Froddo Skrevet 4. juli 2004 Del Skrevet 4. juli 2004 (endret) Hei Har en maskin som fungerer som server med windows 2000. Her er en mappe delt slik at 3 andre pcer kan få full tilgang til denne. Har ikke satt opp dette selv så jeg er ikke helt stødig på slike oppsett. Skal sette opp en ny pc med samme rettighetene til den delte mappen på serveren. Har satt opp en ny (Privilegert) bruker på serveren med å bare trykke enter når jeg får spørsmål om passord. Når jeg setter opp den nye pcen med den delte mappen (server) på en egen bokstav (Nettverksfolder) feks z: får jeg spørsmål om passord slik at jeg må trykke enter hver gang jeg skal gå inn på serveren i explorer etter å ha re bootet maskinen. Er det en måte å sette dette opp på for å unngå spørsmålet om passord hver gang jeg skal inn på serveren fra den nye maskinen etter å ha re- startet denne? Sikkert litt rotete forklart, håper noen forstår poenget. Oppsett på maskiner: Server: Windows 2000 Ny maskin: win xp pro Alle pcene er koblet opp sammen via en switch. på forhånd takk hvis det skulle være noen som skjønner hva det går i her Endret 4. juli 2004 av Froddo Lenke til kommentar
aklla Skrevet 5. juli 2004 Del Skrevet 5. juli 2004 logger du deg inn på domenet når du skal bruke XP maskinen?? Lenke til kommentar
Joffer Skrevet 5. juli 2004 Del Skrevet 5. juli 2004 Tipper han ikke bruker domene, men bare vanlig workgroupfunksjonalitet... Anyway, prøv dette: I Windows Explorer går du i menyen: Tools > Map Network Drive Klikk på "different user name" linken og anngi brukernavn og passord der. Dersom dette ikke virker, så må du nok til med domenepålogging.. Lenke til kommentar
Evilman Skrevet 5. juli 2004 Del Skrevet 5. juli 2004 lenge siden jeg sosa rundt med workgroup.. men det virker også som du har ett brud i nettverket ditt ett sted i og med at windows da ikke husker at du har brukt passordet og brukernavnet en gang.. noe som windows xp er ram på... men dette kan løse problemet ditt du lager en bruker på maskina (windows 2000 server maskina) eks. hans grete admin you name it. setter ønsket passord. på denne så kommer det litt ann på hva du ønsker at denne brukeren skal ha som retigheter administrator bruker eller priviligert bruker. siden dette er bare en mappe så klarer du deg lenge med bruker tilgang.. så høyreklikker du på sharet og gir denne brukeren tilgang sammen med en passord beskyttet administrator. og fra mappen her etter å ha lagt inn brukeren setter du hva denne brukeren har lov til og ikke lov til kanskje ikke ett geni strek å la den slette filer ? ? dererter tar du å går på den maskina du skal bruke (mappe opp sharet) og går på min datamaskin trykker tools\ verktøy og map network drive eller mappe opp nettverksdisk og finner pathen til denne disken setter brukernavn og passord og ber den huske dette.. Lenke til kommentar
Froddo Skrevet 6. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2004 Tipper han ikke bruker domene, men bare vanlig workgroupfunksjonalitet... Anyway, prøv dette: I Windows Explorer går du i menyen: Tools > Map Network Drive Klikk på "different user name" linken og anngi brukernavn og passord der. Dersom dette ikke virker, så må du nok til med domenepålogging.. Takker Joffer og Evilman for oppskriften, Fungerte utmerket. Lært litt i dag også Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 7. juli 2004 Del Skrevet 7. juli 2004 Husk: Har du en 2000 server og en XP klient blir XP klienten automatisk satt høyere enn serveren. Da vil XP-maskinen få tilgang til alt som de andre ikke får. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå