Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Dårlig signal med USB WLAN adapter...hjelp!

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg sliter med at signalet inn til nettverkskortet mitt (3com usb-adapter 802.11g) er for lavt til å holde linja. Den kobler inn og ut hele tiden.

Derfor lurte jeg på om det gikk an å kjøpe en ny gateway og bruke den som "mellomstasjon". Vil tro den har bedre mottak enn et vanlig nettverkskort. Noen som har peiling på dette, og hvordan det skal settes opp?

Jeg prøver altså å koble til trådløs ADSL gateway som står i nabohuset, men signalet blir for svakt.

her er kortet jeg bruker

Takker for alle svar=)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I det andre huset er det et adsl-modem (husker ikke om det går på tv-kabel eller tlf) og en trådløs Jensen bredbåndsruter 54mbps.

Avstanden er litt vanskelig å si, men kanskje opp mot 15-20meter i luftlinje. + en del vegger og tak... :cry:

Er ganske fersk i forbindelse med nettverk, men mener at oppsettet mitt nå er i orden. Problemet er vel bare det lave signalnivået.

Tenkte å sette det opp slik:

nett --> modem --> jensen router --> min ruter --> mitt nettverkskort.

Lenke til kommentar

Om du har tenkt å koble sammen to trådløse rutere kommer du nok til å ha problemer. Det er ikke alt av utstyr som klarer det, og samtidig kan ha trådløse klienter oppkoblet.

Mitt forslag i utgangspunktet er å justere på antennen til naboen for å bedre signal inn til deg. Om ikke det blir nok kan du kjøpe deg bedre antenna til ditt USB-adapter, og muligens til ruteren. Dersom ruteren hos naboen kan plasseres for å minske avstand og antall vegger og andre obstruksjoner er det også lurt.

Endret av joebush
Lenke til kommentar

Jepp har tenkt tanken med å flytte routeren, men det er jo ikke mitt hus...

Mener jeg leste en plass at man kan koble sammen flere rutere/gateway ("kalldethvaduvil") i en slags bro eller hva man kan kalle det. 3com tenker jeg det var...

Har ikke mulighet for å bedre antennen på nettverkskortet mitt (se bilde i tidl. link) men har brukt en USB-forlenger og hengt kortet ut av vinduet :w00t:

Lenke til kommentar

Hmm forsket litt på saken igår.

Fikk til å holde linja over tid, men det virker ikke som jeg har internett likevel.

Jeg får tildelt IP fra gateway og jeg leser både DHCP og Gateway IP (det er den samme).

Det både sendes (Tx) og mottas (Rx) pakker, både i 3com sitt program og det oppkoblingsvinduet i Windows (XP).

Starter IE, men får ikke lastet noen sider.

Er det noe mer jeg må gjøre for å komme på nett? Tenker innstillinger i Win og slikt.

Lenke til kommentar

En billig løsning om du har svakt signal kan være å kjøpe en USB forlengelses kabel og henge opp USB saken et sted med bra signal, ganske høyt og nærmest mulig veggen mot huset. Men er det signalstyrken som er problemet eller er det problemer med DHCP e.l? Prøvd å sette fast ip?

Lenke til kommentar
Hei!

Jeg sliter med at signalet inn til nettverkskortet mitt (3com usb-adapter 802.11g) er for lavt til å holde linja. Den kobler inn og ut hele tiden.

Derfor lurte jeg på om det gikk an å kjøpe en ny gateway og bruke den som "mellomstasjon". Vil tro den har bedre mottak enn et vanlig nettverkskort. Noen som har peiling på dette, og hvordan det skal settes opp?

Jeg prøver altså å koble til trådløs ADSL gateway som står i nabohuset, men signalet blir for svakt.

her er kortet jeg bruker

Takker for alle svar=)

Heisann

Har samme adapteret selv, over til naboen så er det ca 50m. Jeg tok å teipet fast adapteret i en blikkboks( Danske småkaker ;) ca 20cm i diameter) og satte den i vinduet. Nå ligger signalet på 50-70%. :w00t:

Lenke til kommentar
Heisann

Har samme adapteret selv, over til naboen så er det ca 50m. Jeg tok å teipet fast adapteret i en blikkboks( Danske småkaker  ;)  ca 20cm i diameter) og satte den i vinduet. Nå ligger signalet på 50-70%. :w00t:

Knalltips!

Får prøve det så snart jeg får kjøpt noen småkaker :tease:

Skal prøve en driveroppdatering ja.

Som sagt har jeg ikke mye erfaring med dette.

Takk for alle svar=)

edit: Driveren jeg har er fra nov 03 tror jeg

Endret av zupreme
Lenke til kommentar
det fines også repitere til å sene singnaler videre, men funker ikke altid melom forskjeleige levrandårer

dete har blant anet ASUS, men de funker kun fra asus ap'er

De fleste nyere og rimelige enheter som støtter bridging og repeating benytter seg av WDS. Alle de asus produktene på markedet i dag benytter seg av dette systemet og fungerer helt uten problemer sammen med andre enheter som støtter WDS.

Men som skrevet ovenfor det kan være en ide å prøve "blikkboks-antenna"

Lenke til kommentar
Prøvd driver oppdatering? La inn ny driver til mitt innebygde wlan kort i går. Fikk merkbart bedre signalmottak etter dette! Gjorde dette etter råd fra en kollega av meg.

Prøvde driver-oppdatering igår, men ingen bedring. Føler det ble bare rot.

Lasta ned fra denne siden.

Her står det dato 10 feb 2004, men i programmet står det fremdeles 2 nov 2003. (samme som før)

Det er også samme versjonsnr.

Howard:

Den linken var fin, men topologien blir annerledes hos meg.

Bridge i den pc'en er ikke problemet.

Takk for at dere tar dere tid til å svare=)

Lenke til kommentar

Nå får jeg tildelt DNS og alt er ok med tanke på IP-adresser.

Jeg får også pinget AP.

Problemet nå er bare å få win til å oppdage tilkoblingen. Når jeg åpner "Vis tilgjengelige trådløse nettverk" er alt skyggelagt og den finner ingen nett selv om jeg har oppkoblingen i gang via 3com sitt program. Netstumbler finner også AP.

Hva må jeg gjøre for å få med Windows på dette? Har altså Pro Norsk versjon.

Skal komme sterkere tilbake med screenshots hvis ønskelig...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...