side og ei geocities side, men meiner at eg kan lage ei finare side enn det.

Blekkservice var bedre enn vinnaren.

Endret av zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...