Gå til innhold

Ultraportabel til under 17 000

Anbefalte innlegg

Har planer om å kjøpe bærbar PC når sommeren er over og jeg begynner på videregående... Men er litt i tvil on hva jeg skal kjøpe. Jeg føler at ultraportabel er noe for meg, siden jeg allerede har to OK stasjonære PC-er.

Har sett litt på Fujitsu Siemens LifeBook S6120, men er usikker på om dette er det rette valget.

Mine kriterier er:

- Pris under 17 000 kr

- 512 MB RAM

- WLAN

- Under 2 kg

- Helst blåtann, men ikke påkrevet

- 100 Mbps ethernet

- XGA eller bedre (størrelse betyr ikke så mye så lange det er XGA)

- DVD-ROM (Helst også CD/DVD brenner, men langt ifra påkrevd)

- Minst én PCMCIA slot

- Helst infrarød port

- Utgang til skjerm

- USB 2.0

Ellers er godt design og god kvalitet viktig. Spesielt kvalitet. Stor "sørgerand" rundt skjermen er jeg ikke intewressert i. Jeg er ikke en ihuga gamer, og trenger derfor ikke storveis innebygget grafikkkontroller.

Det var vel det meste. På forhånd takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har planer om å kjøpe bærbar PC når sommeren er over og jeg begynner på videregående... Men er litt i tvil on hva jeg skal kjøpe. Jeg føler at ultraportabel er noe for meg, siden jeg allerede har to OK stasjonære PC-er.

Har sett litt på Fujitsu Siemens LifeBook S6120, men er usikker på om dette er det rette valget.

Mine kriterier er:

- Pris under 17 000 kr

- 512 MB RAM

- WLAN

- Under 2 kg

- Helst blåtann, men ikke påkrevet

- 100 Mbps ethernet

- XGA eller bedre (størrelse betyr ikke så mye så lange det er XGA)

- DVD-ROM (Helst også CD/DVD brenner, men langt ifra påkrevd)

- Minst én PCMCIA slot

- Helst infrarød port

- Utgang til skjerm

- USB 2.0

Ellers er godt design og god kvalitet viktig. Spesielt kvalitet. Stor "sørgerand" rundt skjermen er jeg ikke intewressert i. Jeg er ikke en ihuga gamer, og trenger derfor ikke storveis innebygget grafikkkontroller.

Det var vel det meste. På forhånd takk for hjelpen.

Hva med en AOpen 1551? Testet på dinside.no, selges av ihvertfall psdata.no og whitebox.no. Widescreen, rask, rimelig pris (?). Standardbatteriet er for dårlig, men det kommer vel forhåpentligvis en bedre utgave snart. "Sørgeranden" rundt skjermen _ser_ større ut enn på S6120 på bilder, men jeg har ikke sett 1551 i virkeligheten, så det er vanskelig å si eksakt.

Ellers er ikke S6210 noe dårlig kjøp det heller! Vi er veldig godt fornøyd med S6010'en vår, som er forrige modell av samme maskinen.

Lenke til kommentar

Nye Tundra 1551 med 12,1 tommers widescreen kan jo være noe ? Her er den

Intel Pentium-M 1.7GHz Prosessor "Dothan"

512MB DDR PC-333 Minne (Max 1024MB)

60GB 7200RPM UDMA100 Harddisk

24x CD-RW/DVD kombo spiller

Skjerm: 12.1" Wide SXGA 1280x800

Grafikk: Intel Integrert VGA chip

Nettverk: 54Mbit Trådløst + 10/100Mbit

Batteri: ca 2.5 Timer

Garanti: 2år

Vekt: 1.8KG

Endret av Filla
Lenke til kommentar

www.laptops.dk de har sinnsykt billige IBM bærbare pcer, der finner du knall pcer som koster mye mere i norge. Det er jo bare en liten tur med colorline så kan du hente den. Ta og send orginal esken med posten til norge og ta med deg din nye konge ibm uten og fortolle. gratiss du har en konge maskin til en brøkdel av prisen her i norge. :)

TA en titt på X30, X31 modellene veldig bra pc med titankompositt chassis! til en sinnsykt konge pris.

Endret av intercool
Lenke til kommentar
www.laptops.dk de har sinnsykt billige IBM bærbare pcer, der finner du knall pcer som koster mye mere i norge. Det er jo bare en liten tur med colorline så kan du hente den. Ta og send orginal esken med posten til norge og ta med deg din nye konge ibm uten og fortolle. gratiss du har en konge maskin til en brøkdel av prisen her i norge. :)

Men hvordan blir det da med garanti?

Lenke til kommentar

IBM har World wide garanti, du leverer den bare inn til ibm norge.

eller Kina om du skulle befinne deg der og det skulle skje noe galt.

Edit: også er jo garantien på IBM notebooks 3år!!!!!!

Endret av intercool
Lenke til kommentar

IBM har World wide garanti, du leverer den bare inn til ibm norge.

eller Kina om du skulle befinne deg der og det skulle skje noe galt.

Edit: også er jo garantien på IBM notebooks 3år!!!!!!

Det hørtes veldig utrolig fristendes ut da :)

Vet du om det er dansk tastatur? Tror jeg må forhøre meg litt om dette, ibm x-serie er så utrooolig flotte :)

Lenke til kommentar

Husk at 16000 danske ikke er det samme som 16000 norske. 16000 dkr er over 18000 nkr. Og i tillegg får man dansk tastatur, må ta turen til danmark, ikke-norsk programvare osv. Sparer nok ikke all verden på å kjøpe i Danmark. Må nok lenger ut i verden før du virkelig kan spare penger, og da er engelsk tastatur noe du må leve med..

Lenke til kommentar
Husk at 16000 danske ikke er det samme som 16000 norske. 16000 dkr er over 18000 nkr. Og i tillegg får man dansk tastatur, må ta turen til danmark, ikke-norsk programvare osv. Sparer nok ikke all verden på å kjøpe i Danmark. Må nok lenger ut i verden før du virkelig kan spare penger, og da er engelsk tastatur noe du må leve med..

hvist han kjøper denne f.eks http://www.laptops.dk/?s=186 Koster den 9000,- kr danske..

9,000.00 DKK = 10,240.78 NOK

Denne maskinen koster rundt 20000,- kr i norge.. her er det litt og spare, og en tur til danmark er vel aldrig og forrakte ? Og det er billigt.

Dansk tastatur er vel som norsk..

Men nå ser jeg at muffe ikke akkurat er så gammel, så da blir det litt mere stress og få mamma og pappa med til danmark osv osv..

Endret av intercool
Lenke til kommentar

Men nå ser jeg at muffe ikke akkurat er så gammel, så da blir det litt mere stress og få mamma og pappa med til danmark osv osv..

Hva er vitsen med å hente den i Danmark? Da får man jo ikke igjen dansk mva.. Dansk mva er vel like høy som den norske (?). Noe toll er det jo uansett ikke på datautstyr.

Lenke til kommentar

Hva med denne?

40B37BF2520600E6000000002BC29B8F.jpg

Intel®Pentium® M Processor 735

Hard disk 60 GB

512 MB RAM

DVD-RW

ATI Mobility Radeon 9200 32 MB VRAM

1.89 kg

802.11b/g

Bluetooth

13.3 Wide TFT (1280x800)

5 timers batteri tid

Litt mer en 17000.- men hva gjør vel det.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Muffe: Skal skaffe meg ultra portabel til nøyaktig samme bruk som deg. Men tror du ikke 12.1" er litt lite å jobbe på? Har prøvd en 12.1" i Word (800x600), det gikk greit fordi skriften var like stor som på en 14.1", men på internett er jeg usikker...

Noen som har en mening?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg er også på utkikk etter en ultraportabel bærbar. Jeg har sett meg ut F-S S6120 og S7010, Tundra 1551R og Asus M5 og S5.

Med tanke på Tundra'n, så har jeg sett iallefall to tester som kommenterer det svake og myke karosseriet som en meget negativ egenskap. Noen som har erfaring med denne?

Ellers tror jeg S5 er litt dårligere spekket enn de andre jeg har nevnt, har bl.a. begrensninger på oppdateringer av RAM med mer.

Jeg har en Dell Inspirion idag, og kunne aldri tenke meg å kjøpe en Dell igjen med det første. Er vel det samme som de to testene jeg har sett av Tundra 1551, karosseriet er altfor mykt. Det er faretruende lite som skal til før det synes i skjermen (når man får trykk fra baksiden). Dette kan jo ikke være godt når den f.eks. ligger i en sekk!?

Noen som kan hjelpe meg i veien på valg av ultraportabel bærbar? Pris opptil 20.000 er akseptabelt.

Lenke til kommentar
... Jeg føler at ultraportabel er noe for meg, siden jeg allerede har to OK stasjonære PC-er.

Av fare for en Mac Vs. PC diskusjon igjen, så vil jeg bare nevne powerbook 12" som et meget godt alternativ. Den får du for 11 990,- med ADC studentrabatt, og ligger tett opp til bruksområdene du ønsker. Grunnen til at jeg sterkt vil anbefale deg denne maskinen, er at du fra før av har to stasjonære. Derfor faller de fleste vanlige argumentene for ikke å velge maskinen bort :roll:

Har flere gode venner som det siste året har valgt å skaffe seg en slik powerbook til studier, mange litt skeptiske til å begynne med. Men ALLE har takket meg senere for at jeg anbefalte maskinen... Har faktisk aldri hørt om en eneste person som ble skuffet over powerbooken sin :thumbup:

Design og kvalitetsmessig kan få om ingen maskiner under 15 000 måle seg, og du slipper masete eksterne dvd-spillere o.l.

If you just give it a try :D

Apple Powerbook hjemmeside

samt Mac1 for veiledning rundt ADC rabatt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...