Gå til innhold

LEttte distro - hvilket ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har hørt at Mandrake er den beste versjonen hvis det er dit første Linux :)

Første desktop ja, har vært borte i Slackware og BSD som server distro på min søte 199 mhz ;)

DANG, 3 install disker der jo ;) Jaja, får se på andre forslag!

Endret av Sc0oT
Lenke til kommentar

Fedora, Mandrake, er ganske greie distroer og holde på med. selv har jeg gått over til Slackware 10.0 jeg er ikke særlig erfaren linux bruker, men synes Slackware var grei å sette opp. liker den godt jeg.

Lenke til kommentar
Fedora, Mandrake, er ganske greie distroer og holde på med. selv har jeg gått over til Slackware 10.0 jeg er ikke særlig erfaren linux bruker, men synes Slackware var grei å sette opp. liker den godt jeg.

Ble nok knoppix på meg gitt, slack tok evig tid og laste ned..

Prøver meg fram på forskjellige distroer, får se hva jeg liker best!

Men uansett, SPILL ? Hvordan blir det med linux ?

Endret av Sc0oT
Lenke til kommentar

tar da ikke en evig tid å laste ned 2 linux isofiler? toppen 2 timer hos de fleste tenker jeg. for de med ADSL. alt etter hvilken hastighet de har. hos meg tar det 45 min per iso fil ca. men jeg har 2 mbits da. forresten så er ikke Knoppix noe å satse på i lengden egentlig. Knoppix kjører du direkte var cd og du får ikke gjort så mye i Knoppix har jeg hørt. ta heller å legg inn en fullverdig Linux, f. eks Fedora, Mandrake, eller en annen nybegynner Linux.

når det gjelder spill i Linux så går ikke dette så bra på alle spill. har hørt at du kan få kjørt Steam i Linux på en eller annen måte og noen andre spill, men da må du bruke noe som heter Wine. en slags Windows emulator eller noe sånt.

her er de distorene jeg har holdt på med forresten:

Sot Linux 2002 (den første jeg prøvde)

Red Hat 7.2 (denne likte jeg godt)

Red Hat 8.0 (denne var jo helt kongen og brukte denne veldig lenge både på test og laptopp pc.

Mandrake 9.0 og 9.1 (disse likte jeg ikke noe særlig så de ble fort bytte ut)

så ble det en pause i Linux. etter pause og en hel del tid med Windows ble det:

Mandrake 9.2 (fikk den med på DVD og likte den sånn passe bra)

Fedora Core 2 (denne var forsåvidt grei nok, men siden den ødela for Windows så ble den bytta ut)

Mandrake 10.0 official (denne ble ikke brukt noe særlig lenge)

Slackware 10.0 (denne er bare helt konge bruker den nå og den er jo helt hærlig)

så her har du min liste. Slackware er det beste jeg har prøvd ever.

Lenke til kommentar

Med min linje ( 400/128 ) tar det tid, angående hvem jeg tar så blir jeg meget usikker .. Slackware, hvordan er det og installere, mye slit for og få det til og gå smertefritt.. Hvordan blir det med drivere ? .. Setter slack på downing jeg!

Uff, angående spill vurderer jeg en Dualboot, eller hva det heter. Altså ha en liten partisjon med 98 på , som jeg bruker til spill.. Men er ikke det mye slit?

Endret av Sc0oT
Lenke til kommentar

Det er ikke mye slit, har du allerede windows inne på harddisken, og upartisjonert plass til linux så er det 0 problem.

Det er også mulig å spille windows spill i linux med wine/cedega(winex), så langt har jeg fått GTA Vice City, Battlefield Vietnam og Steam til å funke med cedega/winex.

Lenke til kommentar
Det er ikke mye slit, har du allerede windows inne på harddisken, og upartisjonert plass til linux så er det 0 problem.

Det er også mulig å spille windows spill i linux med wine/cedega(winex), så langt har jeg fått GTA Vice City, Battlefield Vietnam og Steam til å funke med cedega/winex.

suger det veldig mye CPU ? .. Skal bare laste ned begge .iso filene så skal jeg brenne ut, ta litt backup og formatere ;) Blir vell og utforske litt imorgen vell.. Dette kan ta tid :p

Lenke til kommentar

Wine/Cedega er ikke emulatorer, men windows API layer, det vil si at windows API kall oversettes til linux kall derfor suger det ikke så mye cpu.

Jeg mener at et windows program i wine kjører raskere enn et java program.

