Gå til innhold

Ser dette denne pc'en ok ut? (socket754)

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe meg en ny PC. Viktig for meg at den er støysvak og jeg skal ikke overklokke. Har bestemt meg for at jeg skal ha AMD64 socket 754 system.

De tingene jeg er mest usikker på er hovedkortet og grafikkortet.

- Som hovedkort har jeg også vurdert asus eller gigabyte sitt system, men heller forløpig mot epox sitt.

- Grafikkort så heller jeg mot sapphire kortet fordi det er ikke ALT for dyrt; og virker som ett bra kort men må nok se om jeg finner noen tester på dette kortet før jeg eventueltbestiller Vet noen om dette kortet støyer mye?

Det er spesielt støynivå som er viktig for meg sagt Ser dette ut som et system som vill være støysvakt og bra ytelse Eventuelt har dere noen forslag til å forbedringer uten at det koster for mye?

1stk Antec SONATA Silent Piano-Black 380W ATX

1stk EPoX EP-8KDA3+

1stk AMD Athlon 64 3000+

3stk Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 512MB Unbuffered

1stk Sapphire Radeon X800PRO 256MB GDDR3 

2stk Seagate Barracuda 7200.7 200GB S-ATA 8MB cache 7200RPM

1stk NEC ND-2510A IDE Sort DVD+R (Dual Layer) og DVD-R

1stk Zalman CPU Vifte Socket A/478/754 CNPS7000A-Cu

Ender på underkant av 14000,-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser veldig bra ut.

Men bytt ut minnet med Corsair XMS3200XL 2-2-2-5 minne.

A64 nyter lave timings.

DU vil få merkbart raskere system.

Men ikke dumt minne du har valgt heller.

Eventuelt MSI Neo Platinum nForce3 250gb hovedkort, istedet for Epox ;)

Lenke til kommentar
Ser veldig bra ut.

Men bytt ut minnet med Corsair XMS3200XL 2-2-2-5 minne.

A64 nyter lave timings.

DU vil få merkbart raskere system.

Men ikke dumt minne du har valgt heller.

Eventuelt MSI Neo Platinum nForce3 250gb hovedkort, istedet for Epox ;)

Takk for response. Har sett det minnet der men problemet er at det koster ca 1500kr pr stk istede for litt over 900kr pr stk. Jeg trodde hovedfordelene til de bedre corsair brikkene var at de var bedre til overklokking? Men godt mulig jeg har misforstått. Ville du heller tatt to av dem minnebrikkene istede for tre av value brikkene? Hva gir egentlig best ytelse?

Har vurdert msi hovedkortet. Har den noen spesielle fordeler framfor epox hovedkortet? En av grunnene jeg satte opp epox er rett og slett at jeg har gode erfaringer med mange av kortene deres tidligere.

Hvis andre har kommentarer er det bare å fyre løs :w00t:

Lenke til kommentar
hva med å bytte ut ram med ocz premier med heatsink? koster ca 400 kr mer hvis du skal ha 3x512

400kr mer er ikke så ille. Jeg vet mange fortrekker de med heatsink, bare veldig nysjerrig hvor sto forskjell det er på med og uten når man ikke overklokker. Noen som har noen linker til gode tester/ guider til ram?

Lenke til kommentar

du burde heller ha 1gb gode ram med lave timings til amd 64 enn 1,5 gb "ok" ram(sier ikke at ram'en var dårlig. Bare lavere timings=bedre for amd64).

DU merker uansett ikke store forskjellen fra 1,5gb ram og 1gb :)

"Men bytt ut minnet med Corsair XMS3200XL 2-2-2-5 minne."

2 512 av disse :)

Lenke til kommentar

Hvis du vil ha et støysvakt oppsett er det vel egntlig ingenting der som er spesielt støysvakt, unntatt hardisken. Nå vet ikke jeg noe om kabinett med strømforsyning, men det virker litt som "de selger på navnet". Når den heter Silent Piano. Jeg ville foreslå Mist eller Fortron Source PSU med store vifter(lavere rpm) og et Lian Li Miditower, Aluminium, Støydempet , som jeg vet er stille. Men dette er dog en del dyrere.

Men, hvis du kutter ut 1.5GB RAM, til 1GB, sparer du litt penger.

Dette var kanskje litt dyre forandringer, men:

Gå for 1GB "XL"-RAM, som vil gjøre maskinen bedre.

Og:

Athlon 64 3200+

Da begynner vi å snakke... :thumbup:

Lenke til kommentar

Takk for flere formeninger, setter veldig pris på hjelpen.

Hovedmålet mitt er ikke at PC'en skal være 100% umlig å høre, men at den skal være så så stille som mulig uten at det går alt for mye utover andre deler.

Angående delene jeg har valgt er stille eller ikke.

- Antec SONATA Silent Piano-Black 380W ATX: Denne har en kamerat av meg og er veldig godt fornøyd. Etter han kjøpte det kabinettet har PC'en han's så og si blitt lydløs. (Med relativt stillegående kompanenter da selvfølgelig). Dette er ett kabinett som ikke er ekstrem i sin lyddemping men betrakterlig bedre enn ett standar kabinett. Den har også blit testet her på hw.no og ble anbefalt. Kan lese mer om dette her

- Sapphire Radeon X800PRO 256MB GDDR3. Vet egentlig ingen ting om dette kortet med untak avdet jeg leste av specs på den. Derfor har jeg ikke anelse om hvor mye denne bråker. Skulle gjerne vist mer om akkurat dette kortet.

- Seagate Barracuda 7200.7 200GB S-ATA 8MB cache 7200RPM: Går får å være stillegående, selv om enkelte synes S-ATA versjonen bråker mer enn den vanlige versjonen. Frister litt å kjøpe en 74gb raptor disk istede for den ene barracudaen å benytte den som system disk... men vet ikke hvor mye ekstra støy det eventuelt vil lage. Noen formeninger om det?

- Zalman CPU Vifte Socket A/478/754 CNPS7000A-Cu: Sto på komplett sine sider at den hadde 20dBA som støynivå. Noe jeg synes virket ok. Har gode erfaringer med Zalman fra tidligere pcer så synes denne så spennende ut.

Kunne godt tenke meg å ikke bruke så mye mer penger enn dette... hadde hvert fint å ha råd til mat også de neste månedene. :whistle: Så hadde ikke lyst å bruke mye mer penger på PSU og kabinett hvis ikke dette førte til vesentlig forbedring. Antec kabinettet koster bare i underkant av 1200kr. Angående 3200+ så har jeg ikke behov for den. Synes ikke det er hver pris hoppet opp fra 3000+.

Det virker i hvertfall som det er enighet om det er bedre med 1gig XL minne framfor 1,5gig value minne. Prisen på det blir bare ett par hundre kroner dyrere så det er ett greit valg. Flere formeninger om akkurat dette eventuelt henvisninger til tester hadde hvert fint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...