Gå til innhold

GamePC tester mobile prosessorer


Anbefalte innlegg

Dere finner den meget interessante testen her:

 

Mobile CPU Showdown: P4 vs. P4EE vs. P-M. vs. Athlon64

The Athlon64 and Athlon64 DTR are much better “desktop replacement” mobile processors compared to the Pentium 4 in our opinion. These chips have the high-end desktop power when you need it, but still can clock themselves down when there is a light load on the notebook. The chips run a little cooler than the P4’s, but still are terrific performers across the board, especially in games. When running at full speed, these chips do create significant heat, about as much as a high-end Pentium 4, but as an overall package, the Athlon64/DTR chips are much better for a high-end notebook compared to the P4/EE chips.

 

Rumor has it that AMD will be releasing ultra-low power Athlon64 processors to compete against Intel’s Pentium-M architecture. AMD has been able to get some of their Opteron processors down to ~30W power levels for their Opteron EE line. If they could perform a similar feat with the Athlon64 line, they could have a very potent competitor against Intel’s Centrino bundle, as the two chips would be fairly close in terms of performance levels and battery life similar.

Disse såkalte ryktene blir mer eller mindre bekreftet her:

http://www.xbitlabs.com/news/mobile/displa...0611102838.html

 

Det finnes faktisk nå også et bilde av en low-power Mobile Athlon 64 3000+ "Oakville" her:

http://hardware.no/art.php?artikkelid=8638

 

Veldig spennende! :thumbup:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
This brings us to the Intel’s Pentium-M (Dothan) processors, which in our opinion continue to be the best overall mobile chips on the market. While the Athlon64 and Pentium 4 models for the most part can beat the high-end Pentium-M 755 in benchmarks, the difference is surprisingly small considering the huge architectural differences between these notebooks. With a fairly slow FSB and an aging memory controller, the Pentium-M’s are still able to hold their own and give performance when it’s needed. The huge 2MB cache of the chips makes applications and games quite smooth, and the fact that these notebooks create such little heat and consume so little power makes it a very attractive package. We’re willing to take a small performance hit in order to get the low-power and long-battery life benefits of the Centrino architecture. Judging by the response we’ve seen thus far to the new Pentium-M processors, a lot of our readers feel similar to us in this regard. In any case, while consumers are getting increasingly disinterested in new desktop processor innovations, the mobile market is getting quite exciting with every new architecture we look at.

Lenke til kommentar

Blir bare mer og mer imponert over P-M hver gang jeg ser en slik test, den har en brøkdel av effekttapet til AMD og Intel's toppmodeller og en minnekontroller rappa fra et 2 1/2 år gammelt i845-chipset og er i høyeste grad konkurransedyktig, på bare 2GHz.

 

Me like :yes:

Lenke til kommentar

Dollar: Ytelsen til Pentium-M er utvilsomt bra, men det er på prisen den svikter forferdelig. Pentium-M 755 har en pris på nivå med P4 Extreme Edition, men en ytelse på nivå med Athlon 64 3000+ som koster mindre enn 1/3 av dette.

 

Ser man på designet til Pentium-M så er det heller ikke mye nytt og spennende. Bortsett fra en diger cache og SSE2-støtte, så består ikke denne prosessoren av så mye mer enn en resirkulert P3-kjerne med en prehistorisk P4-buss på bare 400MHz (4x100MHz) :thumbdown:

Lenke til kommentar

Jajajaja, men det er jo ytelse satt opp mot strømforbruk/varmeutvikling som er essensielt i mobile CPU.

 

Filla: Jepp, men la meg også legge til at denne testen ikke inkluderer low-power Mobile Athlon 64 prosessorer, selv om disse vitterlig finnes på markedet allerede (2700+ og 2800+) og brukes i bl.a. Acer Ferrari 3200

 

Yepp, og den har en flott ytelse, men den svikter på kanskje det viktigste punktet for en mobile CPU, nemlig strømforbruk. Ferrari 3200 har en ca. batteritid på 3 timer.

