mikaelandre Skrevet 4. juli 2004 Del Skrevet 4. juli 2004 (endret) Har et lite problem her. Jeg prøver å bygge opp ei side med fire deler, top, venstre, høyre, innhold og bunn. Gir hver ting en id, og alt er flott. problemet kommer når jeg skal lage forskjellige deler av sida. kanskje vil jeg ha et form, og <form> gjør mye rart, så da må jeg ha en klasse slik at den blir fin. så vil jeg ha en nyhetsliste, og trenger en klasse for at den skal se fin ut, osv. til slutt har jeg laga veldig mange .class ting, som kanskje brukes bare en gang over hele sida. problemet da er at css fila blir veldig stor og uoversiktlig. Hvis jeg i tillegg vi lage flere css filer, slik at jeg kan endre litt på utseendet raskt, så blir det veldig mye å oppdatere, og kanskje trenger jeg ENDA en klasse, og da må den legges til og tilpasses i alle css filene.... ble litt langt og uoversiktlig dette, men håper noen forstår hva jeg mener. Har dere noen tips til effektiv bruk av css? vil ha css fila oversiktlig og fin... Endret 4. juli 2004 av mikaelandre Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 5. juli 2004 Del Skrevet 5. juli 2004 (endret) - Bruk kun én CSS-fil - Ikke bruk sånn border-style, border-width og gudvethva annet. Legg alt sammen i border: blabla - Hvis en klasse skal kun brukes på f.eks p-elementer; bruk p.klasse { blabla } istedenfor bare .klasse. Jeg synes i hvertfall det blir lettere å skjønne hva den spesielle klassen skal brukes til da. - Bruk kommentarer! /* kommentar her */. Sett en svær kommentar-overskrift over de forskjellige delene i CSS-en (layout, typografi, diverse, etc.) EDIT: Whoops, en liten typo med kommentarene Endret 5. juli 2004 av Loomy Lenke til kommentar
E.T Skrevet 5. juli 2004 Del Skrevet 5. juli 2004 Oppleer noe veldig rart med kommentarene, Virker som om noe av innholdet blir forandret når jeg setter en kommentar over det, noen som vet hva dette kan være? Lenke til kommentar
Arntfinn Skrevet 5. juli 2004 Del Skrevet 5. juli 2004 Loomys kommentar er feil. Det skal være /* kommentar */ Lenke til kommentar
mikaelandre Skrevet 5. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2004 ja ok, men det største problemet er like vel at jeg hele tiden tenker at nå trenger jeg en nye klasse til, og så blir det veldig mye til slut.t spesiellt ved bruk av <table> og <form> og <ul> for å hindre at de standard attributtene slår til.... Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 5. juli 2004 Del Skrevet 5. juli 2004 That's life... Prøv å bruke så mange fellesregler som mulig, slik som * { margin:0; padding:0; } ..f.eks. Lenke til kommentar
mikaelandre Skrevet 5. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2004 ok, høres lurt ut. vil du anbefale å sette table {ting og tang} eller å bruke en klasse .tabell og sette tingene på den og så bruke <table class="tabell"> Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 5. juli 2004 Del Skrevet 5. juli 2004 alt etter om du har fleire tabeller som skal vere like, eller om du har forskjellige tabeller der en må skille seg litt ut, elns.. I praksis har det lite å sei om alle skal vere like, men det er jo litt lettare å berre bruke "table" som selektor Uansett, gå igjennom heile stilarket ditt, og sjå om det er stilregler som er heilt like (dvs, at alle egenskapane for en ting er like) - og lag heller èn klasse, istede for to.. Ellers bør du gå igjennom stilarket ditt, og skjekke om det er ting du kan fjerne uten at det påvirker resultatet... Uansett, det er ikkje unormalt at et stilark for ei litt kompleks side blir på et par hundre linjer, inkludert kommentarer.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå