Gå til innhold

Nytt digitalt "familiekamera" med det lille ekstra

Anbefalte innlegg

Heisann,

Innen ti dager skal familien her nede være i besittelse av et digitalt kamera. Jeg er litt inne i dette med film og kunst (og filmkunst), og tenker liksom da at jeg skulle fått igang noe litt kreativ fotografering i samme slengen.

Forskjellen er vel stor. Et familiekamera skal en kunne bære i lomma, starte opp på et par sekunder, og knipse et bilde eller to av krabaten som kaster seg ut i vannet. Det er minnene som står i fokus, ikke det tekniske. Brukervennlighet, kaller en det vel; man kan ta fine bilder uten noe særlig fotografierfaring. Manuell fokus, lukkerhastighet, osv. bryr en seg vanligvis ikke om.

Så var det alt annet jeg skulle hatt et kamera til. Brukervennlighet betyr ikke noe. At bildene blir skarpe, at fargegjengivelsen er god, at det er mulighet for lang lukkertid, at en kan justere på hvitbalansen, at en kan prøve seg på litt makrobilder, osv. Et kamera som kan brukes til litt mer kreative ting. Jeg kommer til å redigere bildene i Photoshop etterpå.

Må jeg har to kameraer nå, eller?

To kameraer er ikke mulig. Så, pappa betaler. Det er han som skal bli fornøyd. Det må være et kamera han kan bruke uten å tukle med alt det jeg vil tukle med, og allikevel ta fine bilder. Det er det viktigste.

Størrelsen er ikke særlig viktig. Selv synes jeg pannekakekameraene nå til dags bare er stygge, men det får ikke bety noe. Om det er litt stort gjør altså ikke noe.

Det nest viktigste, er at jeg kan spytte inn litt penger selv, og få et kamera som duger til mine formål. Det er sikkert en uhyre ukonvensjonell kombinasjon jeg prøver meg på, menmen... dere får se hva dere får til av forslag, så skal jeg se nærmere på dem.

Pappa sa "3-4000 kroner". Jeg sa ikke dra det litt lenger, men jeg regner med det lar seg gjøre. :p Skal prøve å få spyttet inn litt penger selv, så la oss finne noe rundt 3500-5000. Om det er et til 5500 en bare må ha, skal dere ikke unngå å si ifra om det heller.

Vi trenger litt optisk zoom. 10X er greit, liksom, men ikke noe en kommer til å dra nytte av i hytt og pine. Når det kommer til megapixler, har jeg vel ikke spesielle behov. Hvis jeg får til noen virkelig fine bilder, håper jeg at jeg har litt og gå på slik at jeg kan forstørre. Ikke noe enormt, men noe som kan gjøre seg synlig på veggen. Videofunksjon driter vi i.

Jeg vet det ikke er veldig mye penger for et kamera til mitt formål, men bare gjør det beste ut av det.

På forhånd hjertelig takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...