Krezzo Skrevet 5. juli 2004 Del Skrevet 5. juli 2004 jeg og en kompis har sett filmen "K19 The Widowmaker". og da lurer vi på hva som skjer med kroppen når vi blir bestrålet med "atomstråler", dere vet hva jeg mener ? håper noen som vet dette STORE og VANSKELIGE spørsmålet Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 5. juli 2004 Del Skrevet 5. juli 2004 Det er jo enkelt. Du får superkrefter. Lenke til kommentar
Krezzo Skrevet 5. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2004 hmm... vil det si at jeg ønsker at jeg sank med "kursk"?? Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 5. juli 2004 Del Skrevet 5. juli 2004 Du vil få strålesyken. Hvis du er heldig ødelegger du en del celler, og kroppen din brytes ned. Du kan begynne å spy og blø, eller bli grillet. Alt ettersom hva slags stråler. Er det ikke fint at vi lever i en verden med så mange muligheter ?? Lenke til kommentar
Zemeckis Skrevet 5. juli 2004 Del Skrevet 5. juli 2004 (endret) Er det ikke fint at vi lever i en verden med så mange muligheter ?? LOL! Endret 5. juli 2004 av Zemeckis Lenke til kommentar
Svin Skrevet 6. juli 2004 Del Skrevet 6. juli 2004 Når kroppen treffes av radioaktiv stråling kan det skje flere ting. I hovedsak vil en få ionisering av vann som en finner overalt i kroppen. Den kjemiske reaksjonen er: H20+ + H2O -> H3O+ + OH*. OH* er en fri radikal som er veldig reaktiv, og kan danne H* radikaler ved videre reaksjon med vann. De frie radikalene kan reagere med hverandre og danne flere ulike kjemiske produkter. Ett av dem er hydrogenperoksid (H2O2), som er et kjent blekemiddel. Hydrogenperoksiden kan gi etsteskader inne i cellene og skade dem permanent. De frie radikalene kan også reagere med DNA molekylene i kroppen og skade dem (jf. skading av arvemateriale). Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 6. juli 2004 Del Skrevet 6. juli 2004 blir man bestrålet av små til midels store stråledoser vil du få div problemer. alt fra dårligere sed til div kreft former, blir du utsatt for seriøse doser vil du se ut som noen har grilla deg med en flamekaster. du skal vel også i teorien kunne "smelte" eller fordampe men jeg tror ikke det har skjedd på jorda Lenke til kommentar
T.L Skrevet 6. juli 2004 Del Skrevet 6. juli 2004 Stråling kan føre til at deler av arvestoffet i cellen muterer, og cellen mister sin funksjon. Og da denne cellen igjen deler seg, vil også de nye cellene være uten funksjon. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 7. juli 2004 Del Skrevet 7. juli 2004 Kraftig gammastråling kan forandre (skape mutasjoner) i DNA-molekylene dine. Bl.a. kan det skape sterke bindinger mellom adenosin og tymin på samme stigebein i DNA-heliksen, slik at store problemer vil oppstå når restriksjonsenzymer skal klippe i tråden. Lenke til kommentar
Svin Skrevet 7. juli 2004 Del Skrevet 7. juli 2004 Kraftig gammastråling kan forandre (skape mutasjoner) i DNA-molekylene dine. Bl.a. kan det skape sterke bindinger mellom adenosin og tymin på samme stigebein i DNA-heliksen, slik at store problemer vil oppstå når restriksjonsenzymer skal klippe i tråden. Antar at det er radikalene som er opphav til disse bindingene. Ettersom jeg ikke er biokjemiker vet jeg ikke hvordan strukturen til adenosin og tymin ser ut som, men etter navnet å dømme er de vel proteiner. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 9. juli 2004 Del Skrevet 9. juli 2004 De er i hvertfall karbonringer. En av dem er en enkel ring (6-ring tror jeg), den andre er en dobbeltring. Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 6. august 2004 Del Skrevet 6. august 2004 (endret) jeg og en kompis har sett filmen "K19 The Widowmaker". og da lurer vi på hva som skjer med kroppen når vi blir bestrålet med "atomstråler", dere vet hva jeg mener ? håper noen som vet dette STORE og VANSKELIGE spørsmålet Antar du mener radioaktiv stråling, som det finnes flere typer av: alfa, beta og gammastråler (Google forteller deg mer enn du ønsker på vite her). Tidvis inkluderes også nøytronstråling. Litt stråling: liten virkning, det er tross alt endel naturlig radioaktivitet rundt oss, og livet på jorden må tåle litt for i det hele tatt kunne overleve. I eldre tider (her i geologisk perspektiv, ikke mens din oldefar var ung), var det langt sterkere naturlig strålenivå enn idag. Skadelig stråling: skader i arvestoffet, gir kreft, kanskje sterilitet. Lav dødelig dose: skader på organer, bl.a. vil tarmene skades, en dør etter noen dager av diare/uttørring Sterk dødelig dose: celleveggene skades, brå død. Som kjent steriliseres medisinsk utstyr og mat med stråling. I sterke nok doser, bilr det bare suppe igjen. Greit nok når en lager syltetøy, ikke praktisk ellers. En finner mye info på nettet (Google igjen) om skademekanismene rundt stråling ved atombombing. Edit: langt mer detaljert info finner du på denne siden. Endret 7. august 2004 av Codename_Paragon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå