Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Snylte på andres trådløse nett?

Anbefalte innlegg

Men akkesspunktet er det og Internet-forbindelsen er en type løsøre som vil omfattes av §393 i forbindelse med ulovlig bruk av datakraft.

Kostnadene forbundet med å ha en Internet-forbindelsen er i noen tilfeller en ganske  så betydelig sum. Det er da til ulempe at DU skal kunne bruke denne gratis uten å betale noen av de kostnadene som naboen må bære for å ha en slik forbindelse tilgjengelig.

Og nøyaktig hvordan skal man vite at naboen ikke har noe imot å dele ut nettet sitt?

Uvitenhet for loven gir ingen rett til å bryte den! Uten samtykke fra eieren har du ingen rett til å bruke utstyret.

å si noe annet blir bare kverulering.

Javel, da er det forbudt og se ut vinduet sitt på naboens tv og.

Det er jo tross alt han som betaler tv-lisensen

:roll:

Tror det går mer på "kikkerparagrafen" :dribble:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og da har man tolkingen igjen!

1. De fleste har vilkår mot videresalg av linjen, men det er mange som tillater deling av nett, f.eks. både telenor og ngt leverer med routere som støtter flere maskiner

2. Det er mange som akkuratt gjør det du sier. Men igjen må man bruke sunn fornuft og tenke over om denne naboen din er såpass smart om han hadde aktivert sikkerhet om han ikke ville at naboer skulle brukt nettet. Dessuten når det kommer til naboer er det da i 95% av tilfellene ikke snakk om å bruke nettet kanskje 5 min en gang i året, men å bruke det som din eneste internettlinje.

3. Det er ikke alltid man snakker med naboen. Men om man da ikke har et godt forhold til denne naboen bør man iallefall ikke låne det trådløse nettet.

4. Fordi det finnes snille personer her i samfundet som vil gjøre det enkelt for de man bor sammen med! Jeg kjenner flere som har åpne nett med vilje på grunn av at naboer kan bruke nettet om det er nødvendig. du kan også lese på http://www.norwaywireless.net og http://www.seattlewireless.net om slike folk

5.Ulåst dør må man sjekke først, det må man ikke med usikrede trådløse nett. Man kan f.eks. si: om det er et fat med boller utenfor døra di så hadde du selvfølgelig tatt det selv om det ikke er dine boller. Et åpent trådløst nett kommer opp på maskinen bare du skrur på maskinen.

Når det gjelder 10 brukere kobles på et nett samtidig er eksepsjonelt lite sannsynlig, og da kan du tenke litt på det jeg sa om tidspunkter for surfing. ISP'er overbelaster sine sentraler fordi de vet at ikke alle er på nettet samtidig og bruker all mulig kapasitet, derfor kan de gi bredbånd til en nogenlunde fornuftig pris til privatkunder. Dessuten må det være usannsynlig små leiligheter om 10 av naboene får tilgang til nettet fra sine leiligheter.

Lenke til kommentar
Det er mange sider av denne saken. men alle dere som klager over at folk stjeler båndbredden som er din blir helt feil. Ingen privatlinjer har garantert båndbredde. De fleste bedriftslinjer blir også overbooka 4:1. Så om du ikke får den hastigheten du mener du skal ha mener du at du skal saksøke alle de andre som er koblet på den samme sentralen?

skal du bare være vanskelig eller?

Det står jo i de fleste avtaler med Internet tilbydere at båndbredden ikke er garantert, så her foreligger det en avtale mellom partene.

Poenget her er ikke overbooking av linjer, men det faktum at noen uten ditt samtykke bruker din (kanskje ganske dyre) Internet-forbindelse.

Det du sier er at hvis du "intetanene" slo på pcen din hjemme og -"harru sett, jeg kommer på Internet uten et trådløst aksesspunkt" betyr det at maskinen din har koblet seg til et sted den ikke burde. og at du benyter deg av utstyr og tjenester du ikke har betalt for.

Vi får nok ikke et ordentlig svar på dette før en slik sak har vært opp i en rettsal.

men jeg peker til: http://www.okokrim.no/datakrim/ulovlig_datakraft.html

man behøver ikke lynskarp intelligens for å skjønne det å bruke noen andres trådløsenett er ulovlig.

Et annet eksempel er misbruk av fornærmedes datamaskin til eget formål, for eksempel å sikre seg døgnkontinuerlig adgang til Internet Relay Chat (IRC).

I dette eksempelet er datamaskinen en trådløsruter/ -akesspunkt.

jeg har med dette meldt meg ut av tråden :whistle:

Lenke til kommentar

Det var bare for å si at det ikke nytter å saksøke som privatperson.

Det du viser til nå kan man si flere ting til:

"Den som eier en gjenstand, kan bestemme hva den skal brukes til og av hvem. Misbruk av en gjenstand som tilhører andre, kan være straffbart dersom eieren påføres tap eller ulempe, eller man oppnår vinning. Dette gjelder også misbruk av datakraft. Det er dermed straffbart å koble seg på en annens maskin og bruke denne uten samtykke fra eieren. "

Det er ikke påført tap, ulempe eller vinning om man låner et trådløst nett i 5 minutter. Dessuten må tap/ulemper og vinning være betydlige og påviste ifølge straffeloven §261.

Det står da også om at man har brukt fornærmedes datamaskin og brukt diverse kommandoer for å få tilgang til den, det gjøres ikke her. Med trådløse nett må man faktisk ikke gjøre noenting for å få tilgang. Og som jeg skrev i mitt innlegg er det ikke riktig å benytte seg av en slik internettilgang over lengere perioder, for da vil saken være ganske så anderledes.

§ 393. Med Bøder straffes den, som retsstridig bruger eller forføier over Løsøregjenstand, der tilhører en anden, saaledes at den berettigede derved paaføres Tab eller Uleilighed, eller som medvirker hertil.

Dette er den andre paragrafen du viser til. Som jeg sa tidligere det påføres i dag ikke noe tap eller "uleilighet" om man bruker et trådløst nett i 5 min til å sjekke mail. Siden det er "allmenn kunnskap" at man får tilgang til trådløse nett bare man er i nærheten, og at dette kan hindres ved å kryptere nettet ser ting også ganske så anderledes ut. At det er allmenn kunnskap synes jeg også kommer ganske klart frem i min forrige post.

Jeg oppfordrer ingen til å bruke naboens trådløse nett som det passer seg, jeg sier bare at det ikke er SÅ farlig å benytte seg av et åpent trådløst nett i 5 minutter om det bare skal brukes til å sjekke et par ting på nettet. Og med det mener jeg også 5 minutter kanskje 1 gang i måneden, ikke en gang i timen eller en gang om dagen.

Lenke til kommentar
Når folk ikke gidder å sikre nettet sitt, så JA! er helt enig, snylt ivei.

Har ikke så mye med å "gidde" å sikre nettet sitt. Ikke alle har kunnskap nok til å vite at man bør gjøre det, og enda mindre hvordan.

Skal man straffes for dårlig datakunnskap ved at andre bruker deres dyrekjøpte båndbredde gratis? Enkelte her tror de eier verden bare fordi de har litt mer kunnskap enn den jevne bredbåndsbruker.

Lenke til kommentar

Det er straffbart og direkte umoralskt!!!

Dersom du skal skjule deg bak at det var åpent for at du kunne bruke det, funker det ikke. Det finnes nettsider som viser steder hvor private personer deler trådløst nett med forbipasserende...

Lenke til kommentar
Oppdatering på prosjektet mitt:

Har hatt mitt første besøk, men det var ikke så spennende, snylteren besøkte bare et par avissider, ingen passord å finne denne gangen.

Skal holde dere oppdatert om det dukker opp noe mer.

Dette er jo faktisk ganske spennende. Hold oss oppdatert :-)

Lenke til kommentar
Tanguero:

Det kunne vært artig å visst litt om hvordan du bor. Er det sentralt, midt i en by, i et boligområde, enebolig, blokk, kort sagt litt om potensialet for snylting.

Bor sentralt i en av Norges største byer, i et område med 5-7 etasjers blokker samt en muligens 2 puber/kafeer innen rekkevidde. Ingen større holdeplasser/stasjoner/parker som er mulig å nå. Potensialet er derfor et par hundre leiligheter samt gjester på en(2?) puber/kafeer.

Har hatt en kort oppkobling siden sist, men ingen trafikk ut over selve oppkoblingen, muligens en klient med XP som knyttet seg til automatisk?

Forøvrig er dette noe av det mest spennende jeg har prøvd meg på, sjekker loggene hele tiden hehe :cool:

Lenke til kommentar

Dette er en instruks, som skal følges..til alle nabo-streamere...stream bare når du vet at naboen er ute..logg deg på kun når du er helt sikker på at naboen ikke trenger linja..aldri download mens naboen bruker linja..download bare når naboen sover..ring han gjerne og spørr......sover du...ja!!...okey...hadebra..:).....saving saving downing downing,,drr,drr,brr,hrr..streaming....oj,,det er morgen,,naboen koker kaffe..ser han lusker i stua si..kobler sikkert seg opp...på tide jeg sover da..streamern,,sliten downloader går til seng..trøtt..sliten..liten....tju:),,,timene går..du våkner..ser ikke naboen,,hunden sover utenfor huset til nabon..nabon klipper gresset..han er akkurat begynt....rekker du downe noen spill..ja tenker du...du prøver forsiktig..følger med om naboen klipper..streamer..ser..streamer..ser...plutselig står han der..lensmannen..du blir blyg..svetten renner..kremter litt...han spør...hei ..... har du 5 kroner til parkometret...jeg rant fri for "change" sier polti..du puster lettet ut...og sier ja det har du..gir han 5'ern....derpå polti spør...er du ærlig i dag...ja ... sir du...det tror jeg ikke..sier polti...aha sier du...er vel litt uerlig i dag ja..streamer....sorry,,skal ikke gjøre det igjen...vorpå polti sir,,,kan du streame litt por til meg!!hysj sir'n...oh....okey... ... kom in da polti...hehe...det kan vi vettu...har du en dram spør polti...joa...ka me en mooner...ja sir'n... timene

går....polti går....du tenker med deg selv..dette va gøy...men..så kommer naboen... med en uniform unner armen....hei sir du...eh..god dag nabo...BANG!!!

one heavy duty shit knockout...du våkner..skjønner ting...naboen-politi...aha...busted...uff...ka nå...naboen sir..har du lært leksa... ja sir du.. bra sir'n...han går...du ser ut..naboen drar...du ser .. trykker enter...streamer.... har du lært....................................nei.. det har du ikke..... Du har ikke lært. :)

**end of story.**

Lenke til kommentar

Tror ikke noen av dere hadde blitt så glade visst noen hadde tyvlånt linjen deres i det hele tatt!!!!!!!!!

har mistanke om at noen gjorde det med meg!

har 704k linje jeg hadde 100 i ping konstant på cs, testet cs igjen i dag, oi pingen var nedi 30-35 !!

Lenke til kommentar

Det er totalt umoralskt og stjele båndbredde fra usikrede nett. Selv om eieren ikke har så mye peil betyr ikke det at de som har peil skal utnytte det.

Man henter ikke avisen i folk sine postkasser, leser den og legger den tilbake.

Man henter ikke bare naboens sykkel og sykler til butikken og tilbake.

Man går ikke inn i naboens ulåste hus og ser et par såpeserier på tv, tar en blund på sofaen og går hjem igjen.

Det er samme prinsippet!

Lenke til kommentar
Dette er en instruks, som skal følges..til alle nabo-streamere...stream bare når du vet at naboen er ute..logg deg på kun når du er helt sikker på at naboen ikke trenger linja..aldri download mens naboen bruker linja..download bare når naboen sover..ring han gjerne og spørr......sover du...ja!!...okey...hadebra..:).....saving saving downing downing,,drr,drr,brr,hrr..streaming....oj,,det er morgen,,naboen koker kaffe..ser han lusker i stua si..kobler sikkert seg opp...på tide jeg sover da..streamern,,sliten downloader går til seng..trøtt..sliten..liten....tju:),,,timene går..du våkner..ser ikke naboen,,hunden sover utenfor huset til nabon..nabon klipper gresset..han er akkurat begynt....rekker du downe noen spill..ja tenker du...du prøver forsiktig..følger med om naboen klipper..streamer..ser..streamer..ser...plutselig står han der..lensmannen..du blir blyg..svetten renner..kremter litt...han spør...hei ..... har du 5 kroner til parkometret...jeg rant fri for "change" sier polti..du puster lettet ut...og sier ja det har du..gir han 5'ern....derpå polti spør...er du ærlig i dag...ja ... sir du...det tror jeg ikke..sier polti...aha sier du...er vel litt uerlig i dag ja..streamer....sorry,,skal ikke gjøre det igjen...vorpå polti sir,,,kan du streame litt por til meg!!hysj sir'n...oh....okey... ... kom in da polti...hehe...det kan vi vettu...har du en dram spør polti...joa...ka me en mooner...ja sir'n... timene

går....polti går....du tenker med deg selv..dette va gøy...men..så kommer naboen... med en uniform unner armen....hei sir du...eh..god dag nabo...BANG!!!

one heavy duty shit knockout...du våkner..skjønner ting...naboen-politi...aha...busted...uff...ka nå...naboen sir..har du lært leksa... ja sir du.. bra sir'n...han går...du ser ut..naboen drar...du ser .. trykker enter...streamer.... har du lært....................................nei.. det har du ikke..... Du har ikke lært. :)

**end of story.**

Vanskelig prat :thumbdown:

Lenke til kommentar
Vi får nok ikke et ordentlig svar på dette før en slik sak har vært opp i en rettsal.

men jeg peker til: http://www.okokrim.no/datakrim/ulovlig_datakraft.html

man behøver ikke lynskarp intelligens for å skjønne det å bruke noen andres trådløsenett er ulovlig.

Man trenger ikke være lynskarp intelligens for å skjønne at det kan være umoralsk å bruke andres trådløse nett, men det er fortsatt lov.

Den linken du henviser til har tolket loven ekstremt strengt, og er etter min mening langt på viddene i forhold til den opprinnelige lovteksten.

Les heller orginalene her:

§261

§393

Disse er langt langt mildere, mer rettferdig og logisk i forhold til låning av båndbredde i åpne nett. Men kanskje viktigst av alt: Det er disse som teller i en eventuell rettsak, og ikke økokrims tolkning.

Vi vet jo fra før at Økokrim er moralvoktere som tar seg til rette langt ut over lovens grenser. (Hint: DVD-jon saken)

Lenke til kommentar

Så begynner man å diskutere lovene igjenn....

Se fra post 241 og utover, lovene er satt på rad og kommentert.

Nye brukere kommer inn å diskuterer, men les hele tråden før man komenterer noe om har blitt diskutert før.

Som sagt:

Åpent nett = offentlig

Låst nett = privat

Moral = si i fra om du kjenner eieren av båndbredden.

Lov = Diskusjon fra post 241 i denne tråden.

Lenke til kommentar

kan vi gå bort fra å snakke om åpne nett som nettopp åpne?

noen bruker "åpne" om ukryptert, andre bruker "åpne" om fritt tilgjengelige (for almenn bruk)

riktig skal være "ukryptert" i betydngingen: "hvorvodt ukrypterte nett er åpne for alle eller ikke"

"åpne" nett impliserer både at de er urkypterte og at de er fritt tilgjengelige for alle, noe som blir feil å implisere da det er det vi diskuterer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...