Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre annerledes?


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp fått meg et D70 kamera, og tester ut alle mulighetene. Har ingen forkunnskaper om innstillinger mm. men suger til meg all info jeg kommer over. Her har jeg tatt et par bilder som jeg gjerne vil ha kritikk på. Bildet av endene er tatt med 1/640 og F6,3 og det andre av måken med 1/2000 og F5,6. (Jeg velger egentlig innstillinger i hytt og være). Jeg har ikke gjort noe som helst med bildene i Photoshop, uten å klargjøre dem for visning her (100% JPG)

 

Ender.jpg

 

Fugl-himmel.jpg

 

Skyt! Gjerne også forslag til hva jeg bør gjøre i Photoshop.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig med danielR, det andre bildet var bra, med unntak av kuttet vinge. Jeg tror også du kan prøve å skarpe opp bildet mer (USM i photoshop), for fuglen er ikke helt skarp.

 

Det første bildet er også greit, men kanskje litt "kjedelig", og det skyldes blant annet at endene er plassert (nesten) i midten av bildet.

Hvis du istedet plasserer dem i "det gyldne snitt" (ikke det matematiske, men "tredjedelsregelen", slå opp i en fotografibok eller på internett for å lese mer om det)** blir bildet ofte penere. Alternativet er å gå nærmere eller zoome inn til endene fyller hele bildet, eller å prøve med en "innramming" av greiner e.l. For å gjøre bildet spennende må det være noe spesielt med det.

 

**Edit: Kjapp forklaring til hva jeg mener:

________

|__|__|__|

|__|__|__|

|__|__|__|

På tegningen over har jeg tegnet 2 horisontale linjer og to vertikale linjer, som deler bildet inn i tredjedeler både horisontalt og vertikalt. Prøv å plassere et motiv i et av de 4 kryssene...

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...