Gå til innhold

Varm AMD 64 3200, 70 grader idle


Mentor

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har akkurat kjøpt meg en AMD 64, 3200. Problemet er at den er så utrolig varm.

Ligger på rundt 70 grader idle!!!! Bruker vifta/kjøleren som fulgte med. Kan jeg ha montert den feil? Skal spaken på vifta/kjøleren "gå i lås" eller skal den bare vippes over.

 

På alle bildene jeg har sett av montering av amd 64 kjølere så virker det som om det er en liten "tapp" som skal låses under plast sokkelen på hovedkortet. På min kjøler er det ikke noe slik tapp etter som jeg kan se. Noen som har en ide om hvor hardt en evt må presse spaken ned.

 

Virker som om kjøleren egentlig sitter godt fast.

 

Hovedkortet er et MSI neo platinum ed. 250 GB (eller noe slikt). Kan det evt. være feilrapportering av temp. i BIOS?

 

Hjelp mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har akkurat samme HK og en Athlon 64 3200+ selv. Min cpu blir også rimelig varm. Faktisk så varm at jeg ikke tør å la maskinen stå på døgnet rundt, som jeg pleier. Mulig det er feil med bios eller noe. Har ikke selv prøvd å oppgradert bios, men tenker jeg prøver det i dag.

Når det gjelder CPU-viften, så skal den plast tappen draes helt ned, og festes.

Du skal ha metallfester på 2 sider, pluss 1 plast tapp på den ene siden. Sleit endel med å få viften min ordntlig på plass selv. Fikk montert metallfestene, og viften satt godt uten plasttappen. Likevell må du få festet den plast tappen i tillegg.

 

-z00l-

Lenke til kommentar

Høres rart ut at bios rapporterer så feil på det hovedkortet. Har samme kortet selv med en A64 3000+ som er overklokket til 2300 MHz. Med waterchill så ligger jeg på 34-35 grader idle og rundt 44-46 grader på full load. 120mm på 7v som blåser på radiator.

Lenke til kommentar
Høres rart ut at bios rapporterer så feil på det hovedkortet. Har samme kortet selv med en A64 3000+ som er overklokket til 2300 MHz. Med waterchill så ligger jeg på 34-35 grader idle og rundt 44-46 grader på full load. 120mm på 7v som blåser på radiator.

Hmm. Merkelig, men jeg har sett mange andre som har akkurat samme temp problem med disse kortene.

 

Bygde en for en kompis og med 3000+ og Gigabyte K8NS. Dette viste også 70-80*C først før jeg oppdaterte BIOSen på det. Etterpå sank den til 30 idle og 51 på load OG dette er med boxedkjøler og CPU A64 3000+ [email protected]@1.6Volt.

 

Så disse CPU'ene er vanvittig kalde og strømsparende

Lenke til kommentar

jeg har også samme hovedkort med althon 64 3000+ og den kommer ikke over 50 grader selv like etter å ha spilt et spil i en times tid. men jeg får ikke montert på denne vifte spken den vill ikke lenger ned jeg tørr heller ikke å ta i fordi det føles ut som den skal knekke.

Lenke til kommentar

Har nettopp fått meg en Amd 64 3200+ jeg også, har også temp fra 65-75 grader på den. I snitt ligger den vel mest rundt 72 grader. Hovedkortet mitt er et Chaintech Zenith ZNF3-250Gb PRO. Mulig det også viser feil temp? Mener jeg har festet kjøleren på rett måte. Viften på kjøleren kjører på 3200 rpm hele tiden, så tror ikke det er noe galt med den...

Lenke til kommentar
Har nettopp fått meg en Amd 64 3200+ jeg også, har også temp fra 65-75 grader på den. I snitt ligger den vel mest rundt 72 grader. Hovedkortet mitt er et Chaintech Zenith ZNF3-250Gb PRO. Mulig det også viser feil temp? Mener jeg har festet kjøleren på rett måte. Viften på kjøleren kjører på 3200 rpm hele tiden, så tror ikke det er noe galt med den...

Du kan jo kjenne på kjøleribben om den er varm. Har du montert den riktig, og HK viser rett temp vil du såvidt kunne ta på den om den er 70*C.

 

(jeg personlig tipper din også viser feil) :thumbup:

Lenke til kommentar

Hei, vanlig temperatur under load for en 2ghz Athlon64 er ca 40 grader med boxed vifta og ellers god kjøling.

