Gå til innhold

Forhindre folk å snoke på PC'n min - Windows XP

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en gjestepc her hjemme som folk bruker når de er innom... Men jeg har vært plaget av at folk endrer skins, lyder, instillinger osv osv...

Så jeg lurer på ... Er det mulig å begrense bruken av en PC til,

-Internett

-MSN Messenger

-mIRC

eller er dette helt bort i natta :blush:

Takker for svar og tips! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

mener å huske at hvis du bruker et program som heter Drive Image så kan folk herpe maskina så mye de vil, og når de restarter maskina så er alt som før igjen. det er en slags, ja hva skal vi kalle det, en tilbakestillings funksjon i Drive Image da. ganske kurrant egentlig.

men det koster jo noen kroner.

Lenke til kommentar

Takker for raske svar! :)

Må kanskje se litt nermere på Drive Image...

Men er det ikke en måte å "låse" pc'n? Slik at man liksom er "låst" ute på skrivebordet? Da kan jeg bare legge ut snarveier til de programmene jeg vil at brukerne skal ha tilgang på.. :)

Lenke til kommentar

nja, det tror jeg ikke. hvis du mener slik at brukeren ikke klarer å komme seg ut til Login vinduet mener du? det tror jeg ikke går an. men alt du vil at skal kunne gjøres i en gjestekonto gjør du jo med Admin kontoen da, så hvis du gjør slik at de som bruker gjestekontoen ikke kan installere program så gjøres dette fra admin kontoen.

sånne ting er Windows 2000 Pro og Advanced server bygget perfekt for. hehe bare så synd at jeg ikke får testa det, sitter her med Windows 2000, men det er bare jeg som bruker pc`en min :p

sitter å ser litt igjennom bruker rettighetene i Windows 2000, og hvis man har en pc som skal brukes av flere så er iallefall Windows 2000 et must for de fleste.

Lenke til kommentar

Mulig du kan lage en halvveisløsning:

Lag en gjestekonto. Denne er IKKE medlem i administratorgruppa. Da får de ikke lov til å installere noen ting. Det er jo kjekt.

Prøv å sette denne kontoen til Deny på de viktigste folderne dine, så får de ikke tilgang til filer som ligger der. Vet ikke om du har mulighet til å sette eksplisitt deny på programmer, men det kan du jo prøve. (Evt bare sette det på folderen til hvert kritiske program under c:\program files. Hvis du setter Deny på en folder, kan du ikke oppheve dette i en fil eller folder lenger ned i hierarkiet under denne. Så hvis de skal få lov til å bruke div. programmer, så kan du ikke sette på Program Files osv.

I tillegg kan du rydde opp i Documents and settings, spesielt denne:

C:\Documents and Settings\All Users\Start Menu\Programs

Er ikke sikker på om du kan kjøre deny på denne folderen, slik at gjestekontoen ikke får tilgang til den, eller om du må fjerne alle programstiene derfra til en annen bruker. Hvis det bare er deg som bruker maskinen, så kan du jo flytte dem dit.

Du kan altså hindre folk i å installere programvare og å lese eller endre filer de ikke skal ha tilgang til. Men jeg vet ikke om det er mulig å endre skins etc, eller om det faktisk vil gå på installasjon eller skrivetilgang.

Du kan også sjekke group policies, og se om du finner noe nyttig der.

Kirikiri

Lenke til kommentar

Jeg har nok også et svar som kan hjelpe, men jeg vet ikke. På cd'ene til windowsversjonene frem til 98 (godt mulig de har vært med siden, jeg har bare ikke sett etter de), var det med bl.a. en programfil kalt "poledit", eller "policy editor". Med dette programmet kunne du bestemme hvilke programnavn som kunne bli kjørt fra brukernavnet, samt andre begrensninger.

Ulempen var at du måtte endre fra det gjeldende brukernavnet, og at jeg (for mange år siden) ikke fant noen løsning på å få det fjernet uten å bruke poledit igjen. Med andre ord, bruker du dette programmet, er alt på eget ansvar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...