Gå til innhold

Hvem har peil?(RAM)


Anbefalte innlegg

Har allerede 1024MB RAM i maskinen min av denne typen: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=118498&cks=PRL

denne kjører jeg forøvrig i DUAL.Så det betyr at jeg kun har 1stk ledig slot på hovedkortet(ASUS A7N8X-Deluxe)

 

Det jeg lurer på er om jeg kan kjøpe mere RAM av annen størrelse enn 1024MB, dvs 512MB. Eller MÅ jeg ha 1024??

 

Og eventuell hvilken type kan jeg da kjøpe.. og ja, jeg vet at 1024MB er mere enn nok;-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal fortsette med å kjøre dual-channel må du kjøpe en 1024MB brikke til (like mye RAM i channel A som channel B, slot 1 og 2 = channel A, slot 3 = channel B) :yes:

 

Kan selfølgelig kjøpe en 512MB (eller 256 for den saks skyld), men da mister du dual-channel egenskapen (selv om den ikke er stor ;) )

 

 

...en ting til: jeg er ikke helt sikker, men det kan være du ikke greier å kjøre 3 brikker på DDR400MHz grunnet at brikkesettet ikke tåler/støtter det, men jeg er som sagt ikke helt sikker... :dontgetit:

Lenke til kommentar
Hvis du skal fortsette med å kjøre dual-channel må du kjøpe en 1024MB brikke til (like mye RAM i channel A som channel B, slot 1 og 2 = channel A, slot 3 = channel B) :yes:

 

Kan selfølgelig kjøpe en 512MB (eller 256 for den saks skyld), men da mister du dual-channel egenskapen (selv om den ikke er stor ;) )

 

 

...en ting til: jeg er ikke helt sikker, men det kan være du ikke greier å kjøre 3 brikker på DDR400MHz grunnet at brikkesettet ikke tåler/støtter det, men jeg er som sagt ikke helt sikker... :dontgetit:

Sikker på at det går an å kjøre dual channel med tre brikker?

Lenke til kommentar

De brikkene (settet) kostet 1.495,- for 2-3 uker siden.. (Komplett)

 

Edit: Dual Channler krever parvise brikker; setter man inn en 3. brikke, så vil jeg tro man ikke kan kjøre Dual lenger. (Defor 875 brikkesettet alltid komer med 2 x 2 minne slots)

Endret av roger_h99
Lenke til kommentar
Hvis du skal fortsette med å kjøre dual-channel må du kjøpe en 1024MB brikke til (like mye RAM i channel A som channel B, slot 1 og 2 = channel A, slot 3 = channel B) :yes:

 

Kan selfølgelig kjøpe en 512MB (eller 256 for den saks skyld), men da mister du dual-channel egenskapen (selv om den ikke er stor ;) )

 

 

...en ting til: jeg er ikke helt sikker, men det kan være du ikke greier å kjøre 3 brikker på DDR400MHz grunnet at brikkesettet ikke tåler/støtter det, men jeg er som sagt ikke helt sikker... :dontgetit:

Sikker på at det går an å kjøre dual channel med tre brikker?

Du har helt rett, det går ikke :p

Men brikkene må visstnok kjøre på PC2700, om alle tre portene skal brukes, med mindre det er fikset med senere bios upgrades.

Noen som kan si noe om det?

Kjøp en 512 brikke til du, eller, selg de 1024 du har og kjøp en pakke med 2048mb minne :roll:

 

Edit: roger_h99 var litt tidligere ute enn meg... :whistle:

Endret av fredriku
Lenke til kommentar

Langsommere sier du.. da forsvinner vel litt av prinsippet med desto mere RAM---desto kjappere?! :cry: Litt forvirret. Kanskje et kort og enkelt svar hadde vært greit. Noen som vet prosentvis hvor mye ekstra som er å hente på mere RAM, henholdsvis fra 1024 til 1536?? Er det merkbart, noen som erfaring? :dontgetit:

Lenke til kommentar

du kan jo bare sjekke i Oppgavebehandling (ctrl+alt+delete) - Ytelse og se hvor mye det fysiske minnet ligger på. Kjør mange programmer samtidig og sjekk hvor mye som er tilgjengelig. Om du har mye ledig til en hver tid, er det jo ikke sikkert du trenger mer minne med det første.

 

Men hvis du er sta og SKAL ha mer, kanskje du bør kjøpe 2x 1024 og selge de du har.

Lenke til kommentar

He he.... Dette er første gang jeg har bygget pc og sikkert ikke siste. Men en lærer av feilene en gjør..

Noen ganger trenger man bare rett og slett tips i forhold til hva som lønner seg eller ikke. Tror utifra alle svarene jeg har fått nå, at det ikke er noe poeng med mere RAM . Ikke iallefall på denne maskinen her.

men er det flere som vil svare , så sier jeg takk for all "lærdom" jeg kan få av dere :w00t:

Lenke til kommentar
Du KAN kjøre 3 moduler, og forsatt beholde dual channel så lenge det er likt antall MB i hver kanal; 2x512+1x1024=dual channel

 

 

Dette tviler jeg på om er riktig; har aldri prøvd, men lurer om om jeg skal nå :-)

 

Til trådstarter:

Min erfaring med 2x256 & 2x512 når jeg testet hastigheten på minnet (Sisoft Sandra)

var en NEDGANG i båndbredde med ca 10 % når alle brikkene var i. Dette vil jeg tro har samenheng med at brikkene, selv med samme produsent/spesifikasjoner, er litt forskjellige.

 

Hvis du har tenkt å overklokke minnet, vil du sannsynligvis nå lengre med bare to brikker enn 3, av samme årsak som over.

 

P.s. Å bringe inn prosessorhastighet i denne diskusjonen er ikke særlig relevant, og egner mest til forvirring (luwebr).

Lenke til kommentar

her ruller svarene inn mens jeg skriver.. Kommer masse forslag og ideer på en gang og fra mange forskjellige.Er ikke så mange av dere som blir enige om noe og alt. Så jeg setter meg tilbake i godsetet og venter en liten stund på at fasiten dukker opp. Setter stor pris på all "HJELP" :roll:

Men ja, litt forvirret må man jo bli.

Lenke til kommentar

INGEN nForce2 HK klarer Dual Channel med 3 brikker, det strider imot hele prinsippet bak DC DDR. Det er imidlertid ingenting i veien fir å bruke 3 brikker, ulempen blir her (hvis jeg ikke husker helt feil) at 2 brikker vil kjøre DC, og den siste single, noe som gir et lite ytelsestap. (Mulig det var slik, eller så havnet alle brikene i Single Channel).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...