Coffie=JavaCode Skrevet 5. juli 2004 Del Skrevet 5. juli 2004 Men du kan jo laste ned andre musikk av spillere, og film ting fra apple sin hjemme side. Ikke misforstå. Har ingenting mot Apple. Bare tok de som et eksempel på at det ikke er bare Microsoft som bundler slike ting i sitt Operativsystem. Andre gjør det også, deriblant Apple. Man kan laste ned andre mediaplayere til Windows også.. Ikke fra windos sin egen hjemme side, det er en stor forskjell. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 5. juli 2004 Del Skrevet 5. juli 2004 Har bare et ord å si om saken : SYKT. Lenke til kommentar
Martin Lie Skrevet 5. juli 2004 Del Skrevet 5. juli 2004 Har vært borti fler programmer som legger seg til den menyen, bl.a. mediaspilleren BSPlayer (om jeg husker rett) og Nero Burning ROM. Den kan også editeres via Powertoys, TweakUI. Programmer ja. "Det meste" er mulig ved korrekt redigering av registeret i Windows. Men Windows gir ikke _deg_ som bruker muligheten til å velge dette selv. Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 6. juli 2004 Del Skrevet 6. juli 2004 Synes dommen var helt grei jeg, men kunne også vært mye strengere. Poenget med en bot er at den skal svi, for det skal jo ikke lønne seg å bryte regelverk. Denne saken gjaldt kun Windows, nå bør Office stå for tur... Lenke til kommentar
Cimmerian Skrevet 6. juli 2004 Del Skrevet 6. juli 2004 Folk må skjønne at problemet ikkje er at Microsoft bundler WMP med operativsystemet. Det ville gjer at Apple og evt Linux distributørar som leverte OS med ein spesifikk media player falt under same hatt. Dette er ikkje tilfelle. Det som er problemet, og som er ulovleg både i EU og i USA, er at eit selskap som har monopol status på ein marknad, slik som MS har på desktop OS (over 90% av marknaden), bruker denne posisjonen til å vinne fram i andre marknader. Ein effekt i dette tilfellet er at ved å levere WMP integrert i systemet, vil alle som har windows, dvs dei aller fleste, ha dette som media player. WMP bruker som kjent lukka standardar som WMA/WMV. Det er andre selskap som har sitt levebrød av å lage media spelarar og codecar og å levere streaming materiale på internett, slik som Real og Apple, men og andre. Desse selskapa vil lide stort dersom MS bruker sin monopolstatus i konkurransen. Dvs at det ikkje lenger er nok å vere betre og til slutt vil dei måtte kaste inn handkledet. Kapitalisme fungerer ikkje utan konkurranse. Det er derfor desse lovane er her. Med MS som einaste aktør innanfor mange marknader, vil kvaliteten på produkta og prisen me betalar i desse marknadene bli til lite fordel for oss sluttbrukarar. Eit godt eksempel er IE. Denne browseren utvikla seg raskt til å bli betre så lenge netscape var ein reell konkurrent. Etter at dei hadde overtatt marknaden, stagnerte utviklinga seg. No som dei igjen opplever litt konkurranse frå andre, ser me nok utvikling på IE atter ein gong. Så det er altså ikkje spesifikt det at MS bundler WMP med Windows som er problemet, men at dei misbruker sin monopol status i ein marknad til å skaffe seg fordelar i andre marknader. Dette er som sagt ikkje lov. Eg trur forresten eg har lest noko om at OEMane, dvs dei som leverer pcar til folket, slike som DELL o.l. skal vere dei som vel hvilken media player som vert levert med pcen. Det vil altså sei at folk kan få ein enkelt media player når dei kjøper ein pc, men den skal ikkje vere bestemt av MS og tvungen til å vere WMP. Det vil bli ein jevnare konkurranse og MS vil måtte konkurrerere på "lik" linje med dei andre for å få media playeren til å følge os'et. Det er altså viktig å forstå at det ikkje gjeld selskap som ikkje nyt monopol status og likevel leverer ein media player med os'et. Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 6. juli 2004 Del Skrevet 6. juli 2004 (endret) Cimmerian: 100% enig med deg! Etter min mening så har Microsoft også missbrukt sin monopolstatus for å konkurrere ut andre selskaper med sin Office-pakke Endret 6. juli 2004 av snorreh Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 6. juli 2004 Del Skrevet 6. juli 2004 hva gjør muttern og fattern med sin nye PC og sitt nye bredbånds abbonoment når man ikke får gått på internet ved hjelp av et klikk? en annen ting man kan tenke på er at om ikke windows bundlet IE, så måtte man kjøpt en CD med en annen explorer på. akkuratt det har ingen tenkt på. er litt vanskelig å gå på opera.com å laste ned gratis eller kjøpe nyeste opera nettleser, når man ikke har en enkel nettleser i selve operativsystemet. OS'et virker jo handlingslammet om man ikke kan gjøre såppass enkle ting som å gå på vg.no uten å ringe rundt til folk som vet hvor man kan få tak i en nettleser. ja, det er et problem når man finner en nettleser som man vil erstatte IE med, men så går det ikke an å gjerne IE uten å ødelegge et elelr annet, eller få masse ubrukelige filer. slikt som IE og WMP vært valgfritt å installere, selv om dette hadde medført en litt lengre installeringstid. Lenke til kommentar
bidz Skrevet 6. juli 2004 Del Skrevet 6. juli 2004 nå bør Office stå for tur... Huh?.. Office bundles da ikke med Windows XP, eller noe annet operativsystem. Aner du i det heletatt hva denne dommen gjelder? Det gjelder at Microsoft bundler software som Media Player i selve operativsystemet (Windows XP). Kjøper du Office pakka, får du Office pakka, og ikke noe mer. Lenke til kommentar
TechBoy Skrevet 6. juli 2004 Del Skrevet 6. juli 2004 (endret) bidz: Det samme gjelder Windows som Office. Jeg forventer å få muligheten til å spille av filmer og høre på musikk, se på bilder osv etter jeg har installert et operativsystem. Et operativsystem skal være operativt og det får man når man installerer Windows (og andre OS for den saks skyld). Hver menige man gidder ikke å installere alt mulig for å få ting til å virke, noen standarder er greit, men syns ikke at Microsoft skal fjerne bundlelen som dem har, bare for at det "hindrer" konkurranse. Den menige man har ikke peiling på kodeker og slikt og rett og slett bryr seg ikke i det hele tatt så lenge alt virker slik dem vil det. Jeg er ikke for at IE, WMP osv skal fjernes fra operativsystemet, jeg syns derimot at man skal ha en mulighet til å fjerne det helt og holdent fra systemet etter installasjon. Man kan tweake Windows på mange måter, men de fleste bryr seg ikke om det heller, så lenge alt virker slik det skal. Endret 6. juli 2004 av TechBoy Lenke til kommentar
bidz Skrevet 6. juli 2004 Del Skrevet 6. juli 2004 bidz: Det samme gjelder Windows som Office. Jeg forventer å få muligheten til å spille av filmer og høre på musikk, se på bilder osv når jeg installerer et operativsystem. Et operativsystem skal være operativt og det får man når man installerer Windows. Hver menige man gidder ikke å installere alt mulig for å få ting til å virke, noen standarder er greit, men syns ikke at Microsoft skal fjerne det bare for at det "hindrer" konkurranse. Den menige man har ikke peiling på kodeker og slikt og rett og slett bryr seg ikke i det hele tatt så lenge alt virker slik dem vil det. Jeg er ikke for at IE, WMP osv skal fjernes fra operativsystemet, jeg syns derimot at man skal ha en mulighet til å fjerne det helt og holdent fra systemet etter installasjon. Man kan tweake Windows på mange måter, men de fleste bryr seg ikke om det heller, så lenge alt virker slik det skal. Hvis du leser over mine tidligere poster, ser du klart og tydelig at jeg er for framgang, dvs. at WMP og IE og slike funksjoner (Firewall, antivirus, etc) IKKE skal fjernes fra OS'et, men at det heller skal implementeres flere funksjoner. Hadde ikke Windows XP shippet med IE, WMP, osv. så hadde nok ikke muttern helt skjønt hvordan hun skulle brukt PC'en til de formålene hun bruker den til. Hun har ikke peiling på og laste ned den og den browsern, den media playern, osv, osv.. Det skal bare "virke", og det er det som er viktig. Lenke til kommentar
satanjapan Skrevet 6. juli 2004 Del Skrevet 6. juli 2004 er jo bare teit at microsoft ikke får lov til og ha wmp med i windows. blir jo det samme som at bmw ikke skulle få lov til og ha bmw motor i bilen, for da kunne forbrukerne ikke bruke en annen motor Lenke til kommentar
TechBoy Skrevet 6. juli 2004 Del Skrevet 6. juli 2004 bidz: Må bare ha meg unnskyld siden det innlegget så ut til å kritisere deg helt og holdent. Det var for det meste mitt eget syn på saken, men var ikke flink nok til å presisere det. Selv ser jeg for meg at jeg egentlig bytter til Linux når jeg får Adobe og Macromediaproduktene til å fungere dere (dem driver med konvertering til Linux hvis jeg ikke tar helt feil). Microsoft burde gi oss fler muligheter, spesiellt når det kommer til avinstallering av bundlet programvare. Lenke til kommentar
vehitman Skrevet 6. juli 2004 Del Skrevet 6. juli 2004 er jo bare teit at microsoft ikke får lov til og ha wmp med i windows. blir jo det samme som at bmw ikke skulle få lov til og ha bmw motor i bilen, for da kunne forbrukerne ikke bruke en annen motor tydeligvis en til her som ikke forstår det med monopol... BMW har ikke monopol på biler i samme grad som MS har monopol på operativsystemer. Dvs man trenger ikke å kjøpe en bmw motor og kan heller komme seg like godt frem i biler av andre merker (altså ingen tvinger deg å kjøpe en bmw motor selv om du kjøper en bil)... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå