Gå til innhold

2 bilder, hva synes dere?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel jeg er ingen ekspert, faktisk første gangen jeg kommenterer bilder. Det Træna bildet var nesten perfekt, kanskje bare øynene mine som bedrar meg eller er horisonten skeiv?

Det Natur bildet ditt skulle du ikke ha tatt liggende, du skulle hatt et stående ark slik at du hadde fått med hele blomsten(?). Flotte farger, men når man tar sånne bilder er det ikke meningen å zoome mye slik at man slipper den tåkete bakgrunnen? :hmm:

 

EDIT: Skjønner ikke hvorfor jeg quoter når jeg er første som svarer :innocent:

Endret av Rippo
Lenke til kommentar

Det første bildet "trærna" har en veldig skjev horisont.

I tillegg syns jeg det blir alt for mye sjø, vurder ett annet utsnitt.

Himmelen var spennede og ganske dramatisk, men savner ett motiv og ikke bare himmel og sjø. Det er noen fjell i horisonten, men de blir fryktelig små.

Men ikke gi opp, du er absolutt inne på noe her!

Lenke til kommentar

Jeg vil kun kommentere på Træna-bildet fordi det er meget pent. Helt enig med NeoGeo.. Om du retter opp horisonten og velger ett utsnitt hvor feks hele sola er med og nøyer deg med ca 1/3 hav, så vil fjellene bli akkurat såpass store at du får en litt annen fokus i bildet. For min egen del begynner tankene å vandre da... :) Behold det samme formatet i det nye utsnittet.

Lenke til kommentar

ok, takker for respons allesammen. Jeg er enig at det ble litt for mye hav på det træna bildet. Horisonten ble skjev pga bildet ble tatt på en båt under fart og jeg så i lcd skjermen (kamera holdt 1 meter fra kroppen) istedet for "kikkehullet". :roll:

Lenke til kommentar

Hm, jeg har sett "træna" bildet 1000 ganger før.- Bare mange bilder som har vært bedre,

skjevt kamera ødela en god del, ikke så god komposisjon ødela resten. - Som sagt, grei

himmel, men lite smell i fargene. Ble liksom litt for grått alt sammen. Havet var imidlertid

ganske så kjedelig. Komposisjon på sol var også middelmåding - ikke putt ting i midten

av bildet! Bruk det gyldne snitt.

 

"Natur" bildet var også relativt kjedelig, med tanke på at det er et vanlig motiv som ikke

hadde noe spesielt over seg. Komposisjonen er her også ganske dårlig, ikke putt det i

midten av bildet - det ser rart ut og er ikke godt for øyet.. Noe annet er at du kuttet av

toppen av planten - rett før den slutten, ikke bra. Enten tar du et nærmere motiv og

kutter av mer av toppen slik at det blir et mer naturlig utsnitt - eller så får du med hele

planta med litt "headroom" altså litt luft mellom slutt av plante til kant av bildet. Ellers

så mangla dette bildet også litt "smell i fargene". - Slikt kan du fikse med Gimp.

 

For å ta pene bilder må du prøve mye, se på andre sine bilder -> hva gjør dem så vakre?

Å lese litt om komposisjon o.l. er heller ikke å forakte. - Du burde kanskje også komme

litt nærmere hovedmotivet av bildet, hva vil du si? Hva vil du vise? - Jeg tenker det er

humla. - Da bør du gå nærmere å få denne humla med, eller kanskje zoome inn litt,

få vekk alt "søppelet" rundt. - Å ha en ufokusert bakgrunn var imidlertid bra. Man skal

ta bildene på denne måten, få vekk det som er uinteressant og fokusere på hva man vil

ha frem :)

 

Uansett, nå fikk du kritikk - du fikk litt mye ros her først, du blir nok ikke noen bedre

fotograf av kun ros vet du ;) - Så, ta et par bilder til, noen flotte bilder - også gleder jeg

meg til å se resultatene dine :] Du kan nok ta bedre bilder skal du se ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...