chrenger Skrevet 6. juli 2004 Del Skrevet 6. juli 2004 Har allerede 1024MB RAM i maskinen min av denne typen: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=118498&cks=PRL denne kjører jeg forøvrig i DUAL.Så det betyr at jeg kun har 1stk ledig slot på hovedkortet(ASUS A7N8X-Deluxe) Det jeg lurer på er om jeg kan kjøpe mere RAM av annen størrelse enn 1024MB, dvs 512MB. Eller MÅ jeg ha 1024?? Og eventuell hvilken type kan jeg da kjøpe.. og ja, jeg vet at 1024MB er mere enn nok;-) Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 6. juli 2004 Del Skrevet 6. juli 2004 Antall MB på rambrikken har ingenting å si. Det du må se på er frekvensen minnebrikkene kjører på og timings de har. Alle brikkene vil kjøre på hastigheten til den tregeste brikken du har i systemet. Kjøp en PC3200 brikke med cas2,5 til du. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 6. juli 2004 Del Skrevet 6. juli 2004 Hvis du skal fortsette med å kjøre dual-channel må du kjøpe en 1024MB brikke til (like mye RAM i channel A som channel B, slot 1 og 2 = channel A, slot 3 = channel B) Kan selfølgelig kjøpe en 512MB (eller 256 for den saks skyld), men da mister du dual-channel egenskapen (selv om den ikke er stor ) ...en ting til: jeg er ikke helt sikker, men det kan være du ikke greier å kjøre 3 brikker på DDR400MHz grunnet at brikkesettet ikke tåler/støtter det, men jeg er som sagt ikke helt sikker... Lenke til kommentar
chrenger Skrevet 7. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2004 Takk for hurtig svar kanskje jeg ikke har noe problem da.. Tenkte jeg skulle holde meg til TWINMOS da jeg har dual-pack fra dem, men de selger ikke 1024 single pack. Får lese litt mere Lenke til kommentar
lysbryter Skrevet 7. juli 2004 Del Skrevet 7. juli 2004 Hvis du skal fortsette med å kjøre dual-channel må du kjøpe en 1024MB brikke til (like mye RAM i channel A som channel B, slot 1 og 2 = channel A, slot 3 = channel B) Kan selfølgelig kjøpe en 512MB (eller 256 for den saks skyld), men da mister du dual-channel egenskapen (selv om den ikke er stor ) ...en ting til: jeg er ikke helt sikker, men det kan være du ikke greier å kjøre 3 brikker på DDR400MHz grunnet at brikkesettet ikke tåler/støtter det, men jeg er som sagt ikke helt sikker... Sikker på at det går an å kjøre dual channel med tre brikker? Lenke til kommentar
Vargtass Skrevet 7. juli 2004 Del Skrevet 7. juli 2004 (endret) De brikkene (settet) kostet 1.495,- for 2-3 uker siden.. (Komplett) Edit: Dual Channler krever parvise brikker; setter man inn en 3. brikke, så vil jeg tro man ikke kan kjøre Dual lenger. (Defor 875 brikkesettet alltid komer med 2 x 2 minne slots) Endret 7. juli 2004 av roger_h99 Lenke til kommentar
fredriku Skrevet 7. juli 2004 Del Skrevet 7. juli 2004 (endret) Hvis du skal fortsette med å kjøre dual-channel må du kjøpe en 1024MB brikke til (like mye RAM i channel A som channel B, slot 1 og 2 = channel A, slot 3 = channel B) Kan selfølgelig kjøpe en 512MB (eller 256 for den saks skyld), men da mister du dual-channel egenskapen (selv om den ikke er stor ) ...en ting til: jeg er ikke helt sikker, men det kan være du ikke greier å kjøre 3 brikker på DDR400MHz grunnet at brikkesettet ikke tåler/støtter det, men jeg er som sagt ikke helt sikker... Sikker på at det går an å kjøre dual channel med tre brikker? Du har helt rett, det går ikke Men brikkene må visstnok kjøre på PC2700, om alle tre portene skal brukes, med mindre det er fikset med senere bios upgrades. Noen som kan si noe om det? Kjøp en 512 brikke til du, eller, selg de 1024 du har og kjøp en pakke med 2048mb minne Edit: roger_h99 var litt tidligere ute enn meg... Endret 7. juli 2004 av fredriku Lenke til kommentar
chrenger Skrevet 7. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2004 Er ikke bare bare når en skal handle... Tipper det blir et salg av nåværende brikker og kjøp av et større sett... takk for mange fornuftige og vettuge svar Lenke til kommentar
Vargtass Skrevet 7. juli 2004 Del Skrevet 7. juli 2004 nah.. spar pengene, behold dine 2 x 512 i dual channel. Jeg har samme minnet; (2 x 256 & 2 x 512). systemet mitt ble langsommere med 4 briker enn 2 (båndbredde). 1 gig holder for normalt bruk. Lenke til kommentar
chrenger Skrevet 7. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2004 Langsommere sier du.. da forsvinner vel litt av prinsippet med desto mere RAM---desto kjappere?! Litt forvirret. Kanskje et kort og enkelt svar hadde vært greit. Noen som vet prosentvis hvor mye ekstra som er å hente på mere RAM, henholdsvis fra 1024 til 1536?? Er det merkbart, noen som erfaring? Lenke til kommentar
Cerb Skrevet 7. juli 2004 Del Skrevet 7. juli 2004 chrenger ; nei det tviler eg på, du trenger ikkje meir enn 1024 ram. Bruker 512 eg og det funker fett! Lenke til kommentar
luwebr Skrevet 7. juli 2004 Del Skrevet 7. juli 2004 chrenger: hjelper vell lite med 1536mb ram hvist du har en prosessor på f.eks 1.2ghz eller mindre:P Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 7. juli 2004 Del Skrevet 7. juli 2004 du kan jo bare sjekke i Oppgavebehandling (ctrl+alt+delete) - Ytelse og se hvor mye det fysiske minnet ligger på. Kjør mange programmer samtidig og sjekk hvor mye som er tilgjengelig. Om du har mye ledig til en hver tid, er det jo ikke sikkert du trenger mer minne med det første. Men hvis du er sta og SKAL ha mer, kanskje du bør kjøpe 2x 1024 og selge de du har. Lenke til kommentar
chrenger Skrevet 7. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2004 He he.... Dette er første gang jeg har bygget pc og sikkert ikke siste. Men en lærer av feilene en gjør.. Noen ganger trenger man bare rett og slett tips i forhold til hva som lønner seg eller ikke. Tror utifra alle svarene jeg har fått nå, at det ikke er noe poeng med mere RAM . Ikke iallefall på denne maskinen her. men er det flere som vil svare , så sier jeg takk for all "lærdom" jeg kan få av dere Lenke til kommentar
StephenHawking Skrevet 7. juli 2004 Del Skrevet 7. juli 2004 Du KAN kjøre 3 moduler, og forsatt beholde dual channel så lenge det er likt antall MB i hver kanal; 2x512+1x1024=dual channel Lenke til kommentar
Vargtass Skrevet 7. juli 2004 Del Skrevet 7. juli 2004 Du KAN kjøre 3 moduler, og forsatt beholde dual channel så lenge det er likt antall MB i hver kanal; 2x512+1x1024=dual channel Dette tviler jeg på om er riktig; har aldri prøvd, men lurer om om jeg skal nå :-) Til trådstarter: Min erfaring med 2x256 & 2x512 når jeg testet hastigheten på minnet (Sisoft Sandra) var en NEDGANG i båndbredde med ca 10 % når alle brikkene var i. Dette vil jeg tro har samenheng med at brikkene, selv med samme produsent/spesifikasjoner, er litt forskjellige. Hvis du har tenkt å overklokke minnet, vil du sannsynligvis nå lengre med bare to brikker enn 3, av samme årsak som over. P.s. Å bringe inn prosessorhastighet i denne diskusjonen er ikke særlig relevant, og egner mest til forvirring (luwebr). Lenke til kommentar
chrenger Skrevet 7. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2004 Men jeg får ikke tak i 1024 singel... eller har jeg ikke lett godt nok? hmmmm. Fra TWINMOS iallefall. Kan vel kjøpe fra et annet merke også Lenke til kommentar
chrenger Skrevet 7. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2004 her ruller svarene inn mens jeg skriver.. Kommer masse forslag og ideer på en gang og fra mange forskjellige.Er ikke så mange av dere som blir enige om noe og alt. Så jeg setter meg tilbake i godsetet og venter en liten stund på at fasiten dukker opp. Setter stor pris på all "HJELP" Men ja, litt forvirret må man jo bli. Lenke til kommentar
JenkaRiPS Skrevet 7. juli 2004 Del Skrevet 7. juli 2004 NF7-S klarer hvertfall 3 brikker i DC, så en skulle vel tro at A7N8X greier det samme. Kravet er, som nevnt tidligere i tråden, at begge minnekontrollerne har like mange MB og tygge på. Lenke til kommentar
Lacim Skrevet 7. juli 2004 Del Skrevet 7. juli 2004 INGEN nForce2 HK klarer Dual Channel med 3 brikker, det strider imot hele prinsippet bak DC DDR. Det er imidlertid ingenting i veien fir å bruke 3 brikker, ulempen blir her (hvis jeg ikke husker helt feil) at 2 brikker vil kjøre DC, og den siste single, noe som gir et lite ytelsestap. (Mulig det var slik, eller så havnet alle brikene i Single Channel). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå