Gå til innhold

Videoredigeringsmaskin Forslag ?

Anbefalte innlegg

Har ca 20 tusen max og bruke på videoredigeringsmaskin (har alt et par 21 tommere som skal brukes).

Jeg har bestemt at det skal være P4 CPU.

Vanskelig og se antall på lista her, men det er snakk om 4x512MB minne, 2x 74GB raptor i raid0, og 2x seagate i raid 1.

Foreløpig ser utkastet slik ut:

Antall Webpris Totalt

Antall Webpris Totalt

Asus P4C800-E DELUXE Hovedkort S478/800 I875P, Dual DDR, S-ATA, GBLAN, LYD, Raid

Varenr.: 119311

Lagerstatus: 20-49 stk på lager

1674.99 1674.99

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 CL2.5 DDRs

Varenr.: 118498

Lagerstatus: 100+ stk på lager

1699 3398

Intel Pentium 4 3.2 GHz Boxed PC800 Socket PGA478, 512KB cache

Varenr.: 118901

Lagerstatus: 19 stk på lager

2490.01 2490.01

Pinnacle Studio AV/DV Deluxe Versjon 9 PCI, analog og digital redigering,Nordic

Varenr.: 124059

2195 2195

NorthQ Strømforsyning Silent 400W NQ 4001 - ATX 400W, 120mm Fan, 12-17dBA

Varenr.: 123271

Lagerstatus: Midlertidig utsolgt (antatt leveringstid til oss: 5 dager)

377.64 377.64

Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB Sort Floppydisk Intern

Varenr.: 114711

Lagerstatus: 2000+ stk på lager

136.5 136.5

NEC DVD recorder ND-2510A IDE Sort, Bulk DVD+R/+RW (Dual Layer) og DVD-R/-RW

Varenr.: 300724

Lagerstatus: 14 stk på lager

794.99 794.99

Sapphire Radeon 9600XT Atlantis 128MB DD AGP,ATI9600XT,DVI-I,TV-Out, Lite-Retail

Varenr.: 122900

Lagerstatus: 100+ stk på lager

1349.99 1349.99

Western Digital Raptor 74GB S-ATA 8MB cache 10000RPM

Varenr.: 122429

1762 3524

Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA 8MB cache 7200RPM

Varenr.: 117681

Lagerstatus: 50-99 stk på lager

990 1980

Miljøgebyr: 0

Best.ref.:

Totalt: 17921.12

I tillegg hadde jeg tenkt på et lian li PCV 1000 http://www.microplex.no/rubweb/php/rd.php?...CV1000&toc=3050

Forslag? Endringer?

Endret av Martin_03
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjøp en MIST kjøler og gummioppheng til diskene fra Microplex, så blir den (nesten)lydløs :)

Kjøp 2 store disker og kjør i raid 1 så du sikrer dataene dine samt får bra lesehastighet?

Gummioppheng vil jeg ikke ha, vil ha ordentlig varmeoverføring mellom disk og ramme, håper disse kabinettene har det?

Lenke til kommentar
Kjøp 2 store disker og kjør i raid 1 så du sikrer dataene dine samt får bra lesehastighet?

Får da ikke noe bedre lesehastighet med Raid 1 enn ingen Raid ;)

Jo, RAID1 gir i prinsippet like god lesehastighet som RAID0 (den leser bare halvparten av dataen fra hver disk, akkurat som RAID0).

Hva disker angår ville jeg heller gått på WD disker, utgavene med oljelagre/FDB er "omtrent" like stillegående som seagate disker men gjerne kjøligere og ganske noe kjappere.

Ellers ser maskinen veldig grei ut.

Lenke til kommentar

Spar penger, Matrox istedenfor Radeon. Evt. velg et annet "gammelt" skjermkort som Radeon 9600 el.l. Kjøp AMD istedenfor P4?

Kanskje en Mac hadde vært tingen?

Hvis du speiler diskene får du vel litt lavere skrivehastighet pga. den må skrive til to disker istedenfor en.

Endret av xpert
Lenke til kommentar

Intel er mye bedre enn AMD til videoredigering og bildebehandling. Jeg har AMD64 3200+ men er ikke fornøyd. Har akkurat skaffet meg dual Xeon 3,06 GHZ oppsett. Kjøpte 2xXeon 3,06 GHZ på e-bay til 3800 kr!!

Anbefales!

Lenke til kommentar

hva med : http://www.mac.no/index.lasso?s=detail.las...05166soi3D25D4E ?, KNALL !

PowerPC G5-prosessoren gir dramatiske forbedringer i ytelsen fra programmer du bruker hver dag. Når den sammenlignes med PCer i en serie Photoshop-tester, utførte Power Mac G5 med to 2,5 GHz-prosessorer, Power Mac G5 med to 2 GHz-prosessorer og Power Mac G5 med to 1,8 GHz-prosessorer 45 filteroppgaver henholdsvis 98, 82 og 66 % raskere enn en Pentium 4-basert maskin på 3,4 GHz og 73, 63 og 48 % raskere enn en Xeon-basert maskin på 3,2 GHz. Flere ytelsestester viser lignende ytelsesforbedringer for profesjonelt arbeid med film, video og lyd og vitenskapelige analyser av resultater fra genetisk forskning.

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar
hva med : http://www.mac.no/index.lasso?s=detail.las...05166soi3D25D4E ?, KNALL !

PowerPC G5-prosessoren gir dramatiske forbedringer i ytelsen fra programmer du bruker hver dag. Når den sammenlignes med PCer i en serie Photoshop-tester, utførte Power Mac G5 med to 2,5 GHz-prosessorer, Power Mac G5 med to 2 GHz-prosessorer og Power Mac G5 med to 1,8 GHz-prosessorer 45 filteroppgaver henholdsvis 98, 82 og 66 % raskere enn en Pentium 4-basert maskin på 3,4 GHz og 73, 63 og 48 % raskere enn en Xeon-basert maskin på 3,2 GHz. Flere ytelsestester viser lignende ytelsesforbedringer for profesjonelt arbeid med film, video og lyd og vitenskapelige analyser av resultater fra genetisk forskning.

Testene på Mac hjemmesidene er ikke til å stole på.

De tester helt spesielle ting (der Mac er på sitt beste) og de resultatene her mener jeg å ha lest ble foretatt av P4 systemer med bl.a. HT slått av (finner naturligvis ikke kilder her og nå, men husker det ble rabalder i Mac vs PC kretser etter endel "optimistiske" testresultater (disse) her i vår.

Lenke til kommentar
Testene på Mac hjemmesidene er ikke til å stole på.

De tester helt spesielle ting (der Mac er på sitt beste) og de resultatene her mener jeg å ha lest ble foretatt av P4 systemer med bl.a. HT slått av (finner naturligvis ikke kilder her og nå, men husker det ble rabalder i Mac vs PC kretser etter endel "optimistiske" testresultater (disse) her i vår.

Nå er jo film/videoredigering og lyd de spesielle tingene der Mac er på sitt mest brukte og de bransjeområdene der Mac har størst utbredelse og da, så i dette tilfellet så er vel testene litt mer til å stole på.

De eneste testen jeg har sett der de nye Mac'ene yter dårligere er i Word! (bombe :!: ) og litt mer overraskende i enkelte deler av Photoshop.

For video/lyd kan den billigste PowerMac modellen (Dual 1.8GHz) sammenlignes med en Dual Intel Xeon 3.0GHz.

Edit: Forresten ... hvis du mener de første testene av G5 mot P4 der HT var slått av, så var testene utført av tredjepart og de hadde slått av HT på de testene der HT senket ytelsen. Nå skal det jo sies at de helt sikkert bare refererte de testene der G5'en var overlegen, men man må da kunne akseptere at G5 har sine styrker uten at det trenger å være juks.

Nok en edit: Fant en After Effects test som tester en "total" After Effects oppskrift. Dual G5 2.0 GHz er ca 15% raskere enn Dual Xeon 3.06 GHz ... Denne testen finner en Dual G5 2.0 GHz mellom 0% og 20% tregere enn Dual Xeon 3.06 på utvalgte After Effects oppgaver, mens på to totale After Effects tester vinner G5 den ene med 20% og Xeon den andre med 13%. De er visst sterke på forskjellige områder.

Endret av gekko513
Lenke til kommentar

Og for å ikke redigere en gang til, legger jeg heller inn et nytt innlegg med denne pc magazine testen av Dual G5 2.0 vs Dual Xeon 3.06. Tenkte bare å linke inn flere tester siden jeg først hadde google søket oppe. Også her er det forskjellige resultater.

Adobe Acrobat: G5 vinner med 50%

Adobe Photoshop: Xeon vinner med 28%

NewTek Lightwave: Xeon vinner med 2%

MPEG4 konvertering (Sorenson): G5 vinner med 62% :w00t:

Lenke til kommentar

Adobe programmer har sålenge jeg kan huske vært dårlig programmert for PC.

De er dønn treige, og det har ingenting med at mac er raskt, men at adobe tydligvis ikke har så god greie på og utvikle mot windows, som mot mac.

Redigeringsprogrammet jeg skal bruke er Studio DV, og er det for dårlig for jeg vurdere og kjøpe noe bedre senere. Tanken er at Studio DV er mer enn bra nok.

Jeg har og media 100, og kan kjøpe oppgradering til seneste versjon fra benum. men det har jeg ikke tenkt og bruke, ønsker og redigere relativt enkelt materiale, og ønsker ikke bruke tid på og lære meg et tungvindt program som media 100 eller adobe premiere dersom det er unødvendig.

Angående Dual Xeon, har jeg kjørt ytelsestester med dual cpu optimalisert software som viser at ytelsen fra en p4 2.8 ghz med 800 Mhz buss og dual minne, er omtrendt 25% høyere enn fra 2 stk xeon på 2.0 ghz med 533 Mhz buss.

Endret av Martin_03
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...