Geir68 Skrevet 4. juli 2004 Del Skrevet 4. juli 2004 (endret) Etter å ha lest diverse innlegg om stuePC, HTPC, DivX maskin (kjært barn har mange navn) bestemte jeg meg for å bygge en maskin for visning av film, bilder og avspilling av musikk. Jeg samlet sammen følgende deler fra rote-kassa: Asus P2B hovdekort PIII 600 MHz slot1 328 mb SD ram 100 MHz 28 MB Seagate hardisk SB Live lydkort Nettverks kort Det jeg måtte kjøpe var skjermkort og PSU. Valget falt på et Radeon 9200SE og en 300W Aopen PSU med 120mm vifte. Hovedkortet støtter kun AGP2X, så utvalget av grafikkort var noe begrenset. Jeg hadde en kassert 23mm sengegavl som jeg bygde kassen av: Legg merke til utfresningen til PCI kortene. Powerknappen er en gammel biltema trykknapp som jeg hadde liggende. Ledningene ble loddet til hovedkortet på riktig pinner.(Tror du jeg traff på første forsøk? ) Baksiden krevde en del måling og kutting med stikksag. Til slutt ble kantene frest med en Dremel kantfres. Kabinettet suger luft inn igjennom 3 hull i bunnen , og blåser dette ut igjennom strømforsyningene. Denne har en vifteregulator på baksiden som jeg kjører på laveste hasighet. En PIII utvikler kun 25Watt Det er ikke dårlig plass her. Jeg kan bygge ut med flere hardisker etter hvert. Det er mulig det blir satt inn en DVD-Rom etterhvert, men foreløpig kjøres alt over 100Mb nettverk. Hardisken hørtes ut som et treske-verk i det gamle stål kabinettet så jeg var litt skeptisk til å ha denne i stua. De tykke(og tunge) treveggene i kassen har demper virkelig bra. Jeg kan kun høre disken under boot . For å ytterligere dempe disk-støyen ble denne hengt opp i gummistrikk. Som frontend bruker jeg myHTPC som lar deg spesifisere hvilke foldere som skal skannes for film,bilder og musikk. Det grafiske brukergrensesnittet kan styres med mus, tastatur eller fjernkontroll. Jeg har bestilt en "Irman" som er en infrarød mottaker med software som kan læres opp med enhver fjernkontroll. Og slik ble det seende ut til slutt. Det tok ikke mer enn en liten time fra den var ferdig til min bedre halvdel hadde lagt sin kvinnehånd på verket. "Selvfølgelig manglet den en duk, litt nips og en lampett, kjære" Endret 5. juli 2004 av Geir68 Lenke til kommentar
fredriku Skrevet 5. juli 2004 Del Skrevet 5. juli 2004 Dette ser da riktig så bra ut, men burde den ikke ligge under Worklogs? Be en moderator om å flytte den du, før den blir stengt Utrolig hva man kan få til med gamle deler.. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 5. juli 2004 Del Skrevet 5. juli 2004 Etter ønske fra trådstarter selv, flyttes denne fra hardware -> SFF-barebone til Worklogs Lenke til kommentar
Ceaucescu Skrevet 6. juli 2004 Del Skrevet 6. juli 2004 Veldig stilig! Har noen tilsvarende komponenter liggende hjemme, så kunne tenkt meg å gjort noe lignende! Lenke til kommentar
acon Skrevet 6. juli 2004 Del Skrevet 6. juli 2004 (endret) VELDIG stilig... Imponerende hva man kan gjøre med alt de "gamle" pc komponentene manhar liggende! Slik må jeg også lage meg Endret 6. juli 2004 av acon Lenke til kommentar
Demogorgon Skrevet 12. juli 2004 Del Skrevet 12. juli 2004 (endret) very nice indeed! driver med en slik pc selv om dagen, og da inspirerer det stort å se andre som gjør det hele så lekende lett edit: og da var delene i posten Endret 12. juli 2004 av Demogorgon Lenke til kommentar
Qwseyvnd Skrevet 25. juli 2004 Del Skrevet 25. juli 2004 Hvordan er ytelsen på DVD filmer og HDTV 1080i på 600 mhz ? Lenke til kommentar
CSSSK Skrevet 25. juli 2004 Del Skrevet 25. juli 2004 Den der var stilig! Flott arbeid! Nettopp ferdig med min casemod, og noe sånt fristet litt må jeg si Lenke til kommentar
zh Skrevet 26. juli 2004 Del Skrevet 26. juli 2004 hvor fikk du tak i myHTPC? er det ett os, eller kjøres det under windows? Lenke til kommentar
Zemeckis Skrevet 26. juli 2004 Del Skrevet 26. juli 2004 Det var jo ganske så fint egentlig.Skulle nesten ikke tro at det skjuler seg en HTPC der og det er jo bra Lenke til kommentar
Xpression Skrevet 26. juli 2004 Del Skrevet 26. juli 2004 Flott arbeid du har gjort her. Enda bedre ble det vel når også madamen likte Flott Lenke til kommentar
Lungemannen Skrevet 27. juli 2004 Del Skrevet 27. juli 2004 Veldig bra og fin HTPC du lagde! Jeg vurderer å lage en slik selv, med et TV-kort. Hvordan fungerer det "myHTPC" programmet du brukte? Har du filmene på en filserver eller har du de i den pc'en? Hva slags software brukte du? Brukte du et vanlig skjermkort, tv-kort eller et HDTV-kort? Lenke til kommentar
Digranes Skrevet 28. juli 2004 Del Skrevet 28. juli 2004 sexi a womans touch hjalp på den passa jo veldig godt inn i stua der den står på bildet -mamazboy- Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 30. juli 2004 Del Skrevet 30. juli 2004 Hvordan er ytelsen på DVD filmer og HDTV 1080i på 600 mhz ? HDTV filmer vil nok ikke fungere så bra på 600mhz.... Lenke til kommentar
Demogorgon Skrevet 30. juli 2004 Del Skrevet 30. juli 2004 dette er www.overklokking.no. hva gjør man på overklokking.no? man overklokker! da blir det nok andre boller vil jeg tro.. ps: hdtv'er fra ca 2000 og før har bare en forkrøpla P2 på 400mhz.. da burde det duge med 600mhz.. Lenke til kommentar
Tommelom Skrevet 30. juli 2004 Del Skrevet 30. juli 2004 Søt, liten pc du fikk til der. Og som sagt før: den passet jo glimrende inn der den står. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 30. juli 2004 Del Skrevet 30. juli 2004 dette er www.overklokking.no. hva gjør man på overklokking.no? man overklokker! da blir det nok andre boller vil jeg tro.. ps: hdtv'er fra ca 2000 og før har bare en forkrøpla P2 på 400mhz.. da burde det duge med 600mhz.. hva mener du med hdtv'er fra 2000 og før ? for å kunne spille av skikkelige hdtv filmer trenger du et par stk. av det som kalles GHz, vil du spille av hdtv filmer komprimert med WM9 må du i tillegg ha nermere 3stk av dem! med oppløsning på opptil 1920x1080 og en bitrate nermere 20Mb/s kommer nok den 600mhz til å slite litt.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå