Gå til innhold

Hvordan mates skilpadder ? Vann?


Anbefalte innlegg

DU MÅ IKKE GI DEN SJOKOLADE!

Høres nesten ut att du ikke kan noe om skilpadder!

Skilpadda mi var så feit den ikke kunne ta hue inn i skallet for jeg fikk den!

 

 

edit: jeg har en sump skilpadde (lever i vann og på land, må ha den i vann om natta da,)

edit2: vet bilde er uklart, kamraet er litt "shitty"

Endret av BUNDY
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har skilpadde. Har hatt den i 12-13 år nå.

 

Jeg mater den med (som CarinaE også nevner) tørkede reker, som fåes kjøpt i dyrebutikk. Disse flyter opp på vannet, og den svømmer opp og snapper dem til seg.

 

Når vi tar den ut og lar den gå rundt på gulvet, spiser den salatblader o.l. om den får det, men den klarer ikke spise så mye om gangen.

 

Legger ved et bilde her: :)

post-58-1098289844_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Jeg har skilpadde. Har hatt den i 12-13 år nå.

 

Jeg mater den med (som CarinaE også nevner) tørkede reker, som fåes kjøpt i dyrebutikk. Disse flyter opp på vannet, og den svømmer opp og snapper dem til seg.

 

Når vi tar den ut og lar den gå rundt på gulvet, spiser den salatblader o.l. om den får det, men den klarer ikke spise så mye om gangen.

 

Legger ved et bilde her: :)

Den var fin!

 

Hunn?

Lenke til kommentar

Rød-ørete terrapiner (Gud, hvordan staver jeg det? Kan alltids lete fram noen av skilpaddebøkene jeg har et eller annet sted) er de vanligste skilpaddene i Norge, særlig fordi de tåler en del i forhold til andre arter. Lurt å gi dem vanlig for som selges overalt (Mine jafser i seg "Reptomin" for øyeblikket), tørkede reker er også et egnet måltid, men jeg holder meg unna det. Problemet med rekene er at skilpaddene aldri klarer å finne alle rekene, som forøvrig nesten er pulver, og i en såpass stor tank blir det bare søl til slutt. Ellers kan det nevnes at man bør holde seg unna fett kjøtt som f.eks. kjøttdeig. De skal ha så lite som mulig av dette, er ikke helt sunt for fordøyelsen.

 

PoleCat: Det er ikke rart at den sliter litt med å spise salat på land, vannskilpadder bruker trykket fra vannet til å svelge ;)

 

Edit; FuZzY^: Det er en hun, hanner har lenger klør hvis de ikke slites kraftig ned.

Endret av moyner
Lenke til kommentar

moyner: Ah, da lærte jeg noe nytt i dag. Det har jeg faktisk aldri vært klar over. Men altså, den spiser ikke mye uansett om den er på land eller i vann, så den er ganske nøye på regelmessige og regulerte måltider (liker jeg å tro). :D

En annen ting er at den de siste årene har fått en slags "bue" under magen (skallet er blitt litt deformert), så den kan ikke bevege seg så veldig fort på land. Tror ikke akkurat det er fedme som gjør det, men hva kan det komme av? Den vokser jo hele tiden, så kanskje det er noe som vil rette seg opp over tid?

 

FuZzY^: Det er en hunn ja. :)

 

En annen ting: Det importeres vel ikke skilpadder lengre (salmonella?), så det er lov til å eie, men ikke kjøpe, er det slik?

Lenke til kommentar
En annen ting er at den de siste årene har fått en slags "bue" under magen (skallet er blitt litt deformert), så den kan ikke bevege seg så veldig fort på land. Tror ikke akkurat det er fedme som gjør det, men hva kan det komme av? Den vokser jo hele tiden, så kanskje det er noe som vil rette seg opp over tid?

Det høres ut som om den lider av kalk/kalsium-mangel. Den ene skilpadden min (som lyder navnet Mozilla :!: ) hadde hatt dette problemet i barndommen. Jeg var ikke eieren på det tidspunktet, så jeg vet ikke hvordan det skjedde, men jeg kan se resultatet. Skallet vokste ikke slik det skulle, og ble til et enormt panser som er like stort i alle retninger - ikke helt normalt. Hun er litt treigere enn skilpadder flest på land, men hun klarer seg fint i vannet. Jeg vil anbefale deg å skaffe noe for med kalsium, bare reker vil ikke etterligne det naturlige kostholdet godt nok. Selges i alle dyrebutikker, 250;- for en boks med 220 gram. Fordelen er også at ting blir relativt ryddig, ikke noe kaos med mat som synker og skaper stor omveltning i det skilpaddene sloss om å kunne grave seg ned i sanden :p

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Lurer litt på hva de skilpaddene heter de som; har ''nebb'' og ikke tenner å når de biter slipper de ikke på en god stund. men også kan man dra på hytta i 2 dager feks. å elte skilpadden uten tilsyn eller trenger du å passe på den ''24/7''? svar takk :innocent:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...