Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så de som tror "C++ er dødt; avlegs" tar i grunn himla feil. :]

Ta f.eks. en titt her:

http://sourceforge.net/softwaremap/trove_l...hp?form_cat=160

C++ er det som blir mest brukt; det har faktisk tatt igjen C nå. :]

Det finnes MASSE som C++ sucker til også.

For eksempel, veldig low-level programmering, som fex, Operating System programmering, hvor C er brukt av omtrent ALLE (bare noen få bruker C++ til det, og for at det må funke, så må omtrent alle funksjoner i C++ disables).

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
For eksempel, veldig low-level programmering, som fex, Operating System programmering, hvor C er brukt av omtrent ALLE (bare noen få bruker C++ til det, og for at det må funke, så må omtrent alle funksjoner i C++ disables).

Heh. :p

Må bare nevne: OSet jeg designer, som ingen av dere har hørt om ennå, er skrevet i Lisp. Vel, en variant av Lisp; *nesten* Common Lisp, men mesteparten av IO-funksjonene fjernet, og mye annet flyttet til "bibliotek". Noen direkte endringer også.

Uansett...

Mer høynivåspråk-aktig enn dette går det vel ikke ann å bli. Hastigheten ville i utgangspunktet være horribel, men (blant andre, hittil uprøvde ideer) jeg fikk en lys ide: Del kompilerings-prossessen og optimiseringen.

Vel, en kompilator består av tre deler: En parser, selve kompilatoren, og optimiseringsrutiner. Parseren er halvparten av arbeidet, og optimiseringsrutinene er de andre tre fjerdedelene; kompilatoren selv tar bare en tredel av koden.

Nå, Lisp trenger nesten ikke noen parser; den kan skrives på ti linjer, omtrent. Så glem den. Ved å også flytte ut optimiseringsrutinene, blir kompilatoren nokså liten... men, noe som er viktigere, jeg får anledning til å bruke global optimisering: Jeg kan kjøre en dataflyt-analyse (og andre gode ting) på systemet som en helhet.

Detaljene er mange, selvsagt; det er ille nok å tenke på å ha en optimisator kjørende i bakgrunnen mens programmene som optimiseres kjører, for ikke å snakke om å skrive det, men jeg har fordelen av å bruke det mest avanserte språket som noensinne er skrevet - mitt.

Eheheheheh.... BWAHAHAHAHA!!

Mwa.. ha...

Men, altså, ikke prøv det samme med C++. Språket er et mareritt; tanken på å optimisere det er grei nok, men jeg tror ikke det faktisk er mulig.

Lenke til kommentar
BeOS?

Uansett er jeg enig i at det er vanskelig/teit å skrive en bootloader i C++, men det er liksom ikke dét språket er laget til.

Nå er det vel mer kernels det går i her.

Umulig å skrive bootloader i C/C++...

Den må du skrive i assembly.

Endret av kr1570ffz0r
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...