G2Petter Skrevet 5. juli 2004 Del Skrevet 5. juli 2004 Hei. Skal kjøpe meg en MSI MEGA barebone-PC, og tenkte samtidig at jeg skulle gå over til linux. Har sett meg lei på blåskjermer, og etter det jeg har forstått er jeg en typisk person som bør gå over til linux, idet jeg spiller svært lite, jobber med photoshop, skriver og surfer, samt hører på musikk og ser film (derfor MEGA-system) Det jeg lurer på er om det finnes støtte for alle multimediafunksjonene til MEGA 180 i linux, og evt. hvilken distro jeg bør velge. Jeg er helt ny på linux, den eneste erfaringen jeg har er litt tukling med CC-boksen min via putty, men jeg er ikke utlært ennå, for å si det mildt Har tenkt litt på FC2, da det virker som om mange anbefaler den til nybegynnere,og at den likner litt på windows. Jeg tenker at det kanskje er greit å ta overgangen litt flytende, så jeg ikke mister lysten underveis? Håper dere der ute kan hjelpe! mvh, Petter Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 5. juli 2004 Del Skrevet 5. juli 2004 Fedora er en fin nybegynnerdistro, så det er bare å gå igang. tips på veien, du er ikke igang med linux før windows er sletta fra harddisken. Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 5. juli 2004 Del Skrevet 5. juli 2004 Fedora er grei. Den er enkel og avansert samtidig. Er noen mindre problemer med den på multimedia-siden, men det er noe som kommer til flere distroer for tiden, med at NTFS-støtte fjernes fra kjernen offisielt, MP3-støtten og MPEG* (f.eks. DVD), men det er ikke store jobben å få det inn (legg inn apt fra freshrpms.net, last ned http://lak.globelan.net/apt.sources.txt og lagre den som /etc/apt/sources.list, kjør "apt-get update && apt-get install xmms-mp3 xine mplayer kernel-ntfs" ) Ellers vil nok Photoshop fungere i WINE, men vil nok anbefale deg å enten kjøre VMware (.com) for å installere Windows på toppen av Linux, eller å konvertere til GIMP. Å dualboote maskina har en tendens til å bli.... ikke-konverterende *plystre fordi jeg ikke greide å kvitte meg med DC++ og derfor holdt meg på Windows et halvt år* Ellers kan nok #alinux.no @ EFnet og dette forumet gi deg endel hjelp; men google er det ultimate. Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 5. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2004 (endret) Det er derfor jeg kjøper ny disk, sånn at jeg har en som det aldri har vært windows inne på Men noe av poenget føler jeg er at irritasjonsnivået bør være minst mulig, og derfor vil jeg ha noe som fungerer mest mulig "Out of The Box" Jeg vet ikke, men jeg anntar at det kanskje er mye styr med MEGA 180, siden den har mange utypiske funksjoner, som fjernkontroll etc. Men det kan hende at jeg tar feil... (Håper det ) Edit: LAK postet før meg, men nå skal jeg bowle, så jeg rekker ikke å lese hele innlegget. Endret 5. juli 2004 av G2Petter Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 9. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2004 Nei, det har vi ikke sett... Har vært på jobb i det siste, og enkelte av oss jobber ikke med datamaskiner, så det er ikke så lett å snike til seg 5 minutter på Inter-njet'en alltid. Dessuten har det ikke vært lett å komme seg inn på forumet i det siste... Hjemme har det vært Le Tour de France som gjelder, så jeg har ikke sittet på PC så mye de siste dagene. Men det jeg har hatt tid til er å laste ned alle 4 CD'ene til Fedora og brenne dem, så når PC'en kommer idag eller imorra, så er jeg klar *glede seg* Har lest FC2-guiden til Kyrsjo, og er klar til å gjøre et forsøk med en gang jeg får PC'en i hus. Lenke til kommentar
AMD-guru #1 Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 Hjemme har det vært Le Tour de France av alle kjedelige idretter..................... Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 13. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2004 Så er bridge den desidert kjedeligste... Sykkel er fett! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå