B4stian Skrevet 4. juli 2004 Del Skrevet 4. juli 2004 har vurdert kryssfinér og det er nok bra til sånt, men hørt noe om noen slags hobbyplater også.. noen som har peiling på hva som er best? Lenke til kommentar
e321 Skrevet 4. juli 2004 Del Skrevet 4. juli 2004 eg har brukt(bruker?) hobbyplater. Kryssfiner kan vel lett flise seg opp eller? anyway, brukte hobbyplater for da var det bare å demontere skrivepulten min Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 4. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2004 hehe, men noen som vet prisen på hobbyplater da? og hvordan tre det er i dem.. og såklart tykkelse!! kan godt vært litt tykt (1cm ellerno max) siden jeg skal lage en liten nett boks.. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 4. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2004 MDF??? hva er det?? Lenke til kommentar
Hoax Skrevet 4. juli 2004 Del Skrevet 4. juli 2004 Kryssfiner funker ganske bra, men kan sprekke opp lett hvis du setter i en skrue fra enden... Hobbyplater kan funke bra. Jeg er heller ikke sikker på hva MDF er, men det er vist noe som også brukes til høytalere så da bør det fungere veldig bra til PC også. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 4. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2004 ja, kanskje MDF er det beste.. men noen som vet hva det er, tykkelse på det og såklart pris!! Lenke til kommentar
andesam Skrevet 4. juli 2004 Del Skrevet 4. juli 2004 Hobbyplater (?), er det sånne plater som er på kontor pulter? I så fall kan jeg skaffe det gratis, tror jeg... hvis ikke så vil vel kontor pult plater også funke(?). Lenke til kommentar
Marius_EV Skrevet 4. juli 2004 Del Skrevet 4. juli 2004 (endret) hehe, men noen som vet prisen på hobbyplater da? og hvordan tre det er i dem.. og såklart tykkelse!! kan godt vært litt tykt (1cm ellerno max) siden jeg skal lage en liten nett boks.. Tror hobbyplatene somregel er 1,8cm tykke, noe som er litt mye viss du vil ha ett lite kabinett. Endret 4. juli 2004 av Marius_EV Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 4. juli 2004 Del Skrevet 4. juli 2004 -Hobbyplater er nok ikke det aller beste materiale. Det kan slå seg, og platene både er og må være ganske tykke. Rundt 15-20 mm. Dette gjør at et lite kabinett virker klumpete. Men til et stort kabinett er det fint. Husk avstivninger på lange avstander. Lett og overflatebehandle er det også. Beis, lakk, olje og maling. -Kryssfinér er vesentlig sterkere, og dermed kan man gå mye ned på tykkelse. Et solid kabinett med 4 mm plater er fullt mulig hvis man vet hva man holder på med. Kabinettet blir mye smekkrere enn ved hobbyplater. Og kan ved første øyekast se ut som det er laget av stål eller aluminium. Bare se på Snekker`n sitt prosjekt! Men overflaten og kantene er jo ikke det peneste på råmaterialet. Så de fleste velger å male de. Sparkling vil da være lurt. -MDF har jeg null erfaring med. Men man må bruke litt tykke plater for å oppnå brukbar styrke. "må" males og aller helst sparkles. -Sponplater er rimelige, men behøver noe mer sparkling enn MDF. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 4. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2004 ok, så hva er best til mitt kabinett som skal være en boks på ca. 30*30*12 cm??? Lenke til kommentar
Marius_EV Skrevet 5. juli 2004 Del Skrevet 5. juli 2004 Ikke hobby plater hvertfall, da blir kabinettet mye større. Lenke til kommentar
Hoax Skrevet 5. juli 2004 Del Skrevet 5. juli 2004 (endret) Har lagd en PC kasse av sponplater. Ble grei nok, men det var bare for å prøve ut et nytt design. Skal du lage en kasse du blir fornøyd med og mere holdbar så ikke bruk sponplater ihvertfall, for seigt og sprøtt, men lettest av alt å forme. Det absolutt beste er jo å snakke med noen på et sveiseverksted å få lagd det av aluminium og litt stål. Uansett løsning så anbefaler jeg å bruke dan platen/brettet hovedkortet er skrudd fast på i et vanlig "kjøpekabinett". Da får det kabinettet du skal lage best festemuligheter for AGP og PCI kort, og kontaktene for keyboard, mus, USB, printer, LAN og lyd på hovedkortet blir litt dekket for av den lille platen som bruker å følge med, så det ikke kommer støv inn og det blir lettere å finne kontaktene. Endret 5. juli 2004 av Hoax Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 5. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2004 skal kjøpe et brett på microplex og det blir nok kryssfiner jeg kjøper. skal få litt hjelp av onkelen min som er snekker så det går nok fint! Lenke til kommentar
Bogge Skrevet 10. juli 2004 Del Skrevet 10. juli 2004 Hvis du skal lagge kabinett av kryssfiner, må du passe på å ikke ha det for stort, for da kan det lett bli ustødig. M.V.H BoGgE Lenke til kommentar
andesam Skrevet 10. juli 2004 Del Skrevet 10. juli 2004 Har en del teorier om hvordan jeg skal sette sammen kabinettet. En av dem er å kutte alle kantene på alle platene 45` slik at man ikke ser enden på noen av platene. Også sette på noen temmelig kraftige vinkler inni kabinettet. Noen snekker kyndige her som kan si meg hvordan det vil funke? Har tenkt til å bruke 12mm (for tytk) kryssfiner, og ha kabinettet 65cm høyt, 20cm brett og ca 50 cm dypt. Lenke til kommentar
Zo9X Skrevet 12. juli 2004 Del Skrevet 12. juli 2004 Kryssfiner 9mm. Meget strekt og pålitelig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå