Gå til innhold

Yter minnet som det skal?

Growth

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har et par Geil Dual channel DDR533 PC4200 ram (2x256mb). Synes maskinen ofte går tom for ram/begynner å "henge" til stadighet, og lurer på om det er mulig å gjøre noe med.

(tatt fra cpu-z):

frequency: 242,3 Mhz

fsb:dram: 1:1

cas# latency: 2,5 clocks

ras# to cas# delay: 4 clocks

ras# precharge: 4 clocks

cycle time (tras): 8 clocks

channels#: Dual

Performance mode: enabled

Kjører forøvrig på et abit ic7-max3 kort, med en p4c 2.6@3150

:hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke om det er så mye å gjøre med, mulig hovedkortet ikke helt stabilt takler så høy hastighet på minnet, det er jo ingen hovedkort som har offisiell støtte for høyere enn PC3200 (DDR400) minne ennå?

Mulig en bios update vil gjøre susen?

Lenke til kommentar

Sorry, glemte å nevne at jeg har nyeste bios update, ifølge biosflash programmet til abit..

Så jeg bør skaffe meg mer ram? Bør det være fra samme produsent, eller holder det at det er samme hastighet?

En ting til; jeg kjørte netopp warcraft 3, og midt under en omgang rebootet pcen plutselig. Når jeg så kom inn i windows igjen fikk jeg spørsmål om å sende feilmeldingen til microsoft for en sjekk.. Deretter fikk jeg vite at det var noe galt med skjermkortet/skjermkortdriverne. Kan dette forårsake slike "lagspikes" som jeg har opplevd?

ps, har et geforce4 ti4400 kort fra asus, kjører på 290Mhz core / 655Mhz ram, og har vært stabilt i lengre tid (inntil nå?).

takk for svar! ;)

Lenke til kommentar

Med 'henge' mener du bildet fryser for noen sekunder ad gangen?

Ser at du klokket minnet på GPU'en rimlig høyt; det kortet kommer med 275 Mhz core og 550 Mhz ram som default. 665 er friskt, selv om du har meget god kjøling på kortet.

Klokk ned GPU (i allefall ram) se om det hjelper).

Lenke til kommentar

Vel, jeg skjønner ikke helt hvorfor du retter misstanken mot minnet ?

Har du kjørt tester med andre innstillinger på minnet eller gjort annen feilsøking som gjør at minnet virker som problemet?

Hvis ikke så anbefaler jeg å feilsøke i andre deler av PC'n også, f.eks ved å reinnstallere windows, klokke orginalt, eller et hakk mindre enn du gjør nå, og undersøke hvilke forskjeller du får i ytelse. Sjekk også disse forskjellene opp mot tester på nett som forteller om den bestemte testen er ram-begrenset, CPU-begrenset, GPU-begrenset osv. Da finner du nok mange ledetråder til hva som er årsaken til at PC'n henger eller går tregt i blandt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...