Gå til innhold

lær meg om grafikk kort...

Føss

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Cisc og risk har ingen ting med paralellt eller seriellt å gjøre... Det beskriver om det er et omfattende eller redusert instruksjonsett (forenkling).

En GPU har ikke et instruksjonssett som tillater at det kjører alene. Det er så ufattelig mye mer enn en shader som skal til for å få en datamaskin til å fungere, IRQ'er, IO registre osv.

Sorry, rota litt med det CISC/RISC...Men det er jeg ikke den eneste som har gjort tror jeg... Læreren min i Data&Fysikk sa det samme... Men jeg burde visst bedre enn å stole på henne...

RISC stands for reduced instruction set computer, and means that the instructions and computations performed by the processor are simpler and fewer. Also, RISC chips are superscalar -- they can perform multiple instructions at the same time. This combination of capabilities, performing multiple instructions simultaneously and completing each instruction faster because it is simpler, allows the CPU to perform better than many chips with a much faster clock speed.

Er jo lett å bli litt forvirra når slike definisjoner surrer rundt.

Jeg stussa også ved det å bruke GPU som CPU, men de som hadde gjort det hadde programmert et helt spesialisert software-layer. Finner ikke den artikkelen, men her er link til en artikkel som diskuterer muligheten til å programmere GPUer til å fungere som en virtuell prosessor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...