Gå til innhold

Enermax EG365P-VE(FC), ikke akkurat

Anbefalte innlegg

Satte sammen en maskin med bla. Asus P4T-E hovedkort, P4 2.0A CPU og ett Enermax EG365P-VE(FC) "Whisper" PSU (i ett Chieftec DX-01B-D kabinett).

Mange skryter av at dette Enermax poweret er så støysvakt, men det har ikke jeg opplevd så mye av ennå. Har også flere spørsmål om det enn hva manualen kan svare på.

Den bakre/ytre vifta blåser mye luft hele tiden, virker til å gå på konstant RPM. I.flg. andre postinger funnet med ett Google-søk, så virker det som denne skal starte i ett meget rolig tempo for så å øke ettersom det blir varmere. Min starter med full guffe med en gang maskinen skrus på. Er dette riktig, noen andre med dette poweret som kan si noe om hvordan dette fungerer?

Poweret har også en vifte-kontakt som skal plugges i hovedkortet, samt en ekstern temperatursensor. Denne vifte-kontakten rapporterer RPM, men for hvilke av de 2 viftene? Og kan den brukes til noe mere enn å gjøre dette samt skru av vifta i Suspend mode?

Og temperatur-sensoren, hvilke vifte er det den styrer (eller skal styre, har ikke merket forskjell på avlest RPM/hørbar støy ut fra diverse plasseringer)?

Ola

[ Denne Melding var redigert av: opresterud på 2002-04-21 14:17 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Du kan jo prøve det samme jeg nettopp har gjort. Jeg ble også gal av støyen fra min 350w Enermax. Den er temperatur-regulert, men går opp til max hastighet nesten med en gang. Jeg byttet ut den bakerste viften med en 19db Papst-vifte. Så fant jeg temperaturmåleren i strømforsyningen og flyttet den til et tomrom, istedenfor der den satt (tett inntil en eller annen duppeditt =).

Resultatet er en meget stillegående strømforsyning. Nå er det mine IBM harddisker som står for den sjenerende støyen, men det får jeg ordne senere.

Uansett er det en klar forbedring. Strømforsyningen vil sikkert bli varmere enn før, men jeg tviler på at den vil ta skade.

Lenke til kommentar

Trenger ikke PSU vifter?!? Min erfaring er at hvis du kjører en maskin hardt over lengre tid, så blir poweret varmt. Det har ingen ting med resten av innmaten å gjøre. Hadde ett rimelig ATX power for en stund tilbake som bare hadde en liten åpning inn mot kabinettet, hvor PSU vifta skulle suge inn luften. Dette ble ved ett uhell blokkert av en IDE kabel, og jeg kan skrive under på at det poweret ble *varmt* når det mistet luftgjennomstrømningen.

Har også ett ATX 250W power av god kvalitet, dette blir også merkbart varmt etter belastning.

Men nå er det noen powere som tydelig overdriver behovet for kjøling til normalt bruk, og det er litt plagsomt pga. ekstra støy.

Ola

Lenke til kommentar

jeg har en sånn psu faktisk.

Den gikk som en traktor uansett om maskina var av, og vinduet hadde vært oppe hele natta..så det var nesten blåe grader i rommet.. :razz:

Har nå modda den litt..nappa ut de 2 viftene..satt inn en 92mm enermax..lagt den regulerbare motstanden enkelt tilgjengelig..kjører den på lav fart.

jeg er den heldige eier av en sånn temp. kabel man stikker i hk.. for å kunne følge med tempereaturene.. går helt fint=)

Lenke til kommentar

Jeg nappet nå ut viftekontakten fra PSUet som skal plugges i hovedkortet. Da virker det ikke som den bakre/utvendige 80mm vifta i PSUet går i det hele tatt, kun den interne 90mm som snurrer. Det reduserte støynivået betraktelig, men lurer da på om det blir nok luftgjennomstrømning i poweret?

Men hvis det er denne kontakten som ene og alene styrer den bakre vifta, så burde det vel være mulig å sette på en Zalman Fanmate el. for å justere hastigheten etter eget ønske?

Ola

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...