Gå til innhold

Mange artifacts i BIOS og under POST med 9800pro

Anbefalte innlegg

Er ikke sikker på om emnefeltet duger, men har et stort problem med mitt nyinnkjøpte Sapphire Radeon 9800pro :cry: (kjøpt på komplett.no):

Altså, fra jeg satte det inn i maskina har jeg fått mye artifacts (ødelagte bokstaver) både i BIOS og under POST og selvsagt under Windows load og i selve Windows. Ser ikke engang login boksen! Har tatt det ut og satt den ned i sokkelen flere ganger, har molex pluggen koblet til, har prøvd å blåse rent AGP sokkelen med trykkluft uten bedring, har oppdatert HK bios...

Har sendt krav om retur/bytte til komplett.no (sendt på torsdag) men har enda ikke fått svar :roll: . Kan legge til at jeg har demontert original kjøler for å titte om den fikk kontakt med VPU og det ser da slik ut. Noen som vet komplett.no sin policy når/om de merker at kunde har demontert original kjøler?

( kjører Windows XP pro SP1 med Catalyst 4.6 )

Endret av CannibalCorpse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

da får du nok 0 og niks tilbake annet enn det defekte skjermkortet :( Sendte inn harddisk - den hadde en kvart millimeters chip av ide socketen borte og den ble returnert :angry:

Btw. Skru ned memory frekvensen din. Da fikk jeg mindre artifacts på mitt defekte GF ti4200

Endret av Vial
Lenke til kommentar
da får du nok 0 og niks tilbake annet enn det defekte skjermkortet :( Sendte inn harddisk - den hadde en kvart millimeters chip av ide socketen borte og den ble returnert :angry:

Btw. Skru ned memory frekvensen din. Da fikk jeg mindre artifacts på mitt defekte GF ti4200

Sier du det? Jaja, hadde ikke akkurat forventet noe annet. Hadde en enda kunne bevist at artifacts kom uavhengig av om original kjøler var tatt av skulle de f--n ikke fått sneket seg unna "ansvaret" sitt.

Minnefrekvensen (hovedminne, right?) har jeg skrudd ned, kan love deg jeg har prøvd "alt", klokket ned, resatt cmos, satt agp på auto,4,8 desable fast write og jeg vet ikke hva, men nei...

jaja, 1900 kroner i dass :devil:

EDIT: Fjernet overdrevent bruk av smileys!

Endret av CannibalCorpse
Lenke til kommentar
Du skulle nok ikke ha demontert noe.. Med en gang du merka feil skulle du sendt det tilbake. Gjort dette et par ganger selv, og alltid fått ny vare i retur.

Joda skulle ha gjort det vet du men, tenkte jo at "pytt" er jo bare en bagatell, vi gjør bare det her og så det og så vil det funke... men nei... er såå desperat, satt med nytt superkort og bare tenkte hva jeg skulle gjøre når jeg fikk det i stand... jaja to nye tusen fjelldollars ut av banken om ikke lenge, men de får ikke komplett!

EDIT: Et par stavefeil.

EDIT2: Fjernet smiley.

Endret av CannibalCorpse
Lenke til kommentar
Du skulle ikke ha demontert det for det første, men nevnte du til Komplett at du hadde gjort dette? i så fall, tror jeg du kan du gleme retur :(

Nei burde absolutt ikke demontert den, men tenkte ikke langt nok akkurat da desverre. Får bare vente på det negative svaret fra Komplett da...

(har sendt retur forespørsel, de sender vel svar på epost? Det stod jeg ikke skulle sende inn noe før jeg fikk et nummer på epost så... Da sier de vel om det evt ikke er noen vits om jeg uansett ikke vil få noe bytte).

Ehh ja... jeg tok med i forespørselen at jeg demonterte kjøler for å se om det var kontakt... Men før noen sier at jeg har meg selv og takke og alt det der syntes jeg da det var bedre å si det der og få svar på epost istedenfor å sende den inn -> de oppdager at jeg har demontert kjøler -> jeg må betale to portoer pluss timepris pluss evt nytt kort! :cry:

Ja jeg var j-vlig dum :wallbash:

EDIT: Litt vel mange dunke-hodet-i-veggen-smileys

EDIT2: Og det hjelper nok ikke en dr-tt at jeg understreket at artifacts kom før demontering og at jeg hadde prøvd "allt" først:no: ... noen som vet hvor lang tid komplett bruker på å sende svar??

EDIT3: Fjernet smileys

Endret av CannibalCorpse
Lenke til kommentar

Ja ikke lett når vi små mus skal bestile ting og varenen ikke virker. det er jo klart at det er bare og sende i retur. men som sagt de store som for exm komplett kan jo bara skylde på brukern så for ikke brukern en dritt tilbake,,,, men jeg hade slått i bordet uanset og krevd ny vare uanset fan iriterende og få en vare som ikke virker... :nei:

Lenke til kommentar
Ja ikke lett når vi små mus skal bestile ting og varenen ikke virker. det er jo klart at det er bare og sende i retur. men som sagt de store som for exm komplett kan jo bara skylde på brukern  så for ikke brukern en dritt tilbake,,,,  men jeg hade slått i bordet uanset og krevd ny vare uanset fan iriterende og få en vare som ikke virker... :nei:

Det har du rett i. Men jeg får vente på eposten, hadde det vert en komplett sjappe (Datakjeden) her på Sola eller Stavanger...

Men hadde jeg ikke vert så dum å demontert kjøler!

EDIT: Fjernet smiley

Endret av CannibalCorpse
Lenke til kommentar

Kom på en sak: KAN det være fordi shimmen ( den ramma rundt kjernen ) satt på og at kjøler derfor ikke for så god kontakt?

Om jeg tar av shimmen ryker jo garantien garantert, men om jeg får negativ svar på eposten tror jeg jammen jeg gjør det (fjerner shimmen) og setter på den Zalman kjøleren jeg hadde for mitt forrige skjermkort ( også det defekt :whistle:... Flasha vel med en litt uheldig XT bios ) kanskje... men når det først er artifacts så tidlig som her er vel kortet ødelagt kanskje...

EDIT: Fjernet smileys og shimen = shimmen

Endret av CannibalCorpse
Lenke til kommentar

Såfremt ikke man kan se noen skade i forbindelse med demontering av kjøler, så burde ikke dette påvirke noen form for garanti. Jeg er ikke helt inneforstått med hvordan dette vil påvirke garantien. Men jeg ville heller tro dette problemet kommer av enten defekt kabel mellom pc og skjerm, eller en transistor eller lignende på selve grafikkkortet som har enten fått seg en smell, aldri blitt montert fra fabrikk.. eller muligens fått seg en smekk.

Lenke til kommentar
Såfremt ikke man kan se noen skade i forbindelse med demontering av kjøler, så burde ikke dette påvirke noen form for garanti. Jeg er ikke helt inneforstått med hvordan dette vil påvirke garantien. Men jeg ville heller tro dette problemet kommer av  enten defekt kabel mellom pc og skjerm, eller en transistor eller lignende på selve grafikkkortet som har enten fått seg en smell, aldri blitt montert fra fabrikk.. eller muligens fått seg en smekk.

Endelig et litt mer positivt svar TAKK :)

Ja jeg mener og at så lenge man ser at kjøler sitter på, at kjernen er intakt og denslags så...

Hehe, jeg kan love også deg at jeg har prøvd "alt" og det gjelder skjermkabel (eller her: skjerm) og begge skjermkort utgangene OG dvi->vga adapteret.

Vel, jeg får vente ,men takk for alle svarene jeg har fått iallefall!

EDIT: Ryddet opp i smileys og fjernet unødvendige punktum og erstattet utropstegn med punktum. Litt ryddigere.

Endret av CannibalCorpse
Lenke til kommentar

Jeg hadde et Powercolor 9800PRO kjøpt fra komplett..

Tok av originalkjøleren, satt på VGA silencer og minnekjølere på alle minnebrikkene..

Kortet ble ødelagt, tok av alle minnekjølerne og VGA silencer og satt på originalkjøler igjen.

Fikk da full retur, så det er nok verdt et forsøk!

Tror så absolutt du får nytt kort ;)

Lenke til kommentar
Jeg hadde et Powercolor 9800PRO kjøpt fra komplett..

Tok av originalkjøleren, satt på VGA silencer og minnekjølere på alle minnebrikkene..

Kortet ble ødelagt, tok av alle minnekjølerne og VGA silencer og satt på originalkjøler igjen.

Fikk da full retur, så det er nok verdt et forsøk!

Tror så absolutt du får nytt kort ;)

Hørtes bra ut! Så du fikk svar så fort du da? Jeg forventer jo ikke at de skal sende svar (og dermed være på jobb) i helgene, men jeg sendte forespørsel på torsdag og nå er det langt ut i mandag... men klart de kan jo ha litt å gjøre... kanskje det er mange som vil ha byttet varene sine hehe

EDIT: Ehh var vel ikke du som fikk svar fort? Eller fikk kanskje det du og men var Vegeto som hadde gjort det... Usj det er da ikke så nøye det vel?

EDIT2: Fjernet et par smileys

Endret av CannibalCorpse
Lenke til kommentar
de svarte fort ja men jeg håper bare jeg fårnytt. har hatt litt uflaks i det siste ,hovedkort og hardisk har okså tatt kvelden

Off, så synd da, ja er utrolig surt når sånt skjer :( ! Spesielt når lommeboka ikke er blandt norges 10000 tykkeste hehe...

Men får håpe du får bytta da, lykke til!

Hadde HK og HD også lagt inn årene og dratt til de evige datajaktmarker hadde jeg flydd på veggene (som om det hadde hjulpet...), håper mitt varer til jeg emigrerer til Athlon64 da...!

Lenke til kommentar

er du sikker på at du IKKE har fått et demokort (som har blitt flasha med feil bios)

selv fikk jeg utydlig tekst i bios-meny/opstart ved feil bios (prøvde mange bios) til mitt kort (9500 til 9700 testing)

kjølinga burde ikke ha noe betydning for oppstart/boot tekst.

tror du kan sjekke hvilken bios som passer til serienummer på kortet

http://mirror.ati.com/support/identify/Ide...aphProduct.html

You can also download the ATI Problem Report Wizard (part of the ATI Adapter Utilities).

http://www.ati.com/support/drivers/misc/atiadapterutil.html

hvis innbytte ikke går kan du alltids prøve med andre 9800pro bioser som liker BEDRE minnet du har på kortet

man kan og ta en backup av biosen og sjekke den med RADEDIT eller en hex editor

Det beste er nok å ta en kopi av bios og maile den til Sapphire support med all info om kortet ditt du kan frambringe OG BE DEM SENDE NY BIOS SOM VIRKER

Endret av mago
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...