Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Oppsigelse av bindingstid på ADSL

Anbefalte innlegg

Hei dere

Jeg har et privatabb som jeg gjerne vil avslutte, jeg finner flere andre leverandører som har mye bedre linjer og synes ikke min ISP leverer et godt nok produkt iforhold til andre. Samt at jeg ikke har lyst i fremtiden å binde meg til en ISP. Noe som jeg syns også er en uting blant ISP'r stort sett.

Flere leverandører har mulighet til å IKKE binde seg samt at de har bedre linjer, derfor lurer jeg på om et godt argument til min ISP er nettopp dette, at de ikke leverer et godt nok produkt i forhold til markedet idag, jeg blir småforbanna når jeg må sitte med et produkt som er av "dårligere" sort når jeg har mulighet til å få et annet et, men selvfølgelig koster det meg dyrt å "kjøpe" meg ut av min ISP.

Når jeg leser dette føler jeg meg litt bortskjemt iforhold til at det er flere "der ute" som sitter på oppringt samband, feks ISDN eller Modem, vi er veldig skjevt fordelt slikt sett, at jeg "skriker" etter høyere hastighet og bedre vilkår, mens dere hadde tatt til takke og vært fornøyd med bredband i det hele tatt, men dette er litt av det som skjer med ISP i Norge, når flere aktører kommer inn, med bedre produkt enn forgjenger så vil allerede eksisteren bredbåndskunder ha dette, og gjerne med en gang, men vi blir hindret av uting som bindingstid osv ...

Men for all del, når dette kommer deres vei, så ha i bakhodet at vilkår burde være gode samt hastighet.

Noen som sitter i samme båt, og har noen tips på hvordan man kan "rive" seg ut av en "møkka" avtale som blir av sjeldnere sort hos de "nye" ISP'ene som vil kapre kunder?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet at det er flere som har kommet seg unna gjenværende bindingstid ved å la den nye ISP'en si opp ditt tidligere abbonement med binding. Du har selvfølgelig problemet med at den nye ISP'en sansynligvis har bindingstid, men det kan du unngå hos de fleste ved å betale litt mer

Lenke til kommentar
Vet at det er flere som har kommet seg unna gjenværende bindingstid ved å la den nye ISP'en si opp ditt tidligere abbonement med binding. Du har selvfølgelig problemet med at den nye ISP'en sansynligvis har bindingstid, men det kan du unngå hos de fleste ved å betale litt mer

Hvem er det som betaler mellomlegget da? Jeg har lyst å unngå det mellomlegget, jeg har ca 6 mndr igjen, hvis ISP nr 2 "tar" over meg som kunde ifra ISP 1, hvem får regninge da? Eller skjer det ikke no?

Lenke til kommentar

halve poenget med bindingstid er jo nettopp det at leverandør kan holde på kunde samtidig som prisen ikke følger markedsutviklingen. dermed koster det deg dyrt å slippe unna - og du kan banne på at ispen er streng på dette. her er det snakk om ren forretningsstrategi. det fungerer på akkurat samme måte med f.eks. mobilabonnementer.

Lenke til kommentar

ett problem her da..

telenor vil ikke hjelpe deg med å si opp selv med fullmakt. er du telenor kunde og du får en annen leverandør til å gjøre dette så vil ikke telenor godta oppsigelsen

har hendt meg og jeg betalte for 2 måneder uten bruk av telenors servere.. :thumbdown:

Lenke til kommentar
halve poenget med bindingstid er jo nettopp det at leverandør kan holde på kunde samtidig som prisen ikke følger markedsutviklingen. dermed koster det deg dyrt å slippe unna - og du kan banne på at ispen er streng på dette. her er det snakk om ren forretningsstrategi. det fungerer på akkurat samme måte med f.eks. mobilabonnementer.

Ja dette vet jeg meget godt, derfor jeg prøver å fiske fram argumenter eller måter å komme unna dette.

Selvfølgelig er dette en kynisk måte å "bevare" kunder på, men jeg føler at dette er ren tvang, og jeg har aldri kjøpt mobil med bindingstid, da betaler jeg heller mer for produktet og heller jakter markedet etter billigste "måte" (tellerksritt) å bruke produktet på.

Slik er det med bredbånd idag, noen ISP'r utvikler ikke mere av produktet sitt, de "casher" inn og lever på det, Bluecom har så smått begynt med egen sentraler i sentrale deler, og vips så har de et veldig godt og konkurranse dyktig produkt.

Mens den aktuelle ISP'n jeg har, sitter på gjerdet. NEI sier jeg, jeg vil følge med videre i utviklingen, og kravet til feks større Upload hastighet er blitt et faktum, slik at mitt produkt ikke tilfredstiller mitt bruk.

Jeg har sjekket med min ISP, mailet dem spørsmål om de kommer til å bygge ut selv, eller oppgradere inn/ut hastighet i framtiden, og svaret var "nei, ingen planer".

Da føler jeg at jeg sitter med avleggs og ikke framtidsrettet produkt, som jeg gjerne vil "byttebort".

Lenke til kommentar

Hmmmm. noe sier at isp'en din har tatt en telenor'en. :!:

NGT har en slik ordning at hvis du har lyst til å komme deg ut fra bindingen, så må du betale mellomlegget som det ville koste deg å ha brebånd fra neg uten binding.

Nextgentel har også satt opp hastighetene MANGE ganger, men ikke uthastigheten da :thumbdown:

Er på jakt etter ny isp selv, som har staøøre uploadhastiget, men har enda ikke funnet en som er i nærheten til NGT's priser.

Lenke til kommentar

et annet poeng med binding er at ISP som leier linjer hos telenor networks, leier linja for 12mnd om gangen...

hvis hvis noen skulle finne på å si opp avtalen for 12mnd er omme, sitter da ISP med en regning fra TN som de ikke har "dekning" for

Lenke til kommentar
Hmmmm. noe sier at isp'en din har tatt en telenor'en. :!:

NGT har en slik ordning at hvis du har lyst til å komme deg ut fra bindingen, så må du betale mellomlegget som det ville koste deg å ha brebånd fra neg uten binding.

Nextgentel har også satt opp hastighetene MANGE ganger, men ikke uthastigheten da :thumbdown:

Er på jakt etter ny isp selv, som har staøøre uploadhastiget, men har enda ikke funnet en som er i nærheten til NGT's priser.

NGT har i det minste SATT OPP hastigheten osv ...

jeg har ikke telenor, men jakter paa ADSL (SYM) fra Canaldigital, 2.5Mbit inn ut for ca 400 i mnd, dette er et veldig godt tilbud, samt at de IKKE har bindingstid.!!!

Lenke til kommentar

Jeg snakket med en Tele kollega av meg, han sier at at den nye ISP'n kan betale mellomlegget ditt, hvis man binder seg i x antall mndr på ISP nr 2, jeg vurdere dette siden jeg tror at ISP nr 2 har det jeg trenger ihvertfall over 1 år til i framtiden, samt at jeg tror de vil i framtiden sette opp hastighete...de kontrollere egen båndbredde dvs.

Lenke til kommentar
et annet poeng med binding er at ISP som leier linjer hos telenor networks, leier linja for 12mnd om gangen...

hvis hvis noen skulle finne på å si opp avtalen for 12mnd er omme, sitter da ISP med en regning fra TN som de ikke har "dekning" for

Det er bare sprøyt. Det er ikke noen binding på kobberleie hos TN.

Grunnen til at det er bindingstid er (som oftest) for ikke å tape penger på kunden. Mange tilbyr billigere etableringsgebyr enn det Telenor tar og trenger x måneder for å tjene inn denne utgiften. Med konkuransen som er idag er mange ISPer nødt til å ha bindingstid så de ikke risikerer å tape penger på kunden.

Lenke til kommentar

Grunnen til at det er bindingstid er (som oftest) for ikke å tape penger på kunden. Mange tilbyr billigere etableringsgebyr enn det Telenor tar og trenger x måneder for å tjene inn denne utgiften. Med konkuransen som er idag er mange ISPer nødt til å ha bindingstid så de ikke risikerer å tape penger på kunden.

Telenor har stort sett hatt kampanjer med fri etablering (vanlig pris er 790,-)

Lenke til kommentar
Hei dere

Jeg har et privatabb som jeg gjerne vil avslutte, jeg finner flere andre leverandører som har mye bedre linjer og synes ikke min ISP leverer et godt nok produkt iforhold til andre. Samt at jeg ikke har lyst i fremtiden å binde meg til en ISP. Noe som jeg syns også er en uting blant ISP'r stort sett.

Flere leverandører har mulighet til å IKKE binde seg samt at de har bedre linjer, derfor lurer jeg på om et godt argument til min ISP er nettopp dette, at de ikke leverer et godt nok produkt i forhold til markedet idag, jeg blir småforbanna når jeg må sitte med et produkt som er av "dårligere" sort når jeg har mulighet til å få et annet et, men selvfølgelig koster det meg dyrt å "kjøpe" meg ut av min ISP.

Når jeg leser dette føler jeg meg litt bortskjemt iforhold til at det er flere "der ute" som sitter på oppringt samband, feks ISDN eller Modem, vi er veldig skjevt fordelt slikt sett, at jeg "skriker" etter høyere hastighet og bedre vilkår, mens dere hadde tatt til takke og vært fornøyd med bredband i det hele tatt, men dette er litt av det som skjer med ISP i Norge, når flere aktører kommer inn, med bedre produkt enn forgjenger så vil allerede eksisteren bredbåndskunder ha dette, og gjerne med en gang, men vi blir hindret av uting som bindingstid osv ...

Men for all del, når dette kommer deres vei, så ha i bakhodet at vilkår burde være gode samt hastighet.

Noen som sitter i samme båt, og har noen tips på hvordan man kan "rive" seg ut av en "møkka" avtale som blir av sjeldnere sort hos de "nye" ISP'ene som vil kapre kunder?

Du blir simpelthen nødt til å lese kontrakten du har inngått med leverandøren. Det er vel like mange forskjellige kontrakter som det er leverandører. Felles er at det står noe om avtalebrudd fra kundens side, som f.eks. brudd på bindingstid...

Du skriver også: "jeg har ikke telenor, men jakter paa ADSL (SYM) fra Canaldigital, 2.5Mbit inn ut for ca 400 i mnd, dette er et veldig godt tilbud, samt at de IKKE har bindingstid.!!! "

Hvis tilbudet gjelder 2500 kbps download/upload er det jo meget bra til den prisen. Selv har jeg NGT Bravo1200 til 448,-/mnd. Har du sjekket etableringsgebyret? Er det et tilbud som alle kan benytte? Har du en link til info om tilbudet?

Og så et spørsmål til slutt: Er kabelbredbånd dårligere enn ADSL hvis man skal spille over nettet pga høyere latency? (altså hastigheten kan være grei nok ved nedlasting av større filer, men ping'en er høyere)

mvh

Nixxon[NOR] :cool:

Lenke til kommentar

Når du er kunde hos ISP 1, så er det de som har rett på sambandet. ISP 2 kan ikke ta over sambandet før det foreligger oppsigelse hos ISP 1. Med mindre ISP 2 kan vise til en signert kontrakt fra kunden, og hvis det fortsatt finnes bindingstid hos ISP 1, vil kunden bli fakturert for avtalebrudd (brudd på binding).

Hvis en ISP i tilfellet ønsker å betale for avtalebruddet, så vil de måtte gjøre dette i form av f.eks reduksjon på faktura tilsvarende beløp for brudd på binding.

Lenke til kommentar

Vi får presse på regjeringen til å komme med restriksjoner overfor ISP'ene når det gjelder binding og priser på avtalebrudd! :idea:

Ser for meg noe à la strømleverandørpolitikken...(gratis (les: ingen binding) å skifte strømleverandør).

Tenk dere et marked der hvor du som kunde kan velge fritt blant ISP leverandørene (forutsatt aksess), uten å tenke på binding av ditt abbonement. Hvilke muligheter! Regner med at det da hadde blitt billig billig med bredbånd (les: hard konkurranse blant ISP'er for å sikre kunder).

in your dreams pal! :no:

Endret av Nailfox
Lenke til kommentar

Telenor har stort sett hatt kampanjer med fri etablering (vanlig pris er 790,-)

Ja? Det er jo det jeg sier. Du må huske på at det Telenor Online som har dette tilbudet, ikke Telenor Networks som eier kobberet og som ISPene betaler etableringsgebyret til.

Telenor Online gir dermed gratis installasjon og betaler dette for kunden. Dette er da en utgift for Telenor Online (som fortsatt må betale etablering til Telenor Networks). For å tjene inn dette må denne kunden være kunde hos Online i x antall måneder som forklarer bindingstiden....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...