milkwood Skrevet 21. april 2002 Del Skrevet 21. april 2002 Har nå prøvd det meste for å bli kvitt støyen. 1. Har bytta ut Taisol cpu vifta med en 12dB vifte. 2. Har bytta ut VIA chipset vifta med en 18dB vifte. 3. Kjøpte en Enermax strømforsyning http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?A...?ARTNR=EG365PVE En som ikke er "Stillegående" men skulle være mer stille enn chieftec poweret som kunne ha fulgt med. 4. Har akkurat nå INGEN case vifter på (har de kobla på PcMods viftestyring, men lyden er irriterende selv når alle er av 5. Har ATI Radeon 7500 med org. vifte på. Gir den fra seg noe særlig støy? Forslag til andre ting utenom vannkjøling jeg kan gjøre for å tempe støyen? Vet om støymatter, men har ikke råd akkurat nå. Jeg blir gal. (Ingen kommentar om vannkjøling =) Vet det er best, men har ikke penger til å kjøpe eller tid til å lage selv) Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 21. april 2002 Del Skrevet 21. april 2002 a) Finn ut hva som støyer (burde være en enkel sak) B) Les tidligere postinger på forumet. Finnes nok av info om støydemping av alle ting Lenke til kommentar
milkwood Skrevet 21. april 2002 Forfatter Del Skrevet 21. april 2002 Klarer faktisk ikke å lokalisere hvor den høyeste støyen kommer fra. Før var det VIA chipset vifta, men når er det liksom jevn støy på alle viftene =) Ja, jeg får vel søke litt da, men alltid letere å få svar på ting enn å prøve å søke seg frem til tidligere "diskusjoner" =) får prøve da Lenke til kommentar
Spam Fraggsen Skrevet 21. april 2002 Del Skrevet 21. april 2002 1: Åpne kassa. 2: Start PC-en. 3: Stopp en vifte av gangen, gjerne med fingeren. (Du kan stoppe selv cpu-vifta 10-20 sekunder, varmekapasiteten i ribba tar unna så lenge) 4: Ble støyen betydelig lavere? I så fall har du funnet synderen. 5: Gjenta med alle viftene. 6: Hjalp ikke? Koble ut harddisken(e) og hør om de er støykilden. Lenke til kommentar
normal Skrevet 21. april 2002 Del Skrevet 21. april 2002 DET ER HARDDISKEN. ganske sikkert Lenke til kommentar
eldorado2097 Skrevet 21. april 2002 Del Skrevet 21. april 2002 enig. eneste som støyer hos meg nå er harddiskene. og de støyer mye. Lenke til kommentar
kheen Skrevet 21. april 2002 Del Skrevet 21. april 2002 Sier noe der ja...ofte er det HD som er den ``lille synder`` Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 21. april 2002 Del Skrevet 21. april 2002 flekk opp psu'en og kjør viftene på 5v hvis du ikke overklokker noe voldsomt, kan du fint slippe unna med en cpu som går på 50-60 grader og cpuvifte på 5v og harddisk, ja. det er vel den mest støyende enheten i maskinen min for tiden (vannkjølt), sammen med cdrom'en. Lenke til kommentar
milkwood Skrevet 21. april 2002 Forfatter Del Skrevet 21. april 2002 Takker for mange svar. skal prøve å stoppe en og en vifte jeg. God ide som jeg ikke har tenkt på =) hehe.. Harddisken bråker i grunn ikke så voldsomt. Men skal prøve å kjøre uten den, kanskje jeg tror lyden kommer fra et annet sted enn det den virkelig gjør Lenke til kommentar
milkwood Skrevet 21. april 2002 Forfatter Del Skrevet 21. april 2002 Har nå gjort det tipset og fant ut at det var fortsatt chipset vifta som bråkte. Men har funnet en kjøleribbe til chipset som er lagd for å ha uten vifte, så skaffer meg den så fort som mulig jeg =) da blir det nok stille skal jeg/du/dere se/høre Lenke til kommentar
Socratex^ Skrevet 21. april 2002 Del Skrevet 21. april 2002 Det er harddisken eller skjermkortet. Gjør sånn som |RONIN @ #oss @ efnet - sett støydempingsmatter inne i kassa. Kjøpes billig på Biltema Lenke til kommentar
Kjellis Skrevet 21. april 2002 Del Skrevet 21. april 2002 KJØP DEG LYDDEMPINGSMATTER på Biltema. Koster kr.69,- pr 100cmx50cm, og disse fungerer perfekt. Redusere støy'n med minst 50%. NB! IKKE bruk tap'n på baksiden av mattene - skjær større biter som du heller presser på plass :wink: Lenke til kommentar
Kjellis Skrevet 21. april 2002 Del Skrevet 21. april 2002 Har Chieftec kabinettet!!! og jeg tenkte det var PSU'n som bråkte mest på min støy-jakt! Men det har nå vist seg at PSU'n bråker minst av alt - knapt hørbar - måtte faktisk sjekke om vifta hadde stoppa! Støykilde #1 var HD, så kom radiatorvifta (enermax 120x120) , skjermkort, chip'n. Kjøpe skjermkort kjøleblokk nå så er jeg i mål - helt støyfri maskin :smile: :smile: :smile: Chieftec kabinett Asus A7M 266 DDR 768mb TwinMos DDR-ram xp1700+ Seagate Barracuda IV 60GB 7200rpm AMD Pro Waterkit GF2 GTS ******************* Støymatter Ingen kabinettvifter Vannkjøling der radiator og vifte i annet rom Seagate HD Lenke til kommentar
i-am Skrevet 21. april 2002 Del Skrevet 21. april 2002 Koool it down man ! Tror det er du som trenger kjøling i huet ditt [ Denne Melding var redigert av: i-am på 2002-04-22 00:12 ] Lenke til kommentar
bensin16 Skrevet 22. april 2002 Del Skrevet 22. april 2002 her om dagen stakk jeg et skrujern i vifta til psu. Trodde den hadde stoppa:P når jeg toucher av harddisken, er det kun led's som indikerer at maskina er på Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 22. april 2002 Del Skrevet 22. april 2002 Quote: On 2002-04-22 08:03, bensin16 skrev:her om dagen stakk jeg et skrujern i vifta til psu.Trodde den hadde stoppa:Pnår jeg toucher av harddisken, er det kun led's som indikerer at maskina er på Kanskje du skal fikse hd'ene. Jeg ble gal av knatringa til hd'ene. Lenke til kommentar
Caddy Skrevet 22. april 2002 Del Skrevet 22. april 2002 Jeg har ei Thermal Integration CPU-Vifte som støtter opp til 1,5GHz, samt XP2200+ men den bråker no heilt for j****... noen som har et forslag til ei vifte som gjør samme nytten, koster noe av d samme, men prduserer MINDRE støy? Man kan høre i etagen over at pc`en står på lissom.. det er da for mye... (Jeg må si at jeg SAVNER knitringa til HD`ane...) Specs på vifta: http://komplett.no/k/ki.asp?action=info&p=...28&GrpID=5&s=pl [ Denne Melding var redigert av: Caddy på 2002-04-22 15:29 ] Lenke til kommentar
evenes Skrevet 23. mai 2002 Del Skrevet 23. mai 2002 Du kan sikkert prøve å kjøre hardisken på halv spenning, det funka av meg. Den ble helt stille :smile: Lenke til kommentar
CFD Skrevet 23. mai 2002 Del Skrevet 23. mai 2002 Quote: evenes skrev (2002-05-23 16:50):Du kan sikkert prøve å kjøre hardisken på halv spenning, det funka av meg. Den ble helt stille:smile: Virker det? Det tror jeg ikke før jeg får se det. En vifte er en ting. (Med kobber viklinger og magnetfeil) Men en harddisk? Lenke til kommentar
John_^ Skrevet 23. mai 2002 Del Skrevet 23. mai 2002 Hehe... Se hva han skrev da.... Den ble helt stille. Det er ganske mye som blir stille når det ikke fungerer. :razz: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå