Gå til innhold

Skjule filer på flyttbar harddisk

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg en flyttbar harddisk som også brukes av andre mot forskjellige og flere pc'er.

Er det noen måte og skjule samt gjøre mine personelige foldere utilgjengelige for andre brukere?

Takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har tenkt på dette. Men noe sier meg at feks. kryptering av filer vil bare gjelde for/mot den maskinen hardisken er satt opp mot i krypteringsøyeblikket. Ved flytting av hd til en annen pc vil vel denne kunne lese absolutt alle filer - eller ikke???

Har du i så tilfelle noen anbefalinger når det gjelder program? Er encryption magic brukanes?

Lenke til kommentar
Jeg har tenkt på dette. Men noe sier meg at feks. kryptering av filer vil bare gjelde for/mot den maskinen hardisken er satt opp mot i krypteringsøyeblikket. Ved flytting av hd til en annen pc vil vel denne kunne lese absolutt alle filer - eller ikke???

Har du i så tilfelle noen anbefalinger når det gjelder program? Er encryption magic brukanes?

Eller ikke :p

En fil som er kryptert kan kansje sammenlignes med en zip fil med passord :)

Lenke til kommentar

Å "skjule" filene tilbyr så godt som ingen sikkerhet. De ligger der jo i åpen form. Selv om du skjuler de på en eller annen måte, er det lett å finne de igjen.

Dersom du ønsker å holde filene dine for deg selv, må du kryptere dem. I ditt tilfelle ville trolig et program som støtter on-the-fly kryptering av virtuelle stasjoner være det beste. Et godt program du kan bruke til dette er BestCrypt. Dersom du heller vil ha et gratis og open source program, er TrueCrypt veldig bra. Den nye versjonen av TrueCrypt virker bare under Windows XP/2000/2003. Hvis du har Windows 98 eller ME må du bruke den eldre versjonen. Dersom du skal bruke TrueCrypt, hadde jeg valgt Blowfish som krypteringsalgoritme. Begge hash algoritmene duger, du kan bare bruke defaulten, som er SHA-1.

Husk å velge et skikkelig passord, det er DET som er avgjørende for sikkerheten din. Det bør ha en viss lengde, og bestå av både store og små bokstaver, tall og spesialtegn. La passordet bestå av flere ord, men ikke slik at de danner en setning som gir mening. Du må selvfølgelig kunne huske passordet. Om du skulle velge et passord som kun består av ett enkelt ord, er det mulig å finne passordet ditt på under et sekund med et ordliste-angrep, og dermed kan angriperen få tilgang til filene dine.

Eksempel på ok passord: k0bb3r gReNse BortkOmmen svigeRmor p@sta?!

Endret av Garathor
Lenke til kommentar

Hvilken ordliste har k0bb3r? De enest som har det, er de som bruteforcer. Hvis jeg skulle ha lagd et program som bruteforcer hadde jeg gjort slik at mellomrom og alle andre tegn hadde blitt tatt med. Til og med ditt passord der hadde blitt knekt etter en stund!

Lenke til kommentar
Hvilken ordliste har k0bb3r? De enest som har det, er de som bruteforcer. Hvis jeg skulle ha lagd et program som bruteforcer hadde jeg gjort slik at mellomrom og alle andre tegn hadde blitt tatt med. Til og med ditt passord der hadde blitt knekt etter en stund!

Selvfølgelig, alt kan knekkes med bruteforce. Mener du virkelig at "k0bb3r" i seg selv hadde vært et tilstrekkelig passord? Aldri i livet. Men om man hadde brukt hele linjen hadde passordet vært såpass langt at det i praksis neppe ville latt seg gjøre å bruteforce det med en vanlig forbruker sin PC, og skulle dermed tilby tilstrekkelig sikkerhet i hans tilfelle.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke hørt om true crypt, kan noen som kjenner det si meg om det fungerer slik som bestCrypt, med kryptering av et helt volum i slengen?

Det fungerer akkurat som BestCrypt. Utviklerene er særiøse, og programmet er anerkjent. Jeg kan absolutt anbefale det, det eneste jeg savner er støtte for litt flere krypteringsalgoritmer (jeg skulle gjerne hatt Twofish eller Serpent).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...