Gå til innhold

aa-batterier på digital speilrefleks?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fujifilm FinePix S2 (og S3 som er på trappene).

Pentax *ist D.

Sigma SD10.

Sikkert flere også, som jeg ikke kommer på i farten. Og dersom jeg har tatt feil på noen av de overnevnte, så korriger meg gjerne.

Lenke til kommentar

På speilreflekskameraene er det få kamera som bruker AA, og disse kameraene er heller ikke blant de billigste. Hvis poenget med å bruke AA er billige batterier, ville jeg heller satset på et vanlig/billigere speilreflekskamera og brukt litt ekstra penger på et ekstra batterisett, selv om det ikke er AA. Lithium-batteriene til D70 varer veldig lenge, og med et ekstra sett klarer du deg under de fleste forhold..

Hvis det da ikke er noen spesiell grunn til at du vil ha AA?

Lenke til kommentar

Jeg tenker ikke i første omgang penger, men jeg er generelt litt "redd" for andre batterityper som ikke fåes kjøpt overalt. Selvfølgelig kan man ha to eller tre batterier, men allikevel kan man være på reise, være rotete og glemme batteriene, bli frastjålet dem, eller få dem tomme for strøm.. og så står man der da, i Kuala Lumpur, med et kamera uten strømkilde.. Med AA kan man til nød finne noen i en kiosk..

Er det kanskje noen som har AA-innsats som til vanlig bruker andre batterier, men har dette som ekstrautstyr?

Lenke til kommentar

Jeg vet at det finnes en slik AA innsats for Canon 300 analog, men tror ikke denne passer til 300D.

Løsning: Kjøp deg et par ekstra batterier til 12$ stk på http://www.sterlingtek.com/ln03-canon-bp-511-dlc511.html

Disse er så billige at du har råd til å miste/ødelegge etc.

Da har du kapasitet i massevis, da et slikt batteri varer til minimum 500 bilder.

Fikk mine batterier etter få dager i posten.

Lenke til kommentar

Med i pakken til Nikon D70 finnes det et adapter for "vanlige" kamera batterier. Husker ikke i farten hva de heter men de er på størrelse med et halvt AA batteri, og er såvidt jeg skjønner tilgjengelig i alle fotobutikker.

Fordelen med disse batteriene er at de har tilnærmet uendelig varighet om man ikke bruker de, altså de kan ligge i kamera bagen i flere år for så å bli brukt uten å miste kapasitet. Et vanlig Li-Ion batteri vil sakte men sikkert miste ladning om det ikke brukes og egner seg derfor ikke like bra til backup.

Sjekk litt rundt på nettet på D70 specs så finner du sikkert info om batteritypen jeg tenker på.

Lenke til kommentar

Jeg hadde med mitt D70 en uke i Tyrkia nå nylig. Jeg brukte kameraet hver dag og tok omtrent 400 bilder på 8 dager. Jeg tok med meg både lader og batteriadapteret som fulgte med (Bruker 3 sk. CR2 batterier som fåes kjøpt de fleste steder). Men dette kunne jeg like godt lagt igjen hjemme, for batteriene varte enda noen dager _etter_ at jeg hadde kommet hjem fra ferien! Så D70 varer leeenge på et stk. fulladet batteri :yes:

Det er nesten så jeg glemmer at den bruker strøm ;)

Lenke til kommentar

Mitt tips er at du styerer unna Fujifilm FinePix S2, om du ikke er veldig glad i å skifte batterier. Selv er jeg veldig fornøyd med EOS300 D. Forrige gang jeg skiftet batteri hadde jeg tatt i overkant av 400 bilder, og da viste det halvfullt på displayet. Måtte skfite fordi kameraet krevde det ved oppkobling til PC.

Lenke til kommentar
Det er nesten så jeg glemmer at den bruker strøm ;)

Veldig sant! Tar som regel over 4-500 bilder før lading, og da viser displayet fortsatt halvfullt.

Eneste gangen var når jeg hadde kameraet koblet til PCen og tok bilder via Nikon Control, da tok batteriet kvelden etter 3-4 timer. Såvidt jeg har skjønt er det fordi lysmålingen er konstant på når kameraet er koblet til PCen, og jeg glemte desverre å slå den av når jeg spiste middag :blush:

Det som er så fint med DSLR er at man kan ha på kameraet dagen lang uten at det bruker nevnverdig mye strøm, ettersom tilnærmet alt untatt det lille sort/hvitt LCD displayet skrus av etter 10-20 sek. Når man så trykker utløseren halveis inn for å fokusere eller foreta en lysmåling våkner kameraet til livs igjen momentant :) en kjempefordel i forhold til IXUS'n jeg hadde før som gjerne gikk tom for batterier i løpet av en dag. At man ikke bruker LCD'en som søker hjelper jo også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...