Gå til innhold

Redigere s/h-bilde med mye kontrast

Anbefalte innlegg

Jeg har et bilde der ca halvparten av bildet er lyst (dvs himmelen) mens den andre halvdelen er relativt mørk. Den lyse delen har få detaljer (nesten utbrent), og den mørke delen er litt for mørk. Særlig når jeg prøver å lage et fint svart-hvtt-bilde av dette blir bildet veldig grått, og en økning av kontrasten vil naturligvis øke problemet enda mer.

Jeg er ute etter en måte å "reparere" dette på i Photoshop. Antakelig burde bildet vært tatt i et annet vær (mindre sol), men jeg vil likevel prøve å få fikset litt på det og se hvordan resultatet blir. Bildet er ikke fantastisk i utgangspunktet, men jeg vil lære meg hvordan man kan fikse dette. Jeg har selv prøvd en framgangsmåte som ikke fungerte så bra:

1. Kopiere bildet fra Layer1 til en ny Layer2

2. Gjøre den nederste layeren (Layer1) mørkere med levels og contrast, slik at himmelen blir flott

3. Gjøre den øverste layeren (Layer2) lysere med levels og contrast, slik at den mørke forgrunnen blir fin

4. Bruke Magic Tool og Lasso for å merke den lyse delen i Layer2, og bruke 4 pixlers Feather for å få en mer gradvis kant

5. Lage en maske for layer2 ut fra selection (new mask -> hide selection) slik at den lyse forgrunnen fra layer2 beholdes, mens den mørke himmelen fra layer1 vises gjennom... Ferdig?

Problemet mitt oppstår i de to siste punktene, fordi grensen mellom himmelen og forgrunnen blir veldig kantete og kunstig. Jeg er sikker på at det finnes et triks for å unngå dette, men jeg har ikke funnet det ennå. Kan noen hjelpe meg med noen smarte triks?

originalbildet i farger

svarthvitt-utgave av original

bearbeidet versjon (ser fantastisk dårlig ut) (et litt større utsnitt enn de andre versjonene, men det spiller liten rolle her)

Endret av anderfo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kunne jo forsåvidt like gjerne arbeidet med fargeversjonen, og konvertert til svarthvitt helt til slutt.

Man skal bestandig jobbe i RGB, helst Adobe RGB (1998).

Konvertering til CMYK, s/h osv er siste ledd man gjør når man jobber med

bilder, dette for å ha full kontroll i fargerommet.

Ser versjonen eg la ut ble veldig mørk i gresset, dette justere du opp med

curves...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...