Gå til innhold

LEttte distro - hvilket ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ja, det du kan begynne med er jo å lage deg en brukerkonto til Slackware via adduser.

når du er ferdig med det så kan du logge deg inn med brukernavn og passord og du er inne. nå vet jeg ikke helt om du får valget om hvilket brukergrensesnitt du vil bruke når du har skrevet brukernavn og passord. da jeg bare har brukt Gnome i Slackware 10.0. Gnome ruler villt synes jeg :D

du har vel laga en root konto, det har du sikkert, men måtte spørre allikevel.

det med tastaturet er jeg sannelig ikke sikker på hvor du endrer. sikkert noen andre som kan svare på det bedre enn jeg.

regner med at det er tastatur oppsette du må endre da. å det vet jeg ikke hvordan man endrer enda.

det med oppløsninga skal du ha ordna under installasjonen, men hvis ikke tror jeg du endrer det ved å skrive xf86config (rett meg hvis det er feil) så får du et valg om oppløsning der.

ellers så må jeg bare si at Slackware er noe av det feteste jeg har vært borti noen gang. bare du får konfiguert det riktig og får alt opp å gå så er Slackware kongen over alle konger :p

Lenke til kommentar

wil: Alle installasjoner av Linux (såvidt jeg vet) er satt opp med root-konto. Det er ikke noe man trenger å lag. Og hvorfor er Slackware så mye bedre enn alt annet ?

Man setter forskjellige oppløsninger i XF86Config (merk: case sensitive), der kan man vel også sette default oppløsning.

Lenke til kommentar

Sc0oT: Jeg anbefaler deg å bruke programmet xf86config til å generere /etc/X11/XF85Config. Hvis du ønsker å endre på noe annet så er det like greit å endre filen senere. Hvis du bruker ATI-driverne så har driverutviklerne vært så utrolig arbreidssomme, at de har laget et annet (og til dels bedre) skript/program: fglrxconfig.

Lenke til kommentar
wil: Alle installasjoner av Linux (såvidt jeg vet) er satt opp med root-konto. Det er ikke noe man trenger å lag. Og hvorfor er Slackware så mye bedre enn alt annet ?

Man setter forskjellige oppløsninger i XF86Config (merk: case sensitive), der kan man vel også sette default oppløsning.

må jo nesten ha root passord da sim. hvis ikke kommer du ikke inn på root?

Lenke til kommentar
dette ble altfor avansert for meg, men jeg pr0vde. uansett, hvordan er Gentoo som OS ? Tenkte jeg skulle pr0ve noe som er lettere en slack!

Hvis et Linux OS skal kunne konkurrere mot MS Windows (for vanlige brukere), må det utvilsomt være SuSE. SuSE 9.1 har virkelig potensiale, selv om det fremdeles henger igjen en del av ulempene med linux.

Lenke til kommentar
dette ble altfor avansert for meg, men jeg pr0vde. uansett, hvordan er Gentoo som OS ? Tenkte jeg skulle pr0ve noe som er lettere en slack!

Hvis et Linux OS skal kunne konkurrere mot MS Windows (for vanlige brukere), må det utvilsomt være SuSE. SuSE 9.1 har virkelig potensiale, selv om det fremdeles henger igjen en del av ulempene med linux.

Etterhvert som du ser ulempene forsvinne, ser jeg fordelene forsvinne. Slik jeg ser det tjener du ikke på å bruke linux før du vet hva du driver med.

Lenke til kommentar

Feil; Hvis det skal likne mest mulig på Windows er SuSE muligens den beste distrubsjonen. Ellers er det ingenting ved den som gjør den noe bedre enn alle andre.

Lenke til kommentar

kjører du dualboot ScOoT? hvis ja, hvordan ble det med Windows etterpå? har hørt at Fedora er litt slem når det gjelder å kjøre sammen med Windows. prøvde først Fedora jeg også, men da jeg hørte at det var problemer mellom Fedora og Windows så bytta jeg.

Lenke til kommentar
Hvis det skal likne mest mulig på Windows er SuSE muligens den beste distrubsjonen. Ellers er det ingenting ved den som gjør den noe bedre enn alle andre.

Jeg som nybegynner med linux, synes uten tvil at den er den enkleste og mest "komplette" distro'en. Jeg har prøvd de fleste av de mest kjente distroene.

Jeg sier ikke at den er best for den som har peiling på linux, og har PC som hobby, men for en som er vant til brukervennligheten til windows, og ønsker det lettvindt, og et design som er "innbydende". Lycoris må vel være den som ligner mest på windows.

Wil: Hvordan mener du at det kan bli problemer mellom windows og fedora? Hvis du installerer fedora på en egen partisjon, er det værste som kan skje at den skriver ny MBR uten å ta med windows i bootloaderen, men det er jo enkelt å fikse. Har vanskelig for å tro at fedora roter med fat/ntfs partisjoner "automatisk".

Endret av GeeZuZz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...