Gå til innhold

Forslag til stuepc...

Anbefalte innlegg

Jeg sitter i startgropa for en ny stuepc som skal ha følgende funksjoner:

1. Mottaker for parabol (Viasat/Canal Digital)

2. Dvd avspilling (film)

3. Streaming av tvprogrammer

4. Brenning av dvd'er + redigering

Dette blir hovedfaktorene som maskina skal utføre. OS er usikkert foreløpig, men jeg har sett en versjon av linux som virker ganske heftig (husker ikke navnet). Hva med Windows?

Den må selvfølgelig være stillegående og ganske pen i utseende..hadde planer om å bruke rundt 3-5000,- på den, ram har jeg (2x256mb pc3200) + harddisk.

Trenger hjelp med følgende fra folk som har erfaring med dette:

1. Valg av maskin

2. Valg av parabolkort

3. Valg av OS

Om noen har gode ideer hva hva jeg burde velge i denne prisklassen, så spytt ut :thumbup:

Den skal kobles opp mot en 32" widescreen tv + surround anlegg selvfølgelig. Maskina vil ha internettilgang (NGT).

PS: Det trenger ikke være en shuttle, men jeg har lyst på fjernkontroll etc som gjør den til en fullverdig maskin. Samtidig så vil jo også et lite trådløst tastatur gjøre nytte for seg...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I prisklassen 4-5k begrenser det seg veldig.:) Men du bør kunne få ei finfin maskin for det..

Sats på ein fjernkontroll som streamzap, streamzap.com. Denne koster 350,- eller rundt der og er veldig mykje meir behagelig enn f.eks. ATI/Saphire Remote BOB.

..eller du kan kjøpe deg ein rimelig Packard Bell fjernkontroll til ca. 90,- eller lage deg ein IR mottaker sjølv.:)

Helst burde du satset på 3Ghz P4 for å kunne kjøre ffdshow filter på full guffe, men på ein valig tv er ikkje dette så veldig viktig.:)

Skjermkort, radeon 7000/9200 holder fint. FX5700 gir bedre bilde på DVD avspilling men blir litt dyrere..

..1-2Ghz holder greit når du ikkje er avhengig av ffdshow, Audigy lydkort er rimelige og bra. (Terratec eller M-audio er bedre men dyrere).

Harddisk, 5400rpm for å unngå støy, eller ein stillegående seagate/samsung.

DVD spiller, sjekk at du får ein stillegående modell.. Eg bommet med ein plextor som bråket sinnsykt.. byttet til Samsung, husker ikkje modellen akkurat no..denne er lydløs, søkte litt på nettet og kjøpte ein som var anbefalt for dvd avspilling.. den spinner ned på dvd, full guffe på data generellt.

Lenke til kommentar

JLMS sine dvd spillere bråker.

Se om du ikke kan skaffe deg et Noise control kabinett, eller ivertfall sånn svart greie du har på innsiden. Husker ikke hva det heter i farta. Sånn som isolerer lyden.

Linux einer seg vel ikke til multimedia. Nå snakker jeg av egne erfaringer, og det er er vanskelig å finen gode lydprogrammer. De innebygde er ikke så gode. Windows XP er vel det beste valget for multimeda

Endret av Mixel
Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt inn en Aopen XC EA65 AV barebone, vil tro den gjør jobben sin..

Samtidig så har jeg skaffet en 1,6Ghz p4-m som kjører på 1,1v. Denne kan selvfølgelig klokkes en del om det er nødvendig.

Harddisk blir med 90% sikkerhet en Samsung 160Gb 5400rpm, da jeg har god erfaring med disse fra Xbox'en jeg engang hadde :)

Jeg må bruke det innebygde lydkortet i maskina, siden det ikke er mer enn 1x pci og 1x agp. Men jeg ville tro at det holder. Eventuelt så kan jeg kjøpe en ekstern usb boks i fremtiden om det skulle vise seg at kortet ikke er "bra" nok. Har prøvd flere innebygde kort, de fungerer helt kurrant.

Det som er vanskeligst er parabolkortet.

Prismessig er det ganske stor forskjell. Jeg har lyst på Hauppauge WinTV Nexus-s DVB-s Kort men sammen med cam modulen så koster kortet 3100,-. Fordelen med kortet er jo at det er plass til to cam'er + at kortet har innebygd mpeg2 decoder.

Et annet kort fra Pinnacle PCTV SAT CI koster halvparten til sammen. Men det har kun 1 cam slot + at det ikke har mpeg2 decoder innebygd i kortet.

Om noen har erfaringer med parabolkort til pc, så spytt ut :).

Os er egentlig beregenet til Linux, MythTV er ganske fancy, samtidig som jeg kan bruke Debian som grunnOS i denne pakken.

Har skaffet meg Windows Media Center Edt. 2004. Dette vil bli prøvd i første omgang.

Dvd spilleren er jeg fortsatt utsikker på. Har selv en Samsung dvd, husker ikke hvordan den "bråker", får teste den senere ikveld :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...