Gå til innhold

Gjøre en høytaler sprengsikker :P

Anbefalte innlegg

Cerwin Vega på den annen side er en jævla dritt høyttaler pakka inn i en papp kasse som er i stand til 2 ting, få de som ikke har hår på tissen ennå til å stå å gape, og de som faktisk liker bra LYD til å spy.

hehe, men kan ikke huske at det var en dali107. Syns det var et vifa diskant element som var testet. Link???

Men, så sant så sant det derre med effekt.

Det er derfor store subber kan kobles rett i stikk kontakten, fordi nettspenningen er en "ren" sinus tone.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Cerwin Vega på den annen side er en jævla dritt høyttaler pakka inn i en papp kasse som er i stand til 2 ting, få de som ikke har hår på tissen ennå til å stå å gape, og de som faktisk liker bra LYD til å spy.

Alt til sitt bruk vet du. Hvis du har noe som helst peiling på hva du snakker om burde du vite dette. Det er ekstremt få høytalerer som er en god allrounder. Cerwin Vega er gode på rock. Dette spesielt på grunn av god bass og skarp diskant.

Jeg kjenner faktisk to lydteknikkere som har mange års erfaring. Og de velger Cerwin Vega til rockemusikk.

Men selvfølgelig er det øret som hører som bestemmer. Og ingen er like!!

Lenke til kommentar

Har ikke lest hele innlegget.. men du får kjøpt forsterkere (Herman Kardon), med en funksjon som gjør et du kan stille inn forsterkeren til max av hva høytalerne tåler, så trykker du inn en knapp.. Og VIPS kan ikke høytelerne sprenges..

Med mindre du trykker denne knappen ut igjenn da... :D

Lenke til kommentar

Alt til sitt bruk vet du. Hvis du har noe som helst peiling på hva du snakker om burde du vite dette. Det er ekstremt få høytalerer som er en god allrounder. Cerwin Vega er gode på rock. Dette spesielt på grunn av god bass og skarp diskant.

Jeg kjenner faktisk to lydteknikkere som har mange års erfaring. Og de velger Cerwin Vega til rockemusikk.

Jeg vet faktisk hva jeg snakker om - både fra jobb sammenheng og som hifi entusiast siden 1987.

Du kan jo prøve å finne tester av Klipsch på nettet, og sjekke hva som har vært mest solgte høyttalere i ca 10000 kr klassen i Usa de siste 3 årene så får du kanskje en viss ide om hva jeg snakker om.

Jeg har hatt mange ulike forsterkere og høyttalere gjennom årene, i hovedsak har det gått i "ekte" hifi høyttalere som Mirage, Kef og Mourdant Short. Etterhvert har jeg fått en "råere" musikk smak i mer retning av metal, crossover, industri, techno m.m. og hører mye på band som Nine Inch Nails, Covenant, Depeche Mode, Mesh, The Kovenant, Nightwish, Cat Rapes Dog m.m. og dette er musikk som krever høyttalere med bass og forsterker som kan drive disse.

Jeg har kjørt Klipschene så høyt at vi satt to stykker å nesten grein i sofaen, ikke for det at det låt for ille, men fordi at det var seriøst høyt og klokke klart. Imotsetning til CV som i hovedsak kun duger til "rock" så kan disse brukes til klassisk, jazz, tuuung filmmusikk m.m.

Og hvis du klarer å finne en av testene i feks. Lyd og Bilde så vil du se at stort mer allround høyttalere finnes ikke på markedet idag, RF-3 og RF-7 ble begge kåret til årets høyttaler i sin klasse av Lyd og Bilde.

Lenke til kommentar

Ingen kan påstå at Cerwin Vega er dårlige på Dance/Trance heller... Har du noen massive dråg fra Cerwin kan de spille alt som har behov for diskant og bass. Men Cerwin mangler en del detaljer i lydbildet (min mening), så detaljert trance som Psy er kanskje ikke det de er best på. Vil holde en knapp på at Cerwin er gode på rock og dance og annen party musikk

Lenke til kommentar
Fordi den gir ut et forvrengt signal. Tro meg jeg har mange års erfaring, å har testet det meste opp igjennom. Det er mye lettere å sprenge høytalere ved bruk av for liten forsterker enn det er med for stor forsterker.

Her er en det er verdt å høre på...

Lenke til kommentar

Tror ELFA selger noen høytaler beskytelse byggesett eller noe.... vet ikke hvor bra disse riktignok er!

Hvis du kan lodde litt skal det sikkert ikke være så vanskelig å finne en oppskrift på en limiter eller noe på internett...

Lenke til kommentar

Hei har 2x Elder Audio T-3000 Pro Power forsterkere

Stereo

550W/8 0hm 900W/4 0hm

Bridged mono

1800W/8 0hm 2000w/4 0hm

Frequency response

20Hz~50KHz(±0.1dB)

Sensitivity

Line 0.775V

Distortion

<0.03%

Input Impedance

10KOhm/20K0hm

S/N ratio

>105dB

Slew Rate

>25V/us

Damping factor

>400

Problemet mitt er at ein de Cerwin Vega AT-100 har fått elementet føkka opp. den speler til et visst punkt og deretter begynner å lage botnelyder imens den andre høgtalleren speler som faen, og kan gå myye høgre (har sjekket filter og diverse). Noen som veit hvor jeg kan få tak i nye element? (hifiklubben skulle ha 1300kr for å reparere)

Til dere som synes at CV ikkje kan spille fint? Det er bare å skaffe seg en forsterker som holder et stålgrep rundt coilen :p Har i tilleg Et par Hifi Høgtalere som skal få framm det pene og et par CV høgtallere skal få framm dybden.

Mvh Jack

Lenke til kommentar

Den beste forsterkeren i verden kan ikke får Cerwin Vega AT-100 til å spille fint. At den spiller bedre med bra forsterker, det går jeg med på, men den vil aldri spille fint. Cerwin har aldri hatt problemer med dårlig lyd i bassen, det er mellomtone å diskant som er helt raua.

Idielle "Party" høytalere, det skal de ha :thumbup:

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar
Fordi den gir ut et forvrengt signal. Tro meg jeg har mange års erfaring, å har testet det meste opp igjennom. Det er mye lettere å sprenge høytalere ved bruk av for liten forsterker enn det er med for stor forsterker.

Her er en det er verdt å høre på...

Var det kødd eller seriøst? :dontgetit:

Man knekker faktisk høytalere mye lettere med for liten forsterker enn med stor. Skal VELDIG mye "ren" effekt for å sprenge en høytaler, men skal ikke spille så altfor høyt med en liten forsterker før ting går til helvete.

Lenke til kommentar

Amen JimRamse. :yes:

Har selv en Cerwin Vega stroker 15" hjemme. Jeg har aldri i mitt liv hørt en høytaller som trykke så mye som den, men lydkvaliteten er så som så.

Kjører 950W rms på den og man kan kjenne leveren sin kræsje i hjertet.

Tester nå en JL - audio 8" og den spiller vanvittig mye renere, men ikke på LANGT nær så høyt. Jeg har problemer med å velge hvilken jeg skal bruke.

Når det kommer til sprengsikkerhet vil nok en sikring ikke være noen fullverdig sikring. Den vil ikke kunne rense ut forvrengt lyd fra forsterkeren, eller DC-spenning.

Endret av Koffe
Lenke til kommentar

Ååhh så sint! :dribble:

Til partybruk (og kun det) syntes jeg CV har livets rett jeg!

10"-variantene deres har alltid levert mye partytrøkk for pengene uten å kreve store forsterkere. Meget lettdrevne saker som låter greit selv med en 20w amp fra NAD.

Prøv 12"-erne med en saftig amp (prøv en Crest eller QSC PA-amp) så låter det årntli' gøy! 15"-tommerne begynner å bli litt "treige" og krever et jævlig stort rom for å spille bra. Og bare glem de badekarene med doble 15" :nei:

Klipsch er nok bedre på mange måter, men så koster det å være kar da :thumbup:

Mitt tips til alle med ca. 20-25k som skal ha noe som trøkker brutalt og som er sikret mot å sprenges - prøv aktive høyttalere fra Mackie! http://www.mackie.com/products/speakers/index.html

Dyre høyttalere, men så trenger du ikke tenke på å kjøpe forsterker(e).

Denne låter MEGET bra : http://www.mackie.com/products/sr1530/index.html

Tre-veis, tri-amp system med aktiv deling og beskyttelse av elementene.

Vi bruker et sett av disse med ekstra 15" aktive sub'er på jobb. Nyydelig!

Lenke til kommentar
Problemet mitt er at ein de Cerwin Vega AT-100 har fått elementet føkka opp. den speler til et visst punkt og deretter begynner å lage botnelyder imens den andre høgtalleren speler som faen, og kan gå myye høgre (har sjekket filter og diverse). Noen som veit hvor jeg kan få tak i nye element? (hifiklubben skulle ha 1300kr for å reparere)

Dumt spørsmål kanskje, men du har vel ikke vært uheldig å bytte om +/- på den ene høyttaleren? Tenkte at den kanskje "slo" innover istedenfor ut, slik at den fikk mindre vandring. Men det hadde du vel merket lenge før på at bassen ble faset ut. Bare noen tanker på sparket.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ååhh så sint! :dribble:

Til partybruk (og kun det) syntes jeg CV har livets rett jeg!

10"-variantene deres har alltid levert mye partytrøkk for pengene uten å kreve store forsterkere. Meget lettdrevne saker som låter greit selv med en 20w amp fra NAD.

Prøv 12"-erne med en saftig amp (prøv en Crest eller QSC PA-amp) så låter det årntli' gøy! 15"-tommerne begynner å bli litt "treige" og krever et jævlig stort rom for å spille bra. Og bare glem de badekarene med doble 15" :nei:

Klipsch er nok bedre på mange måter, men så koster det å være kar da :thumbup:

Mitt tips til alle med ca. 20-25k som skal ha noe som trøkker brutalt og som er sikret mot å sprenges - prøv aktive høyttalere fra Mackie! http://www.mackie.com/products/speakers/index.html

Dyre høyttalere, men så trenger du ikke tenke på å kjøpe forsterker(e).

Denne låter MEGET bra : http://www.mackie.com/products/sr1530/index.html

Tre-veis, tri-amp system med aktiv deling og beskyttelse av elementene.

Vi bruker et sett av disse med ekstra 15" aktive sub'er på jobb. Nyydelig!

er d egentlg noen av dere som har hørt cerwin vega sine dc 15-15?

jeg så at noen av dere mente at de badekarene med doble 15" var dårlige.da lurer jeg på om dere har hørt de har spillt???d tror jeg ikke får da har dere forandret mening med en gang???jeg hadde lenge et par dc 15-15 de fungerte men du må ha noe inn i hælvete me forsterker kraft. 2 nad 218..thx. :w00t::w00t::w00t::w00t:

Lenke til kommentar

Joda jeg har hørt de. Hadde Cerwin Vega 1515 for endel år siden. Kjørte da 2xNAD208 på de, pluss jeg hadde en Stroker 18 utenom til å piffe på litt i bånnen. Spilte helt sinnsykt høyt, men pent? Nei, det var det langt fra. Har i ettertid testet mye annet også, bl.a Klipsch RF-7. Vil si disse spiller like høyt som Cerwin Vega 1515, å så spiller de sinnsykt pent også. OK, så koster de 30 lakser, men som jeg alltid har sagt. Kvalitet koster. Over til Cerwin igjen. Vil si det er en perfekt "Party" høytaler, men å kalle de HiFi er å ta hardt i.

Lenke til kommentar
Joda jeg har hørt de. Hadde Cerwin Vega 1515 for endel år siden. Kjørte da 2xNAD208 på de, pluss jeg hadde en Stroker 18 utenom til å piffe på litt i bånnen. Spilte helt sinnsykt høyt, men pent? Nei, det var det langt fra. Har i ettertid testet mye annet også, bl.a Klipsch RF-7. Vil si disse spiller like høyt som Cerwin Vega 1515, å så spiller de sinnsykt pent også. OK, så koster de 30 lakser, men som jeg alltid har sagt. Kvalitet koster. Over til Cerwin igjen. Vil si det er en perfekt "Party" høytaler, men å kalle de HiFi er å ta hardt i.

d er jeg enig i party party!!!hare du hørt cerwin vega al-1000???de spiller faktisk nesten like høyt som 15-15 men mangler litt i bassen.d er høytaler fra cerwin som kan spille litt finere men også veldig bra og høyt med riktig kraft!!!

jeg og noen kamerater satte sammen dette suround anlegget

2par cerwin dc 15-15.som front drevet av 2stk nad218 og 2stk nad 208

1par cerwin al-1000 bak drevet av 1 stk nad 2700

1par cerwin ls-15 som senter som ble drevet av en stor denon sur forsterker

det som var domt var at vi hadde to stk cerwin vega e-36.det er pa hornsubber.men hadde ikke forsterkere til de surt..

d fungerte som bare faan i et rom på 10*10meter.mitt livs opplevelse. :dribble:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...