Gå til innhold

Linux installasjonsproblemer og spørsmål

Anbefalte innlegg

Etter en kjempekrasj i windows, fant jeg ut at jeg skulle prøve linux istedenfor. Før jeg mistet Uninett-linja lastet jeg ned Mandrakelinux 10 og Fedora 2. Tenkte å legge inn FC2 ettersom jeg har hørt det var en lett overgang fra windows. Kom ikke langt i installasjonen før jeg fikk feilmelding.

"RAMDISK: Compressed image found at block 0 crc error

VFS: Cannot open rot device "<NULL>" or unknown-block (72,3)

Please append a correct "root=" boot option

Kernel panic: VFS: Unable to mount root fs on unknown-block (72,3)"

Kernel panic høres ikke spesielt bra ut... Hvordan kan jeg løse dette sånn at jeg får installert Fedora?

Prøvde så Mandrake CDene. Etter noen forsøk fikk jeg installert. Men siden jeg kan nada om linux, prøvde jeg å legge inn windows igjen for snart tiende gang siden krasjet. Det gikk dårlig som vanlig (partisjoner er blitt fucket opp, så jeg må installere på D: eller miste 140GB med data etter formatering og repartisjonering).

Jeg la så inn igjen Mandrake, men noe fungerer ikke med Konqueror. Det går ikke an å åpne noe bortsett fra welcome vinduet.

Får vel prøve å legge det inn igjen på nytt...

Om jeg skulle gå helt over til linux må jeg vel ha ext3 filsystem for å kunne skrive trygt, går det an å konvertere fra NTFS til ext3 uten tap av data? Går det an å konvertere tilbake til NTFS fra ext3 om ting skulle skjære seg i linux også, eller om jeg ikke helt får det til?

Hva er den beste distroen for en komplett idiot på linux? Fedora? SuSE? Mandrake? Noe annet?

Mange spørsmål her, men satser på å få noen svar. Er litt krise, men håper å ikke tape for mye data, har mye jeg ikke vil miste...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg la så inn igjen Mandrake, men noe fungerer ikke med Konqueror. Det går ikke an å åpne noe bortsett fra welcome vinduet.

Får vel prøve å legge det inn igjen på nytt...

Om jeg skulle gå helt over til linux må jeg vel ha ext3 filsystem for å kunne skrive trygt, går det an å konvertere fra NTFS til ext3 uten tap av data? Går det an å konvertere tilbake til NTFS fra ext3 om ting skulle skjære seg i linux også, eller om jeg ikke helt får det til?

Hva er den beste distroen for en komplett idiot på linux? Fedora? SuSE? Mandrake? Noe annet?

Mange spørsmål her, men satser på å få noen svar. Er litt krise, men håper å ikke tape for mye data, har mye jeg ikke vil miste...

Siden jeg ikke vet hva kernel panicen går ut på og slikt så skal jeg hvertfall prøve å svare på de andre spørsmålene dine.

Grunnen til at internet (det var vel det du mente?) ikke fungerer med konqueror er fordi du ikke er tilkoblet. Dette er vanskelig å hjelpe deg med ettersom jeg ikke vet hva slags forbindelse du har. Muligheten for at nettverkskortet ikke er installert er også noenlunde tilstedet.

Ext3 er et veldig fint filsystem og brukes trygt i Linux, men det finnes også andre alternativer. Jeg ville derimot benyttet meg av ext3 (som jeg også gjør), siden det er et trygt og pålitelig filsystem. Jeg tviler svært sterkt på at du vil kunne konvertere fra et filsystem til et annet uten tap av data. Har hørt tilfeller av det, men som sagt så tviler jeg sterkt på at dette vil være mulig mellom NTFS og Ext3.

Distroer er som dopapir, den ene passer den andre bedre enn den første. Om du ikke har noen andre krav enn å lære deg linux så vil jeg si at de som du har nevnet er svært gode utgangspunkt, spesielt Fedora (vil jeg tro). Også Lycoris er kjent for å være en windows-kopi (tror faktisk dette er hensikten med distroen), har derimot aldri testet den.

Du kan lese mer om de forskjellige distroene på http://www.distrowatch.com/ .

Lenke til kommentar
"RAMDISK: Compressed image found at block 0 crc error

VFS: Cannot open rot device "<NULL>" or unknown-block (72,3)

Please append a correct "root=" boot option

Kernel panic: VFS: Unable to mount root fs on unknown-block (72,3)"

ISO-fila er korrupt eller CDen er korrupt, eventuelt cdromen du bruker er dårlig/ødelagt. (Eventuelt dårlig ram, men dette er høyst usannsynlig.)

Man kan gjøre en md5 sjekk på både ISO'n og selve CDen for å sjekke at alt som det skal før du begynner å installere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...