Gå til innhold

Lookup i Excel (treng eksperthjelp!)

hemo

Anbefalte innlegg

Eg har søkt etter "excel AND lookup" i innlegg fra "alle dager", utan å finne svar. Difor:

Eg treng hjelp til såkalla Lookup i Excel. Målet er å slå opp einskilde oppføringar/postar i ein annan tabell (array) og få fram verdien som høyrer til dei spesifiserte postane. Løysinga skal vera å nytte ein eller annan Lookup-funksjon på rett måte. Her ser du eit døme:

lookupprobliexcel.gif

Bilete viser ein del verdiar for ulike månader. Ved hjelp av rett funksjon skal eg henta ut verdien for dei tre månadene som er spesifisert.

Dette ser ut til å ha fungert for "sep" mens verdiane for "mar" og "mai" blir feil.

Kan nokon hjelpe eller gje tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror problemet ditt ligger i at kolonne A ikke er alfabetisk sortert.

Et alternativ til din formel (dessverre på Norsk fordi jeg har norsk Excel) er å bruke INDEKS og SAMMENLIGNE (Kan jo være så enkelt som INDEX og COMPARE :-)) på denne måten:

=INDEKS($A$2:$B$13;SAMMENLIGNE(D5;$A$2:$A$13;0);2)

INDEKS returnerer verdien i den cellen som SAMMENLIGNE finner det aktuelle radnummeret til.

Funker i allefall her :-)

Lykke til!

Edit: Skrivefeil

Endret av trn100
Lenke til kommentar

Haha! (y)

Det fungerte, det der!

(eg installert

Office 2003 Edition Nynorsk Interface Pack og fekk norske funksjonsnavn i Excel)

Men om dette har med alfabetisering og nesten eller eksakt "match", kan eg då spesifisera kor mykje av informasjonen som skal vera lik, for å gje "match"?

Eg bygger vidare på eksempelet:

Om kilda var sånn:

Januar

Februar

Mars

April

Juni

Kunne då utvalet vert

Mar

Apr

Januar

(altså; nokon gongar forkorta, andre gongar komplette)

Lenke til kommentar

Tja, hadde egentlig svart på denne jeg, men forumet må ha mistet en del innlegg?!

=INDEKS($A$2:$B$13;SAMMENLIGNE(VENSTRE(D5;3);$A$2:$A$13;0);2)

Denne endringen gjør at det funker med 3 eller flere bokstaver i utvalget dersom kilden er 3 bokstaver.

Skal du imidlertid også ha fullt månedsnavn og/eller samme flexibilitet for kilden, har jeg ikke bedre forslag enn at du lager en hjelpekolonne B som du ev. kan skjule. Her setter du inn =VENSTRE(Ax;3) (Hvor x=radnummeret, eks. 2 for Januar) og kjører sjekken mot denne etter å ha endret formelen til:

=INDEKS($A$2:$C$13;SAMMENLIGNE(VENSTRE(D5;3);$B$2:$B$13;0);3)

Hjelpekolonnen behøver naturligvis ikke å være B men kan være hva som helst så lenge radnumrene er de samme som kilden med de "lange" navnene og verdiene, og du endrer formelen tilsvarende...

Endret av trn100
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...