Gå til innhold

Å ta opp tv-programmer med PC'en

Anbefalte innlegg

Jeg skulle gjerne tatt opp noen tv-programmer med PC'en, og lurer på hva jeg trenger da for å komme billigst ut. Det beste hadde vært om det var mulig å forhåndsprogramere, så maskinen tok opp programmer mens jeg f.eks. er på sommerferie. Og det bør også være billigst mulig.

I den sammenheng lurer jeg også på om det da er mulig å ta opp med DivX, så ikke opptakene tar så mye plass. Hvor mye plass tar eventuelt en times opptak?

Takker for svar. Er i kjøpsmodus, og tar muligens en tur til butikken i løpet av dagen, om jeg får noen gode råd.

Endret av AK47
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger et TV-kort med programvare som kan forhåndsprogrammeres til å ta opp programmer i DivX. Det er veldig mange TV-kort som gjør det nå, men du må sjekke det opp selv for å være sikker. DinSide har en del tester på slike.

Slike TV-kort finnes både i form av USB 2.0 bokser og PCI-kort og koster i området 500-2000kr uten at prisen har så veldig mye å si for kvaliteten.

Jeg tenker selv på å kjøpe et slikt i USB 2.0-utgave snart så jeg følger med på hva du kommer frem til.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte Pinnacle PCTV PRO og jeg kjempe fornøyd med produktet..Det er veldig

enkelt å bruke. Mann kan bruke mange forskjellige formater og spille inn med.

(det er avhengig av hvilke codec du har på maskinen fra før av)

Og forhåndsinnstilliger er veldig enkelt.

Prisen er heller ikke avskrekkende..ligger på mellom 800 til 1000kr.

Scortech

Endret av Scortech
Lenke til kommentar
Du trenger jo ikke TV kort da, en kompis av meg tok opp TV programmer med et helt vanlig Geforce Ti 4400, åsså brukte han et program, men vet ikke va det het!

Dersom eg ikkje er heilt på villspor så må du ha eit TV-kort. Muligens det går med eit kort som har VIVO. Dei fleste vanlege korta har berre video ut, DVI, VGA, S-Video og den koaks greia som eg har gløymd navnet på.

Du må jo få eit signal inn på PCen for at du skal kunne ta opp noko som helst.

Lenke til kommentar

Kjøp WinFast-kortet du, det er meget bra. Jeg bestilte mitt fra www.absoluttdata.no - rask levering og ingen problemer med kortet hittil (annet enn at det sitter litt "skjevt" i pci-porten, men det tror jeg har mer å gjøre med hk/kabinett-kombinasjonen min enn tv-kortet). Om du velger å ta opp i maks kvalitet, som er 768*576 om jeg ikke husker feil, kan det nok hakke litt om maskinen din ikke er av de aller raskeste. Går du ned et hakk i kvaliteten, skal det gå bra på mange maskiner, samt gi en helt ok og sebar kvalitet.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
mener du at Geforce TI 4400 har tv-inn?

De vanlige versjonene av geforce4Ti4400 har ikke tv-inn. Det MÅ i så fall være en VIVO-versjon av kortet. Altså en versjon med litt ekstra funksjonalitet. (Vivo = Video in + Video out)

Denne videoinngangen er alltid S-video eller Composite. Dvs. at du må ha en videospiller eller annet utstyr med en TV-tuner for å ta inn antennesignalet og tune inn på den kanalen du vil se på.

På TVkort så er TVtuneren innebygget i TVkortet så der plugger man bare antennekabelen rett i TVkortet.

Lenke til kommentar

Jeg har Pinnacle PCTV Stereo, og om jeg var deg ville jeg holdt meg unna det. Programvaren som følger med er ubrukelig, selv om selve TV-kortet er helt greit.

Nå bruker jeg ChrisTV Lite, som er gratisversjonen av det kjempepopulære programmet ChrisTV. Problemet med denne versjonen er at det er ingen opptaksmuligheter.

Om noen har noen gode og gratis alternativer til ChrisTV med opptaksmuligheter til DivX så fyr løs :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...