 

Når du altså får 30grader høyere så er det to muligheter

a) dårlig kontakt mellom kjøleribbe og cpu (symptom kald kjøleribbe og ustabil pc)

b) bios som viser feil temperatur (symptom kald kjøleribbe)

c) viften går ikke

 

For å sjekke a) kan du demontere kjøleribben og se om det er et godt avtrykk i kjølepastaen/pad'n. Hvis det ikke er det har kjøleren vært feilmontert.

 

For å sjekke b) søker du etter ditt hk rundt omkring på forum o.l. eller sjekker om det er en biosoppgradering som sier at den fikser visning av feil temperatur.

 

For å sjekke c) vel.. selvforklarende :)

Lenke til kommentar
Er det ikke AMD64 prosessorene som skal tåle så grønnjævlig mye varme da? Hørte at de ikke ryker før over 120C jeg...

Skulle tro tempratur sensoren i prosessoren kuttet strømmen lenge før dette inntraff. Om CPU'en går i stykker av det vet jeg ikke (men det er ikke heldig) men den vil ikke under noen omstendighet "fungere" på 120 grader.

Lenke til kommentar

Problemet slik jeg har forstått det:

Det er ulike avlesninger av data i ett register på clawhammere med cg stepping og nye newcastle cpu'er kontra gamle .

Derfor må bios fix oppdateres til å kalibrere dette .

Hvordan finne ut hva som er riktig temperatur (ca.) .

La systemet være av i 15-20 minutter slik at alt får kjølt seg

ned til ambiente temperaturer.

Kjør frekvensen på cpuen ned til 1000mhz via bios og sjekk temperaturen på system + cpu uten å boote windows .

Da får du greie på avviket ved å lese av system tempereturen iom

at cpu skal være ca. samme .

Eks. 1000mhz , system temp=35C cpu=55C , avvik = 20C for mye

i cpu avlesningen .

Lenke til kommentar

Litt OT: Sitter med MSI K8N Neo Platinum kortet selv, og dette er jo basert på nforce3 250GB brikken...hvorfor har da MSI valgt å ikke inkludere firewallen? Finner den ingen steder, ingen drivere, admin.interface eller noe som helst. Er jo ikke nevnt i manualen en gang...

 

Eller er det bare jeg som har bæsja i skuffen og oversett noe elementært? :blush:

Lenke til kommentar
Litt OT: Sitter med MSI K8N Neo Platinum kortet selv, og dette er jo basert på nforce3 250GB brikken...hvorfor har da MSI valgt å ikke inkludere firewallen? Finner den ingen steder, ingen drivere, admin.interface eller noe som helst. Er jo ikke nevnt i manualen en gang...

 

Eller er det bare jeg som har bæsja i skuffen og oversett noe elementært? :blush:

Bajsa på leggen heter det! :tease:

Lenke til kommentar
Litt OT: Sitter med MSI K8N Neo Platinum kortet selv, og dette er jo basert på nforce3 250GB brikken...hvorfor har da MSI valgt å ikke inkludere firewallen? Finner den ingen steder, ingen drivere, admin.interface eller noe som helst. Er jo ikke nevnt i manualen en gang...

 

Eller er det bare jeg som har bæsja i skuffen og oversett noe elementært? :blush:

Interfacet heter "Network Access Manager" og blir installert sammen med Chipset/LAN driverne.

Lenke til kommentar
Problemet slik jeg har forstått det:

Det er ulike avlesninger av data i ett register på clawhammere med cg stepping og nye newcastle cpu'er kontra gamle .

Derfor må bios fix oppdateres til å kalibrere dette .

Hvordan finne ut hva som er riktig temperatur (ca.) .

La systemet være av i 15-20 minutter slik at alt får kjølt seg

ned til ambiente temperaturer.

Kjør frekvensen på cpuen ned til 1000mhz via bios og sjekk temperaturen på system + cpu uten å boote windows .

Da får du greie på avviket ved å lese av system tempereturen iom

at cpu skal være ca. samme .

Eks. 1000mhz , system temp=35C cpu=55C , avvik = 20C for mye

i cpu avlesningen .

Vel, min system temp er på ca 35 grader og cpu temp på ca 70 grader. Stor forskjell med andre ord!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...