Gå til innhold

AMD 64 Socket 939, hvilken OCZ RAM?

Anbefalte innlegg

Holder på å kjøpe ny pc basert på, AMD Athlon 64 3500+ 2.2GHz BOXED og Asus A8V Deluxe Mainboard Socket 939(er bestillt).

Har bestillt denne rammen:

OCZ 1024MB EL Dual Channel- PC-3500 DDR 512 x 2 Kit (2-3-3-7) 433Mhz (v.nr 11594 netshop), passer den? eller er denne rammen bedre?

OCZ 1024MB E.B. Dual Channel Platinum- PC-3500 2x512MB (2,5-3-2-8) 433MHz. Evt hvor mye bedre er den, og er det verdt å bytte/benytte angrefristen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Holder på å kjøpe ny pc basert på, AMD Athlon 64 3500+ 2.2GHz BOXED og Asus A8V Deluxe Mainboard Socket 939(er bestillt).

Har bestillt denne rammen:

OCZ 1024MB EL Dual Channel- PC-3500 DDR 512 x 2 Kit (2-3-3-7) 433Mhz  (v.nr 11594 netshop), passer den? eller er denne rammen bedre?

OCZ 1024MB E.B. Dual Channel Platinum- PC-3500 2x512MB (2,5-3-2-8) 433MHz. Evt hvor mye bedre er den, og er det verdt å bytte/benytte angrefristen?

Jeg ville gått for E.B. minne. Hvis du er interresert er det en test på anandtech.com, gadd ikke finne den.

Men der tester de både 3500 og 3700, med meget bra konklusjon.

Lenke til kommentar
Saken er at jeg allerede har kjøpt E.L rammen hvor mye forskjell er det snakk om... (dette er mitt første AMD/ddr ram oppsett, tidligere hatt Intel/rd-ram, så jeg er helt grønn på timings og deres betydning)

Mem hvis det ikke er sendt fra butikken ennå, må det kunne gå an å avbestille og bestille på nytt.

*sitter nå og installerer XP på et system med nettopp OCZ EB PC3500*

Endret av mantra17
Lenke til kommentar

Helt klart OCZ 1024MB E.B. Dual Channel Platinum- PC-3500 2x512MB (2,5-3-2-8) 433MHz. Gidder ikke skrive annen grunn enn at de er bedre enn de andre du har nevnt grunnet bedre timings og klokke-egenskaper. Og du kan sikkert ha høyere spenninger på de enn vanlig E.L minne.

Lenke til kommentar
Saken er at jeg allerede har kjøpt E.L rammen hvor mye forskjell er det snakk om... (dette er mitt første AMD/ddr ram oppsett, tidligere hatt Intel/rd-ram, så jeg er helt grønn på timings og deres betydning)

Mem hvis det ikke er sendt fra butikken ennå, må det kunne gå an å avbestille og bestille på nytt.

*sitter nå og installerer XP på et system med nettopp OCZ EB PC3500*

too late, ligger på posten, hentes i morgen, men angrerett.....

Lenke til kommentar
Og hvorfor EB disse har jo i utgangspunktet dårligere timinger enn EL

Vel, hvilken brikke har lavest latencies, eller hvilket minne vil yte best i div tester på samme system?:

OCZ EL pc3500 CAS: 2.0,TRCD3, TRP:3, TRAS:7

OCZ EB pc3500 CAS: 2,5, TRCD:3, TRP:2, TRAS:8

Må bare få si at jeg ikke er noen ekspert, men utav hva jeg har lest har forskjellen på 2.0 og 2.5 i CAS minimalt og si. Kilde: www.anandtech.com

" ...However, by the time we reached the DDR433 to DDR466 range, 3500EB performed neck-and-neck with the best memory that we have tested, even though the CAS latency was slower. By the time we reached DDR500, OCZ 3500EB was reaching the highest bandwidth we have yet seen at DDR500, even though it ran at CAS 3 and the other fast memories were at CAS 2.5. It appears that the more you overclock 3500EB, the greater the impact of the EB optimizations...."

Men det kan jo være jeg har tolket galt!

Andre tester:www.thecrucible.com " ... . As we have already eluded to the difference between CAS 2.0 and CAS 2.5 is negligable, so why bring it up..."

www.pcstats.com

Endret av mantra17
Lenke til kommentar
Mantra17; Er de testene utført på Intel eller AMD-systemer?

På anandtech testes pc3500 på P4 2.4 800, mens pc3700 testes på både P4 og A64 3200+.

På pcstats testes P4 og A64 3200+.

På thecrucible testes også begge system.

I tillegg testes det på P4 2.8C på http://www.cluboverclocker.com/

Grunnen til min nysjerrighet er at jeg nettopp har kjøpt dette EB-minne.

Synes det blir litt lettvint å bare kikke på CAS 2.0.

:hmm:

Endret av mantra17
Lenke til kommentar

Fordelen med Cas2 minne er at det _skal_ fungere med cas2 på spesifisert hastighet (433MHz), og setter du ned cas til 2,5 når du gjerne en del høyere.

Det er det ikke sikkert du gjør om du kjøper cas2,5 minne.

Forskjellen på cas2,5 og cas3 er ganske stor etter hva jeg har erfart med amd systemer.

Sett fra en oveklokkings-vinkel.

Men skal det bare brukes til "vanlige" ting vil man ikke merke noen forskjell uansett...

Det er ihvertfall ubetydelige forskjeller.

Lenke til kommentar

http://www.xtremesystems.org/forums/showth...&threadid=35490

E.B er bedre enn EL.

E.B bruker Hynix chiper, mot EL sine CH-5.

Sett flere komme over 250mhz med 3-2-2-5 som timmings.

En greide til og med 320mhz på 3-3-2-8, syke brikker:O

EL er bra brikker det også, men ikke likebra.

Men som sagt, EL har bedre timmings i utgangspunktet , men Eb er bedre når du klokker.

Endret av Nikkor
Lenke til kommentar

http://www.xtremesystems.org/forums/showth...&threadid=35490

E.B er bedere enn EL.

E.B bruker Hynix chiper, mot EL sine CH-5.

Sett flere komme over 250mhz med 3-2-2-5 som timmings.

En greide til og med 320mhz på 3-3-2-8, syke brikker:O

EL er bra brikker det også, men ikke likebra.

Men som sagt, EL har bedere timmings i utgangspunktet , men Eb er bedere når du klokker.

E.b betyr også Enchanced bandwith, dvs at du kan klokke mye lenger med strammere timings på høyere hastigheter ;)

Ville gått for OCZ pc3700 dual 1024mb E.B minnebrikkene de har på hwb, de er syke som Nikkor sier.. ;)

Lenke til kommentar
e.b betyr også Enchanced bandwith, dvs at du kan klokke mye lenger med strammere timings på høyere hastigheter ;)

E.B betyr ikke at du kan klokke lengere, men at du får bedre båndbredde.

Endret av Nikkor
Lenke til kommentar
e.b betyr også Enchanced bandwith, dvs at du kan klokke mye lenger med strammere timings på høyere hastigheter ;)

E.B betyr ikke at du kan klokke lengere, men at du får bedre båndbredde.

Og for at du skal få bedre båndbredde må du da klokke lengre, eller?

Endret av ptv-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...