Lenke til kommentar

Å klage på at topp-modellene koster skjorta er ikke noe spesiellt å argumentere med, slik er det med toppmodeller. Og at dem bruker en gammel P3 kjerne og gjenoppliver den og at der virker er jo ikke annet enn imponerende og flott. Det er lite vits å klage på gammelt teknologi så lenge den fungerer, det er som om Intel har "perfeksjonert" P3-kjernen.

Lenke til kommentar

TechBoy: Kanskje, men jeg synes at Pentium-M og Dothan spesielt er overpriset med tanke på pris/ytelse sammenlignet med konkurrentene. Jeg har heller ikke mye sansen for at Intel prøver å markedsføre gammel teknologi som det var noe nytt, ref. Centrino-plattformen. Hadde det ikke vært for dette, så er jeg sikker på at vi kunne hatt mye billigere og bedre bærbare i dag.

Lenke til kommentar
TechBoy: Kanskje, men jeg synes at Pentium-M og Dothan spesielt er overpriset med tanke på pris/ytelse sammenlignet med konkurrentene. Jeg har heller ikke mye sansen for at Intel prøver å markedsføre gammel teknologi som det var noe nytt, ref. Centrino-plattformen. Hadde det ikke vært for dette, så er jeg sikker på at vi kunne hatt mye billigere og bedre bærbare i dag.

De har jo uansett, såvidt jeg har sett, mye bedre batterilevetid enn Mobile A64 og P4 laptopene. Og det kombinert med høy ytelse er jo det som teller på bærbare (etter min mening).

Lenke til kommentar
Dollar: Ytelsen til Pentium-M er utvilsomt bra, men det er på prisen den svikter forferdelig.

Naturligvis, uten konkurrenter så melker man jo naturligvis markedet for det de er villige til å hoste opp. 1.5-1.6GHz utgavene er derimot ikke så dyre, og de er i praksis mer enn raske nok for mitt bruk.

 

Ser man på designet til Pentium-M så er det heller ikke mye nytt og spennende.

Nei - men likevel yter den ikke langt unna de meste spennende toppmodellene men bruker bare 20-25% av strømmen på det. Hva skal jeg da med noe spennende?

Lenke til kommentar
Jajajaja, men det er jo ytelse satt opp mot strømforbruk/varmeutvikling som er essensielt i mobile CPU.

 

Filla: Jepp, men la meg også legge til at denne testen ikke inkluderer low-power Mobile Athlon 64 prosessorer, selv om disse vitterlig finnes på markedet allerede (2700+ og 2800+) og brukes i bl.a. Acer Ferrari 3200

 

Yepp, og den har en flott ytelse, men den svikter på kanskje det viktigste punktet for en mobile CPU, nemlig strømforbruk. Ferrari 3200 har en ca. batteritid på 3 timer.

Hvordan er batterikapasiten på Ferrari 3200 ? Altså stor eller liten batteri ?

Lenke til kommentar

Er det så veldig nøye hvor ytelsen kommer fra? Gir det deg noe spesielt at maskina som klarer 100 FPS i spillet XYZ har Pentium 78-kjerne, 20694MB/s båndbredde til Quad-channel Ram-oppsett, integrert raidkontroller i kjerna og 1GB med cache?

 

Hva hvis en resirkulert 486-kjerne med 1kB cache og SIMM-rambrikker klarer 100 FPS i samme spillet?

 

Jeg gir beng i hvor ytelsen kommer fra. Jeg blåser i om Sandra sier at CPUen min har 60GB/s båndbredde, 8MB cache osv, så lenge den er så og så rask. Som overalt i livet, er det båndlinja som betyr noe; hvor mye ytelse til hvilken pris og med hvilket effektforbruk. Jeg har en laptop med 1,3Ghz P-M. Det kunne godt vært en 20Mhz 286 i den, så lenge den gir samme ytelsen til samme pris, med samme støynivå.

 

ytelse * pris * effektforbruk = verdi.

 

(for den avanserte brukeren, kan man vekte disse tre egenskapene, slik at man får fram verdien en gitt CPU har for en spesifikk person)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...