Gå til innhold

lær meg om grafikk kort...

Føss

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
kan alle som har lyst bare fortelle meg alt de vet om skjerm kort??

så jeg kan lære meg MASSE!!:)

Du får smurfe litt rundt på det såkalte internet da vet du... :cool:

ah... det er så slit somt!!

og jeg vet ikke hvor jeg skal finne det heller...

Endret av 3D-player
Lenke til kommentar

litt sånn på kanten spørsmål. hva om en kunne ha brukt dagens CPUer som GPU ? ville det fungert bedre/dårligere enn det som er topnotch i dag ? og hvorfor lager ikke Intel skikkelige skjermkort som kan konkurere med ATI og Nvidia ? de burde jo sitte på bøttevis med KnowHow.

Epz

Lenke til kommentar
jeg tror en del av dere missforsto spørsmålet mitt... jeg vil vite hva alle de rare duppedittene på kortet er... f.eks. gpu.

ikke hvordan et kortet virker!!

Ikke still slike spørsmål. Det er ingen her som gidder ta seg tid til å fortelle deg det dem vet om skjermkort.

Dersom du stille konkrete spørsmål skal du se at du får svar. Slikt som dette nytter bare ikke. :thumbdown:

Lenke til kommentar

jaja, samme av d... jeg finner sikkert ut av alt jeg undrer over etterhvert, men jeg har et annet spørsmål!!

hvorfor i h........... koster geforce fx 5950 ultra så j...... mye?? jeg hadde tenkt å skjøpe det men jeg får jo geforce 6800 gt for samme prisen eller mindre!!

Lenke til kommentar

haha, dagens :p

(hvis du seriøst vil vite hva komponentene er så foreslår jeg at du søker litt på google om elektronikk, ikke hardware....)

Endret av petter;
Lenke til kommentar
FX5950 koster da ikke så mye?

Du får spørre Nvidia hvorfor de prissatt kortet så "mye" da, eller de enkelte webshoppene. Var ikke vi som gjore det vettu :)

"what eva"... er det noen forskjell på gfx5900 og gfx5950 ultra uten om hastigheten???

Lenke til kommentar
FX5950 koster da ikke så mye?

Du får spørre Nvidia hvorfor de prissatt kortet så "mye" da, eller de enkelte webshoppene. Var ikke vi som gjore det vettu :)

"what eva"... er det noen forskjell på gfx5900 og gfx5950 ultra uten om hastigheten???

Pappeske, design på kortet, kjøling, støy.

Det er jo bare å se etter ;)

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar
hva om en kunne ha brukt dagens CPUer som GPU ? ville det fungert bedre/dårligere enn det som er topnotch i dag ? og hvorfor lager ikke Intel skikkelige skjermkort som kan konkurere med ATI og Nvidia ? de burde jo sitte på bøttevis med KnowHow.

Epz

Er endel fundamentale forskjeller...

GPU'er bearbeider store mengder data paralellt(RISC), mens dagens CPUer gjerne arbeider serielt(CISC). GPUer er gjerne ganske spesialiserte mens CPUer må være mer fleksible. GPUer er gengerelt mye mer komplekse og avanserte enn CPUer.

Å kjøre operasjoenen til en GPU på en CPU krever spesialskrevet software, noe som medfører mye ytelsestap.

Nå er dog de nyeste GPUene veldig programmerbare, og leste for en stund siden at noen forskere hadde programmert en Geforce FX til å fungere som CPU på ett spesiallaget hovedkort. - Denne ga en ytelse tilsvarende en 3 GHZ P4.

Intel sitter ikke med så mye kunnskap om grafikk-rendering, og deres inntog i grafikkort er stort sett i minimums-ytelse-kategorien.

Grafikkrendering er en veldig avansert og spesialisert vitenskap, med mye tung matte, og ett konstant kappløp om å optimalisere utregningene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...