Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Snylte på andres trådløse nett?


Anbefalte innlegg

Agnående avlytting:

 

Hvis jeg blir avlyttet av en fyr med kasettspillere ser det slik ut:

 

A

Jeg sitter i mitt rom, fyren har koblet opp mikrofoner som er koblet til hans kasettspiller. Jeg prater og signalene går fra mikrofonen inn til hans kasettspiller. All lyd fanges opp hos "fyren", og jeg må gå utfra at jeg er avlyttet.

 

 

Hvis mitt trådløse nett blir avlyttet, ser det slik ut:

 

B

Jeg sitter og surfer ukryptert på mitt trådløse nett. Fyren har med sitt trådløse nettkort valgt å bruke mitt trådløse nett. Han henter inn alle mine signaler, de går fra hans nettkort inn i hans kjerne i OS'et. Jeg må gå ut ifra at jeg er avlyttet.

 

 

Virkeligheten er imidlertid slik, for jeg blir ikke avlyttet likevel skal det vise seg:

 

A

Kasettspilleren står på REC, men den fanger bare stemmen til bestevennen nede på gata utenfor vinduet mitt. På mystisk vis klarer den å filtrere bort alle mine konfidensielle samtaler med me selv, og får kun med seg lydsporet til fyr #2 nede på gata under vinduet mitt. Jeg er ikke avlyttet likevel, viser det seg. Det skal en bra runde med framlegging av tekniske bevis før jeg kjøper den forklaringen. (dissekere kasettspilleren)

 

B

Som et hvert typisk OS klarer også dette å lett kjenne igjen ethernet trafikk som er ment til seg og ikke til andre. Det andre blir filtrert bort, men ikke på så mystisk vis som ved stemmeopptak. Jeg er ikke avlyttet likevel. Dette vil jeg gjerne se før jeg tar det for god fisk (fordi jeg vet hvor enkelt det er å avlytte, og fordi jeg liker å være paranoid og plagsom)

 

 

Meningen med alt jeg sier, er å illustrere det faktum at å surfe trådløst, er for en bieffekt å regne av det å avlytte hele nettet. Å ha en kasettspiller som på en travel dag bare fanger opp stemmen til den du ønsker å høre på høres helt absurd ut. Funksjonelt er dette avlyttingsscenarioet (med kasettspiller og mikrofon) sammenlignbart med å avlytte et trådløst nett. Utfra et funksjonelt standpunkt virker det urimelig at han gjør dette av noen annen grunn enn å avlytte meg.

 

Fra et logisk standpunkt er sannheten en ganske annen. Han har sannsynligvis ikke snøring om hva som foregår (som sikkert mange i tråden her) og ønsker bare å surfe og lese mail. Og innser derfor ikke alvoret i det å bruke et annen manns trådløse nett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som et supplement:

 

Det er så vidt jeg kan se rom for tolkning. Loven sier at man må skaffe seg adgang til data, hvor vidt skal det tolkes ?

Begyner faktisk å bli litt i tvil om ulovligheten av dette, men er åpen for argumenter.

 

Den som uberettiget bryter brev eller annet lukket skrift eller på liknende måte skaffer seg adgang til innholdet, eller baner seg adgang til en annens låste gjemmer, straffes med bøter eller med fengsel inntil 6 måneder.

 

      Det samme gjelder den som ved å bryte en beskyttelse eller på lignende måte uberettiget skaffer seg adgang til data eller programutrustning som er lagret eller som overføres ved elektroniske eller andre tekniske midler.

 

      Voldes skade ved erverv eller bruk av slik uberettiget kunnskap, eller er forbrytelsen forøvet i hensikt å skaffe noen en uberettiget vinning, kan fengsel inntil 2 år anvendes.

 

      Medvirkning straffes på samme måte.

 

      Offentlig påtale finner bare sted når allmenne hensyn krever det.

 

 

Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som

 

1. ved hjelp av hemmelig lytteapparat avlytter telefonsamtale eller annen samtale mellom andre, eller forhandlinger i lukket møte som han ikke selv deltar i, eller 

2. ved hjelp av lydbånd eller annen teknisk innretning hemmelig gjør opptak av samtale som foran nevnt eller av forhandlinger i lukket møte som han enten ikke selv deltar i, eller som han har skaffet seg adgang til ved falske foregivender eller ved å snike seg inn, eller 

3. anbringer lytteapparat, lydbånd eller annen teknisk innretning i øyemed som foran nevnt. 

 

      Medvirkning straffes på samme måte.

 

      Offentlig påtale finner bare sted når det kreves av almene hensyn.

Lenke til kommentar
Som et supplement:

 

Det er så vidt jeg kan se rom for tolkning. Loven sier at man må skaffe seg adgang til data, hvor vidt skal det tolkes ?

Begyner faktisk å bli litt i tvil om ulovligheten av dette, men er åpen for argumenter.

Nettopp!

 

Ordrett fra loven ser jeg ikke noen formuleringer som gjør låning av båndbredde via åpne trådløse nettverk ulovlig.

 

Torbjørn må gjerne føle seg avlyttet i en sånn situasjon, men loven ser ikke på dette som avlytting. Ergo: lovlig

Lenke til kommentar

Torbjørn, du ser fra feil vinkel.

 

Tar man opp noe på en kassett som du referer til så avlytter man for å avlytte. Man har ingen andre praktiske grunner ved opptak på kassett.

 

Ved WLAN så har man tilgang til et nett av praktiske grunner. Jeg avlytter ingenting, jeg loggfører ingenting av din informasjon som du tar inn over ditt trådløse nett. (om jeg ikke tar helt feil)

Lenke til kommentar

Jeg vil bare opplyse om at man skal være klar over, at det langt alvorligste i å bruke andres nett, er at du får tilgang til trafikken.

 

I en annen reell sammneligning med et avlyttingsscenario, er det kun fordi det er så etablert at en PC ikke avlytter med mindre man ber den om det, at dette går greit. Sammenligningen med en kassettspiller blir helt fjern, fordi det er ingen kassettspillere som fungerer slik, så selvfølgelig avlytter man da.

 

En PC er spesiell idet den kan kjenne igjen sin egen trafikk, og derfor synes man det er så "uskyldig" å bare surfe litt. Virkeligheten er imidlertid langt fra så uskyldig. Mener jeg å formidle.

Lenke til kommentar

hahaha - eg syns denne kommentaren frå Dagblad-artikkelen var morsom:

 

"- Skal vi slutte å låse bilene våre også da, fordi det likevel skjer innbrudd? Jeg håper ikke regjeringen har den samme holdningen til sikkerhet på andre områder, sier Lødemel til det."

 

..nei, la oss no ikkje låsa bilane våre... eller :blush: ..la oss no ikkje la vær å låsa bilane våre... :blush: ..eller om vi ikkje lar vær å ikkje gjera... ehh.....

 

 

hahahahehehehe

Lenke til kommentar
Bondevik med vidåpent nett

 

hehe.. Måtte bare le når jeg så dette. Går det virkelig an at IT-avdelingen på stortinget er så ufattelig inkompetente som dette? Her må det da rulle noen stillinger fra lønningslista, eller?

Nei, og slike skal styre landet vårt :no:

Øhhh... skal it-avdelingen på statsministerens kontor styre landet?

 

Forresten, det er ganske vanlig at bedrifter har åpne trådløse nett som besøkende kan bruke. Dette åpne nettet er selvsagt separert fra det vanlige nettet som brukes i bedriften, noe det var her også. Men selvsagt, det er ikke en god løsning, da hvemsomhelst kan bruke nettet til ulovlige aktiviteter.

Lenke til kommentar

Så enkelt er det faktisk.

 

Du (og dessverre mange andre) har en helt latterlig og utrolig tåpelig innstilling til det andre betaler for.

 

Så alt som er åpent er lovlig? Det blir bare for dumt.

 

Er det rart at datafolk har dårlig rykte......

Du kan spare deg den moralpekefingeren der :hrm:

 

Jeg har da gjennom hele tråden manet om å holde seg på rette siden av loven og i tillegg følge kardemommeloven.

Lenke til kommentar

Så enkelt er det faktisk.

 

Du (og dessverre mange andre) har en helt latterlig og utrolig tåpelig innstilling til det andre betaler for.

 

Så alt som er åpent er lovlig? Det blir bare for dumt.

 

Er det rart at datafolk har dårlig rykte......

Du, og desverre mange andre, har forbløffende dårlig fantasi når dere ikke ser større potensiale i wlan-teknologien enn muligheten for å koble hjemmepc'en til internett uten ledning..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...