Noen sier også at windows programmene kjører raskere under wine enn under windows.

Dualboot er uansett den greieste løsningen, får du ikke noe til å funke i linux så rebooter du bare til windows, slik har jeg også det, men det er svært sjelden jeg bruker windows, kan ikke huske å ha bootet windows siden sist gang jeg var på lan. ;)

Lenke til kommentar
Wine/Cedega er ikke emulatorer, men windows API layer, det vil si at windows API kall oversettes til linux kall derfor suger det ikke så mye cpu.

Noen sier også at windows programmene kjører raskere under wine enn under windows.

Dualboot er uansett den greieste løsningen, får du ikke noe til å funke i linux så rebooter du bare til windows, slik har jeg også det, men det er svært sjelden jeg bruker windows, kan ikke huske å ha bootet windows siden sist gang jeg var på lan. ;)

Heh, får prøve meg fram!

Lenke til kommentar
kjører trippelboot jeg. Win 2000, Win 2003 og Slackware 10.0

heh, slack er ferdig om en drøy time, da har jeg et program som "wiper" hele disken, så alle sånne spor til gamle filer er borte.. Så i natt installer jeg slack!

Lenke til kommentar

Skal du ha dualboot anbefaler jeg å installere windows først, for installeren til windows er ganske frekk og overskriver mbr uten å spørre først.

Det resulterer i at bootloaderen til linux (lilo/grub) som lar deg velge mellom linux eller windows forsvinner, og da booter bare xp uten å spørre.

Man fikser det med å boote en cd og legge inn lilo/grub pånytt, ikke så vanskelig, men unødvendig tid bortkastet der.

Lenke til kommentar
er ikke helt sikker jeg men det kom ikke slike ting hos meg iallefall. var ganske så rett inn hos meg. vanligvis skal første booten ta litt tid, men det heller tok ikke så alt for lang tid hos meg.

da reinstaller jeg.. MEn, jeg mounta disk2 som /usr/local, blir det feil?

(Disk2 = hdd2 = not bootable )

Lenke til kommentar

Ytelsen til win32 programmer som kjører i WINE er veldig variabel, men du merker uansett ikke så mye til en forskjell når du bruker "typiske" windows-programmer som ikke benytter seg av 3d-aksellerasjon. 3d-støtten er der, men begrenser seg i hovedsak til opengl-støtte (jeg tror ikke direct3d->openGL er helt stødig...). Angående ytelse så er jeg noen ganger plaget av latency i programmer som kjører i WINE. Jeg har nylig konvertert en haug med musikkfiler fra spill som C&C, Red Alert og NFS i et program som heter GAP - Game Audio Player. Da hører jeg ofte på musikkfilene for å kunne skrive inn navn, og da stopper ofte musikken opp i noen sekunder når jeg flytter vinduer osv (filene ble lest rett fra cd) . Å gi wine en lavere nice-verdi ville kanskje løst problemet...

Har forresten prøvd Far Cry i WineX(cvs-utgaven) og det fungerte upåklagelig. Alle de fancy 3d-effektene virket, og hadde det ikke vært for de elendige ATI-driverne er jeg sikker på at ytelsen ville blitt omtrent lik som i Windows.

Angående dualboot så er det den løsningen jeg bruker nå. Ulempen er at jeg, etter en tids bruk av GNU/Linux, har blitt "allergisk" mot å reboote/"kjøre ned systemet". Det betyr at jeg ofte sitter i lengre perioder i hvert OS uten å skifte så veldig ofte. Det er bare så *utrolig* kjipt av ATI å lyve til kundene om driverutgiveler pluss at støtten til LInux-drivere er svært laber (skammelig). Ting blir ikke bedre når jeg hører om alle endringene og forbedringene NVIDIA kommer med hvor hver driver release!

Lenke til kommentar
er ikke helt sikker jeg men det kom ikke slike ting hos meg iallefall. var ganske så rett inn hos meg. vanligvis skal første booten ta litt tid, men det heller tok ikke så alt for lang tid hos meg.

da reinstaller jeg.. MEn, jeg mounta disk2 som /usr/local, blir det feil?

(Disk2 = hdd2 = not bootable )

På hvilken disk installerte du slack, og på hvilke partisjoner ligger / og /boot +evt flere?

Det ser ut som at du har gjort en feil under partisjoneringen eller konfigureringen av LILO. Først og fremst bør du sjekke i f.eks cfdisk om oppstartspartisjonene har et "boot-flag" på seg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...