Gå til innhold

Skjermkort trøbbel? Se her.


Anbefalte innlegg

Hallo hallo...

 

(Obs obs, har du feil som gjør at du ikke kommer deg inn i Windows i det hele tatt, se en annen plass!)

 

Jeg har nå bestemt meg for og lage en guide som kan brukes til de fleste problemer med pcen, ikke bare skjermkort problemer.

Merk, denne guiden sikter til de som ikke kan så grusomt mye om data, eller nettopp har kjøpt seg en ny pc/del som ikke funker.

 

Dette er en guide som kan brukes til og feilsøke, og for og finne ut om du har et software eller hardware problem. Del 1 er rimelig "hard" og går rett på og formatere, dette er nemelig den enkleste måten og feilsøke på.

Del 2 er litt vanskeligere og forusetter at du kan litt om data, men kan spare deg for og må formatere.

 

Feil som er gjenngangere er; skjerm som slutter og gi respons, **BSOD av div slag, pcen fryser mm. Det er en vurderings sak om du vil bruke Del 1 eller Del 2 til og løse problemet ditt. Det anbefales at du prøver deg på Del 2 først.

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

Del 1. "Den enkleste, og mest effektive måten":

 

Før du følger lista som jeg har laget er det viktig at du har alle driverene plus DirectX klar på cd.

I tilegg burde du også ha alle de kritiske oppdateringene til ditt oprativsystem klar på cd (Du kan evt lage din egen cd med oppdateringene på (litt vanskelig). Eller du kan bestille en ferdig cd fra Microsoft).

 

(Merk! Les gjennom hele guiden før du begynner, i tilegg er det linker til drivere og annet nederst.)

 

1. Formater harddisken som Windows er innstallert på (Obs obs, trekk ut internett kabelen og la den være ute inntil du kommer til punkt 6).

 

1,5. Innstaller Windows.

 

2. Innstaller alle de kritiske oppdateringene til Windows.

 

3. Innstaller DirectX 9.b (!Merk! DirectX 9.c er nå lansert, denne kan gi bedret ytelse på skjermkort som støtter DirectX 9)

 

3,5. Innstaller evt drivere til Hovedkortet (Chipset el.)

 

4. Innstaller evt drivere til Skjerm

 

5. Innstaller drivere til Skjermkort

 

6. Innstaller Virusprogram og evt brannmur.

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

Del 2. "Den litt vanskeligere måten" (forusetter at du kan litt om data):

 

Denne delen er laget etter respons fra forumbrukere, håper den ble bra!

 

Denne delen sikter til deg som nettopp har kjøpt en ny del som ikke fungerer (skjermkort). Eller hvis du enda ikke har "innstallert" den nye skjermkortet er dette en grei måtte på og få en feil fri opplevelse. Hvis du opplever problemer med et skjermkort (nytt eller gammelt), bruk punkt 1,2,3,6 og evt 5

 

 

1. Avinnstaller de "gamle" driverne, brukt evt programmet DriverCleaner

 

2. Skjekk at du har siste DirectX versjon, dette kan kjøres slik:

 

Start-Kjør-dxdiag, det skal da komme opp et vindu. Under "system" flippen skal det opplyses hvilken DirectX versjon du har.

 

3. Evt skaff deg siste versjon av DirectX, se under "Nyttige linker"

 

4. Sett i det nye kortet

 

5. (Avansert): Skjekk i BIOS at "AGP apature size" er korrekt innstillt, beste innstilling er halvparten eller akkurat mengde av RAM på skjermkortet.

 

6. Last ned og innstaller de nyeste driverne til ditt kort.

 

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Disse to metodene er en veldig grei måtte og utelukke evt software feil, etter at du har gjort det som står i del 1 eller 2 kjører du div benchmark programmer for og teste om *feilen skjer igjen.

Viktig, du bør kjøre minst 2-3 benchmarker før du forlater pcen, da det da kan bli vanskelig og avgjøre om pcen har omstartet eller om programmet har lukket seg.

 

Hvis feilen ikke kommer igjen har du løst et software problem. Hvis feilen skjer igjen har du enten feil i BIOS eller et *hardware problem. Denne guiden tar for seg at du ikke har feil i BIOS, da dette er et meget komplisert emne.

 

 

Nyttige linker og enkle forklaringer av ting som nevnes i guiden:

 

BIOS (Basic Input Output System) = Herfra kan man forandre på fysiske innstillinger på pcen.

BIOS er et lite operativsystem som fra DOS-dagene og helt fram til Windows XP har måttet starte før du starter selve operativsystemet

 

Her kan du hente drivere til skjermkort, du vil også finne linker til sider der du kan hente programer som tester stabilitet.

 

www.ati.com ATI baserte skjermkort drivere.

 

www.nvidia.com nVidia baserte skjermkort drivere.

 

ati-nvidia.gif

 

 

Prime95 Tester CPU og Ram, fin for og finne tempratur problemer! (Noter, tempratur er ofte den siste årsaken til at ting går galt. Da skal det være varmt!)

 

3DMark03, Futuremark Corporation Veldig fin til og teste skjermkort, da dette programmet kjører kun 3D- Applikasjoner.

 

*Hvis dette er tilfelle har du stortsett krav på og få ny del via garanti.

 

** BSOD=BlueScreen of Death, "Blåskjerm","død blått hav mm". Blåskjerm er noe som kommer opp stortsett uønsket. Den består av en feilmeldings kode som kan hjelpe evt service personell med og finne feilen.

Etter at blåskjermen har stått i ca 1 min omstarter pcen.

 

BSOD:

bsod.gif

 

[EDIT:

 

Dette er en veldig basic guide, dermed ingen kompliserte løsninger. Flere som foreslår og legge inn litt flere løsninger, men denne guiden sikter til de som nettopp har fått nye pc og dermed ikke taper på og formatere. I tilegg er dette et greit supplement til de som har kjøpt en ny del og har problemer. Dette er altså en "siste utvei", den enkleste veien og mest effektive veien til og finne ut hvilket problem du sitter med. En årsak til at ting ofte går galt er at folk ikke har riktige drivere innstallert, for eks kan enklelte si "DirectX, hva er det?"... Dermed den greie lista over ting som skal innstalleres.

 

-Har fikset en til del, håper dere liker den!]

 

 

Håper du fikk ordnet problemet ditt, hvis ikke post her eller send meg en PM.

 

(Denne posten vil bli oppdatert og fikset for skrivefeil etterhvert!)

 

Tilslutt, meningen med denne guiden var og få ned det litt voldsome topic antallet om akkurat det samme emnet!

 

 

Mvh Stikk-kont@kten

 

(Jeg tar intet ansvar for ødelagt maskinvare/programvare ved feil bruk av denne guiden.)

Endret av Stikk-kont@kten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, den posten var jo også en løsning på diverse problemer....

 

Men ikke alle har lyst til å formatere hver gang det er ett problem, og det finnes mye lettere løsninger enn dette. (men de avhenger da at man vet hva problemet er og hvordan man skal løse det). Dette er bare en universal løsning som kan hjelpe alle.

Lenke til kommentar
Joa, denne guiden sikter på de som ikke kan så fyktelig mye om data.

 

Da er det vel greit med litt hjelp?!

 

I tilegg er det ment at i stedet for og starte 104 topicer om akkurat samme emnet kan man se her.

Syns det er flott gjort at noen gidder å gjøre slikt jeg ;)

for jeg vet mange her har bruk for det!

Men så er det nesten aldri noe poeng å lage slikt, med mindre det ligger på forsiden på hw.no, ettersom alle nye spørr i hytt og gevær uansett.. :(

Uansett, bra initiativ! :thumbup:

Lenke til kommentar

Hmm, kansje jeg skal gjøre en liten edit...

 

Watch!

 

Nei, det blir feil og innstallere virus program før du har lagt inn drivere, og viktigst oppdateringene.

 

Da virus program kan lage mye kluss og vass når det innstallers drivere over.

Endret av Stikk-kont@kten
Lenke til kommentar
Joa, denne guiden sikter på de som ikke kan så fyktelig mye om data.

 

Da er det vel greit med litt hjelp?!

 

I tilegg er det ment at i stedet for og starte 104 topicer om akkurat samme emnet kan man se her.

Det var ikke for å sette de deg i et dårlig lys.

Du har helt rett i at det fort blir 104 topicer om dette.

Men ikke alle har lyst til å formatere hver gang det er ett problem, og det finnes mye lettere løsninger enn dette. (men de avhenger da at man vet hva problemet er og hvordan man skal løse det). Dette er bare en universal løsning som kan hjelpe alle.

Det enkleste er alltid å avinstalere driver og så starte opp nytt for så å legge inn de nye og i enkelte tilfeller lavinstalere og legge inn spill som henger osv på nytt.

Man kan også bruke win xp`s innebygde funksjon for system gjennoppretting, bare sett gjennopprettings punkt når maskine er slik som du vill ha den, eller eventuellt bruke norton ghost og lage et image av din perfekte instalasjon. Bare noen tanker.

Lenke til kommentar

Skjønner hva du mener teknikeren. Men problemer som dette kommer stortsett ikke plutselig, denne guiden sikter vel mer til de som nettopp har kjøpt ny pc/nye deler og har problemer.

 

Som sagt igjen, hvis du kan litt mer om data en denne guiden sikter til burde du også ha prøvd litt andre løsninger først.

 

 

PS. Jeg prøver ikke og fornærme noen her :p

Lenke til kommentar
Joa, denne guiden sikter på de som ikke kan så fyktelig mye om data.

 

Da er det vel greit med litt hjelp?!

 

I tilegg er det ment at i stedet for og starte 104 topicer om akkurat samme emnet kan man se her.

Jeg skal prøve ikke å være negativt, men slik alminelige ord trenger vi ikke her i forumet. Folk spør jo likevel om råd. :hrm:

 

Hvis du synes du har god tid og har lyst til å lage en artikkel om feilsøking, så kom med eventuelt mer detaljert informasjon, eller så som vi kalle "roadmaps."

Slik at feilsøkeren har guide til å finne problemet. :thumbup:

 

Nei! Jeg tror alle her i forumet kan installere de nyeste og de mest nødvendigste driverene... ;)

Lenke til kommentar

Siste gang jeg sier dette....

 

Dette er en meget basic basert guide, den sikter til de som ikke kan så mye om data. I tilegg kan folk som nettopp har kjøpt seg ny data/del med problemer prøve punktene 1-6.

 

Altså basic, enkel guide. Det er nemelig ofte lett og gi opp og forstå noe, når det 476 ord i en guide og du forstår omtrent 100 av dem.

 

Mvh Stikk-kont@kten

Endret av Stikk-kont@kten
Lenke til kommentar

Tja knut. til å være deg så er jo dette bra. :p

 

Men, ikke bruk slike betegnelser som 'GFX kort' og slikt. Du sier jo selv at dette er en guide for nybegynnere.

 

Og en ting til:

Håper du fikk ordnet problemet ditt, hvis ikke post her eller start en egen topic så skal jeg som godt jeg kan hjelpe!

Er det ikke dette du prover å forhindre?

Endret av SupremeX
Lenke til kommentar

Flott at noen gidder å lage slike guider!

Synes det er kjipt gjort av alle de som bare klager og kritiserer på at man gjør noe konstruktivt. Greit nok, det fins kanskje bedre løsninger enn de som blir fremstilt her. Men dette er jo for helt nybegynnere som ikke vet forskjell på Cpu og Gpu...

Klapp på skulderen fra meg til Stikk-kontakten!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...