rikkmund Skrevet 4. juli 2004 Del Skrevet 4. juli 2004 Tidligere denne uka kom jeg over en test av en Olympus C-2500L. Finner dessverre ikke igjen testen men jeg husker et sample bilde som fasinerte meg. Det var bilde av en mann som spilte fotball. Det spesielle med bildet var at omgivelsene rundt mannen. Du kunne ikke se noe i det hele tatt. Virka som bakgrunnen gikk i full fart mens mannen bare sto stille. Sikkert ingen som skjønner hva jeg babler om men håper noen kan hjelpe. Skulle gjerne ha kjøpt et kamera med denne funksjonen. Håper inderlig noen kan hjelpe. Mvh Lenke til kommentar
tulling03 Skrevet 4. juli 2004 Del Skrevet 4. juli 2004 Bildet var sikkert manipulert i Photoshop med motion blur av bakgrunnen. Lenke til kommentar
rikkmund Skrevet 4. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2004 Ingen kameraer som gjør dette selv? Var rimelig sikker på at dette var et sample pic direkte fra kameraet. Lenke til kommentar
DeeTee Skrevet 4. juli 2004 Del Skrevet 4. juli 2004 Det er vel bare til å sette på lang lukketid det. Bare få mannen til å stå helt stille mens ting i bakgrunnen beveger på seg. Ellers var det kanskje litt søt DOF i bilde. Det er lettere dersom du viser oss selve bildet du vil kopiere. Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 4. juli 2004 Del Skrevet 4. juli 2004 Hadde vært mye enklere å tyde hvis vi hadde hatt bildet tilgjengelig, men for meg høres det ut som om fotografen har panorert mens fotballspilleren løp bortover banen. Hvis du følger noen som løper tvers over synsfeltet ditt (fra venstre mot høyre eller omvendt) nøyaktig med kameraet, vil vedkommende bli skarp mens bakgrunnen blir sløret. Dette avhenger i mindre grad av kameraet, og i større grad av fotografen, og det krever litt trening for å få et vellykket resultat. Kan dette være hva du mener? Mvh Kjetil Lenke til kommentar
rikkmund Skrevet 4. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2004 Husker jeg ikke feil, så sto mannen helt stille. Så ihvertfall sånn ut. Holder på å lete gjennom Google slik at dere skal få se bildet. Lenke til kommentar
rikkmund Skrevet 4. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2004 Her fant jeg et lignende bilde tatt med samme kamera: http://www.betterphoto.com/gallery/dynoGal...=&contestCatID= Er dette redigert i ettertid? Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 4. juli 2004 Del Skrevet 4. juli 2004 Hvis du leser hva som står under bildet forstår du kanskje at det er mekket i PS. PS: Motion blur Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 4. juli 2004 Del Skrevet 4. juli 2004 Det så EKSTREMT redigert ut. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 4. juli 2004 Del Skrevet 4. juli 2004 Det bildet var redigert, men det er også mulig å lage omtrent samme effekt ved hjelp av panoreringen som rotekaizer beskriver, hvis du skal ta bilde av noe som beveger seg raskt (en bil, en sykkel e.l.). Det er ikke en kamerafunksjon. For å få til panoreringen må du være flink til å følge motivet med kameraet (helst bør man ha et stativ som egner seg til det formålet), og du må ha passelig lang lukkertid (litt avhengig av motivets hastighet, men ofte må man ha litt lengre lukkertid enn man pleier). Også må du ha flaks.. Lenke til kommentar
znapper Skrevet 6. juli 2004 Del Skrevet 6. juli 2004 (endret) Mitt kamera har denne funksjonen, så jeg antar at det muligens vil komme på nyere kamera etterhvert, bildestabilisatoren blir satt til å stabilisere kun horisontalt istedenfor både vert og horis. bevegelser. (mener jeg å huske) Men stativ vil man nok trenge uansett kanskje, har bare prøvd èn gang for morroskyld - og uten stativ..... bildet ble tatt mer eller mindre på sparket og er derfor ikke noe særlig bra, men viser prinsippet. Endret 6. juli 2004 av znapper Lenke til kommentar
dan1el Skrevet 6. juli 2004 Del Skrevet 6. juli 2004 Tror det du er ute etter heter panorering. Du trenger stativ og må ha litt lang lukkertid. Jeg har ikke så mye peil, men du trenger et godt kamera for å få et bra resultat. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå