Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Snylte på andres trådløse nett?


Anbefalte innlegg

Nå har jeg fulgt med i denne tråden siden starten og jeg kan ikke si annet enn at det på de siste sidene er mye oppgulp og gjentakelser av tidligere argumenter i et spørsmål som det tydligvis ikke finnes noe entydig svar på.

 

Jeg ser derfor ikke hensikten i at denne tråden skal leve videre.

det er mange nye som gjør dette. mange av de gamle traverne diskuterer fortsatt nye vinklinger på saken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hmm det hadde vert kult å prøvd.. men om du blir tatt trur ej at naboen ville ha vorte veldig sur :p

vist du hadde funnet ut at noen brukte ditt netverk. ville ikke du blit sur? :mad:

Velkommen til tråden... :roll:

 

Det blir litt håpløst å holde diskusjonen i gang når nye lesere stadig kommer med de samme kommentarene og som allerede var utbrukt for 30 sider siden. Lurer egentlig på om det kunne vært en ide at en moderator sletter slike "tomme" poster? (ikke at jeg bør blande meg så mye i slikt uten at det er bred enighet i tråden om å gjøre det) Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Nå har jeg fulgt med i denne tråden siden starten og jeg kan ikke si annet enn at det på de siste sidene er mye oppgulp og gjentakelser av tidligere argumenter i et spørsmål som det tydligvis ikke finnes noe entydig svar på.

 

Jeg ser derfor ikke hensikten i at denne tråden skal leve videre.

det er mange nye som gjør dette. mange av de gamle traverne diskuterer fortsatt nye vinklinger på saken.

Ja. du har vel rett i det med ny vinkling fra gamle traverne.

Blir bare litt lei alle ekkoposterne som drøvtygger gamle argumenter.

(Stod muligens opp med feil fot i dag :p )

 

Lurer egentlig på om det kunne vært en ide at en moderator sletter slike "tomme" poster? (ikke at jeg bør blande meg så mye i slikt uten at det er bred enighet i tråden om å gjøre det) Hva mener dere?

 

:hmm:

Tror en generelt skal være forsiktig med et slikt virkemiddel, men når noen opptrer som møteplagere uten å skjønne det selv er det sikkert like greit å slette.

Lenke til kommentar

Poenget var vel å se om det var "ulovlig" i følge loven, ikke i følge moral og etikk. (Noe som ikke dekkes av lovverket).

 

Er det straffbart å bruke andres Wlan?

 

Selv om nettet er åpent?

 

Jeg fant en annen lov som muligens treffer bedre:

Lov om elektronisk kommunikasjon - 2003-07-25

 

§ 1-2. Saklig virkeområde

 

Loven gjelder virksomhet knyttet til overføring av elektronisk kommunikasjon med tilhørende infrastruktur, tjenester, utstyr og installasjoner. Forvaltning og bruk av det elektromagnetiske frekvensspekteret og nummer, navn og adresser er omfattet. Det samme gjelder all utstråling av elektromagnetiske bølger fra elektronisk kommunikasjon og all utilsiktet utstråling av elektromagnetiske bølger som kan forstyrre elektronisk kommunikasjon.

 

Kongen kan i tvilstilfelle avgjøre hva som skal anses å falle innenfor lovens saklige virkeområde.

 

 

--

 

Da er det bare å sette seg inn i lovligheten :)

 

edit: Kikket litt igjennom, og det eneste som kommer frem etter å ha kikket fort igjennom, var at folk som deler (vitene eller ikke) nettet sitt via WLan er i følge loven tilbydere, og faller derfor inn under en del sære regler. Tror muligens noe må gjøres der haha.

 

Ekom Loven

Endret av frakk2000
Lenke til kommentar
mye teit som er skrevet her, men det å snylte på andre trådløse internet er uetisk og sikkert ulovelig(med mindre det er satt opp åpent med vilje) og ja, du hindrer den personen som eier linja i å bruke det han betaler for, hadde du blitt blid og noen fra bil butikken kom hjem til deg og sa at du nå lenger ikke får lov til å bruke bilen på kveldstid siden da skal de låne den, siden du ikke normalt pleier å bruke den?

og jeg mener det er tyveri, fordi du "stjeler" linje kapaistet fra eieren, samme som om noen skulle gå inn i banken og ta 1/10 av hver konto og forsvare seg med: nei, men de bruker det jo ikke og jeg bare "låner" det

Det er jo sånn det er da.... Pengene du setter inn i banken ligger ikke i en boks med dine penger i. De pengene du setter inn der er borte nesten med en gang, det står bare i dataene og på ark du har fått fra banken hva du egentlig har stående. Ligger ikke 100.000 hyller i hver bank hvor de setter navn på hver :p

Lenke til kommentar

Litt mere input, fra Datatilsynet:

 

Vedrørende Deres henvendelse;

Datatilsynet er fagmyndighet innenfor området personvern, og er tilsynsmyndighet etter personopplysningsloven og 
helseregisterloven som regulerer de ulike behandlinger av personopplysninger.

Hvorvidt bruk av andres ressurser er straffbart reguleres ikke av personvernlovgivningen, og faller utenfor Datatilsynets 
myndighetsområde. Riktig kontaktorgan for den del av henvendelsen vil være Økokrim ved Datakrimsenteret. Post- og 
teletilsynet kan også være relevant i denne sammenheng.

Når det gjelder logging av eget nettverk er dette tillatt for administarsjon og drift av dette, og etter 
personopplysningsloven også pålagt dersom man behandler personopplysninger. Logging i et informasjonssystem er en behandling 
av personopplysninger, og som øvrige behandlinger av personopplysninger skal personopplysningene benyttes til det formål de 
er innsamlet for, drift og administrasjon av informasjonssystemet. At sikkerhetslogger eksempelvis benyttes for å overvåke 
hva ansatte benytter arbeidsdagen til er således ikke lov.

Legitime brukere av informasjonssytemet skal være informert om hva som blir logget i informasjonssytemet.

Se forøvrig våre temasider om logging:
http://www.datatilsynet.no/dtweb/attachment/895/loggar.html

Med hilsen

Helge Veum
Avdelingsingeniør
Datatilsynet


-----Opprinnelig melding-----
Fra: Torbjørn Lindahl [mailto:nospam]
Sendt: 30. juli 2004 14:28
Til: Postkasse
Emne: spørsmål vedrørende datasikkerhet, trådløse nett og overvåking.


Hei, vet ikke om dere er rett instans for å svare på følgende spørsmål.

Jeg deltar for øyeblikket i en ganske opphetet debatt på et dataforum
vedrørende datasikkerhet og trådløse nett.

Det er stor usikkerhet først og fremst ved lovligheten og rimeligheten
vedrørende bruk av andres ukrypterte nettverk.

Finnes det idag entydige lover eller dommer som sier at det er absolutt
forbudt å bruke andres trådløse nett uten deres samtykke?

Videre har det spunnet av en annen debatt, vedrørende lovligheten rundt
avlyttingen av egne nettverk. Har administrator eller eier av et fysisk
nett lov til å lytte på all trafikk som går gjennom der? Isåfall lytte på
sitt egne trådløse nett i forbindelse med besøk av "uvedkommende"
(personer som bruker hans nett uten hans samtykke) Og har generelt en eier
lov til å avlytte eget nettsegment med eller uten samtykke fra andre
inviterte brukere? Foreksempel hvis en besøkende spør om å få bruke mitt
private nett hjemme hos meg.

Jeg setter pris på alle synsupnkter dere kan bidra med, eventuelt hvis
dere kan vise meg til annen instans jeg kan henvende meg til.

mvh
Torbjørn Lindahl

Endret av Torbjørn
Lenke til kommentar
Kan nokon kort svara på om det har hendt banebrytande ting, dei siste 25 sidene med innlegg?

Vet ikke hvor kort du vil ha det, men det har vært diskurert og tolket en del konkrete lover. Det har også blitt sitert utalelser fra Jon Bing, Post og teletilsynet, med flere. I tillegg har det vært ekstremt mye synsing i begge retninger med eksempler og mange synsvinkler. Noen tomme kommentarer, noen sinte kommentarer, noen moralpekefingre, noen avsporinger, litt prat rundt sikkerhet osv. Tråden har vært stengt, og den har vært åpnet.

 

... Sånn, nå kan du nesten bare fortsette lesinga herfra :)

 

Edit: Formulerte meg helt feil i siste setning.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Eg er såpass dårlig på lesing, at eg neppe vil lese 25 sider med postar!

 

Spørsmålet var om det hadde vert progresjon, for då eg droppa ut av denne tråden, så følte eg at det var mest synsing og påstand mot påstand.

 

Verken Jon eller P&T har konkludert, ikkje vel?

Ingen progresjon, mao?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...